18 Geleideconstructies en geleiding
Geleiding door geleideconstructies en andere maatregelen in de berm | |
Illustratie | |
Basisinformatie | |
Het belang van geleiding
Totaalpakket van maatregelen
Ook andere objecten in de berm hebben invloed op de geleiding, bijvoorbeeld bewegwijzering, bebording en openbare verlichting (zie factsheet Bermobjecten: borden, bakens, paaltjes, enzovoort en factsheet Openbare verlichting en verkeersregelinstallaties). Daarnaast zorgen niet-verkeerstechnische aspecten voor geleiding, zoals bebouwing, een haag, een bomenrij of een aarden wal. Het is belangrijk dat al deze aspecten het verloop van de weg ondersteunen. Geleideconstructies Als de weggebruiker van de rijbaan raakt, hebben de geleideconstructies als doel het botsende voertuig te keren zonder dat het door de constructie heen breekt of terugkaatst op de rijbaan. Uiteraard mag de constructie zelf geen letsel veroorzaken aan de weggebruiker en wordt de constructie zo ver mogelijk van de rijbaan in de berm geplaatst. Ontwerp Bij gebiedsontsluitingswegen is het niet wenselijk om stalen geleiderails te plaatsen in de middenberm of tussenberm. Dit zou ten onrechte de indruk kunnen wekken dat men zich op een stroomweg bevindt. Geleiderails die in hout zijn uitgevoerd, zijn hier wel een goede oplossing (zie factsheet Gebiedsontsluitingswegen buiten de bebouwde kom). | |
Samenhang | Aandachtspunten |
|
|
Afbeeldingen | |
Autosnelweg met geleiderail in de middenberm. | Houten geleiderail in buitenberm bij gebiedsontsluitingsweg. |
Geleiding in bocht door haag bij gebiedsontsluitingsweg. | Geleideconstructie in de berm met bochtschilden en motorvriendelijke afschermingsvoorziening. |
Meer informatie | |
Voor meer informatie zie de Literatuurlijst. |