Heeft u vragen? U kunt ons ook bellen op tel: 0318-695315

Alles over wegbermen
Deze tekst is gepubliceerd op 23-03-16

40 Parkeren in de berm

Parkeren in de berm en maatregelen om dit tegen te gaan

Illustratie

Basisinformatie

Parkeren in berm is toegestaan
Juridisch gezien mag er in een berm worden geparkeerd. [ link ] (RVV) geeft aan dat auto’s geparkeerd mogen worden op andere weggedeelten, niet zijnde een trottoir, voetpad, fietspad, fiets/bromfietspad of ruiterpad. Een berm maakt onderdeel uit van de weg zoals deze is gedefinieerd in de [ link ] (WVW) (zie factsheet Het begrip wegberm). Op grond van deze bepaling mag een bestuurder dus zijn voertuig in de berm op de grasstrook parkeren.

Parkeren in groenstrook is verboden
In een Algemene Plaatselijke Verordening (APV) staan de wettelijke regels die alleen in de betreffende gemeente van kracht zijn. Dit is een soort ‘huishoudelijk reglement’ waar inwoners zich aan moeten houden. De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) heeft een Model-APV opgesteld. In deze Model-APV is een regel opgenomen die het parkeren op groenstroken verbiedt.

Als een gemeente deze regel overneemt, mag er op groenstroken dus niet worden geparkeerd. Groenstroken maken, anders dan de berm, géén deel uit van de openbare weg in de zin van artikel 10 RVV. Het komt regelmatig voor dat auto’s die in de berm geparkeerd staan ten onrechte een bekeuring krijgen op basis van een overtreding uit de APV (feitcode R406). De APV geldt echter niet voor gedrag dat is geregeld in hogere wetgeving zoals het RVV. Bekeuren met de feitcode R 406 kan alleen als de groenvoorziening geen deel uitmaakt van de weg.

Groenstrook of berm?
Zeker binnen de bebouwde kom zijn er grensgevallen: wanneer is het groen een berm en wanneer een groenstrook? Sommige wegbeheerders hanteren het criterium: als er een opstaande rand is, is het een groenstrook. Anderen hebben als criterium of de strook bij de weg hoort. Als dit zo is, is het een berm – wel of geen hoge rand is daarbij niet van belang. De meningen zijn dus verdeeld.

Parkeren in de berm is ongewenst
Parkeren in de berm kan, hoewel juridisch toegestaan, ongewenst zijn. Het kan schade en/of gevaar veroorzaken doordat:

  • aanwezige flora en fauna worden beschadigd/vernield
  • de bodem verdicht, waardoor er geen (nieuwe) planten meer kunnen groeien
  • spoorvorming ontstaat, waardoor water minder goed wegzakt
  • de wegrand afbrokkelt, doordat deze te vaak wordt overreden
  • geparkeerde voertuigen het zicht blokkeren
  • geparkeerde voertuigen obstakels vormen

Andere redenen om parkeren in de berm te ontmoedigen of te verbieden kunnen zijn:

  • verkeersveiligheid, bijvoorbeeld doordat weggebruikers van en op de weg sturen op een plek waar dit niet gewenst is
  • overlast voor omwonenden
  • aantasting van de leefomgeving, visuele vervuiling

Maatregelen tegen parkeren in de berm
Het sporadisch parkeren van een voertuig in de berm, bijvoorbeeld enkele keren per jaar, zal meestal weinig problemen opleveren. In dat geval hebben flora en fauna tijd om te herstellen en zal ook de overige schade beperkt zijn. Als er vaker wordt geparkeerd, kunnen maatregelen noodzakelijk zijn. De enige maatregel die mogelijk is, is het fysiek onmogelijk maken van parkeren door het plaatsen van struiken, stenen, paaltjes, enzovoort.

Een [ link ] heeft ertoe geleid dat het bekeuren voor parkeren in de berm bij bord E1, E2 en E3 van het RVV niet meer is toegestaan. RVV-bord E1, E2 en E3 gelden alleen voor het parkeren op de weg.

Samenhang
Aandachtspunten

  • Beheer en onderhoud
    Zeker bij het treffen van fysieke maatregelen om parkeren in de berm tegen te gaan, dient men zich te realiseren dat de berm ook beheerd moet worden. Overleg met de vakdiscipline Beheer en onderhoud is dan noodzakelijk.

  • Halfverharding
    Als er veel wordt geparkeerd in de berm en de wegbeheerder geen reden heeft om dit te ontmoedigen/verbieden (bijvoorbeeld omdat de berm geen ecologische waarde heeft), kan er gekozen worden voor het toepassen van halfverharding. Voor de weggebruiker geeft dit meer comfort, voor de berm voorkomt het schade (zie factsheet Halfverharde bermen).

  • Parkeerdruk
    Parkeren in de berm geeft veelal aan dat er een (te) hoge parkeerdruk is. Het is dan zaak maatregelen te treffen waardoor deze parkeerdruk vermindert voordat het parkeren in de berm onmogelijk wordt gemaakt.

  • Obstakels & schadeclaims
    Om parkeren te ontmoedigen, worden er diverse obstakels in de berm geplaatst (paaltjes, stenen, boomstammen, enzovoort). Om schadeclaims te voorkomen, is een goede zichtbaarheid van deze obstakels noodzakelijk. Soms vraagt dit extra aandacht voor het maaien van de berm.
  • Obstakels en verkeersveiligheid
    Bij plaatsing van obstakels in de berm moet rekening gehouden worden met de obstakelvrije zone (zie factsheet Obstakelvrije zone)
Afbeeldingen

Parkeren in de berm is niet meer te reguleren met een bord of onderbord. Bovenstaand bord geldt alleen voor parkeren op de weg

Grote stenen (voor zijweg) en paaltjes (na zijweg) als antiparkeermaatregel.

Deze tussenberm moet regelmatig worden gemaaid, anders zijn de antiparkeermaatregelen niet goed zichtbaar.

Meer informatie

Voor meer informatie zie de Literatuurlijst.
Heeft u extra informatie over of voorbeelden bij dit onderwerp?
Laat het ons weten via de reageerbutton rechtsboven in de factsheets.