Er is veel wet- en regelgeving van toepassing op de berm. Deze lijst geeft een zo compleet mogelijk overzicht. Het gaat daarbij om de naam van de wet of de regeling, met daarbij een beknopte toelichting. De actuele teksten van de wetten zijn te vinden op [ link ] . Heeft u extra informatie over of voorbeelden bij dit onderwerp? Laat het ons weten via de reageerbutton rechtsboven in de factsheets. Wetgeving
- Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW)
Bevat regels voor de toepassing van verkeerstekens en verkeersmaatregelen.
- Uitvoeringsvoorschriften BABW
Hierin wordt uiteengezet hoe verkeerstekens exact geplaatst moeten worden, aan welke normen verkeersborden moeten voldoen, in welke situatie ze moeten worden toegepast en onder welke randvoorwaarden.
- Besluit lozen buiten inrichtingen (2011) Blbi
Het Bibi geeft voorschriften voor waterafvoer en -berging voor provinciale wegen en rijkswegen buiten de bebouwde kom. Daarnaast staat er in het Blbi een zorgplicht die voor alle wegbeheerders geldt.
- Burgerlijk Wetboek
Bij infrastructuurplanning en -uitvoering kan men in aanraking komen met onderdelen van het Burgerlijk Wetboek. Bijvoorbeeld bij onteigening, tijdelijk gebruik van percelen en de zorgplicht ten aanzien van het beheer van de weg, waaronder de berm. Artikel 6:174 van het Burgerlijk Wetboek bepaalt dat het overheidsorgaan een zorgplicht heeft voor wegen en aansprakelijk is voor schade wanneer de weg (de berm is daar onderdeel van) niet voldoet aan de eisen die men in de gegeven omstandigheden daaraan mag stellen en hierdoor gevaar voor personen en zaken oplevert.
- De Flora- en faunawet, de Natuurbeschermingswet en de Boswet is per 1 januari 2017 samengevoegd en vervangen in de Wet natuurbescherming
- Monumentenwet
Deze wet regelt de monumentenzorg. Daaronder vallen ook groene monumenten zoals tuinen en parken en archeologische monumenten. De Erfgoedwet zal naar verwachting per 1 juli 2016 de Monumentenwet gaan vervangen.
- Onteigeningswet
Van toepassing wanneer een stuk grond onteigend dient te worden.
- Regeling verkeerslichten
In aanvulling op de BABW stelt de Regeling verkeerslichten specifieke eisen aan het plaatsen van verkeerslichten.
- Reglement verkeersregels en verkeerstekens (RVV)
Bevat de verkeersregels en -tekens die van toepassing zijn.
- Wegenverkeerswet 1994 (WVW)
De WVW is van toepassing op feitelijk openbare wegen. De wet regelt vooral het gedrag van de weggebruiker. Artikel 1 geeft de definitie van de weg. Daarin wordt aangegeven dat de berm deel uitmaakt van de weg. Artikel 2 bepaalt dat regels opgesteld mogen worden om de veiligheid op de weg te regelen. Dat is de basis voor richtlijnen voor obstakelvrije ruimte. De Wegenverkeerswet regelt in artikel 2a dat overheden een verordening mogen opstellen voor nadere regelgeving. De overheid is dus het bevoegd gezag.
- Wegenwet (WW)
In artikel 7, 13, 14 en 15 staan bepalingen over de weg en de berm. De Wegenwet (WW) regelt de openbaarheid van wegen en wie onderhoudsplichtig is. Indien een berm, zonder dat hier een bestuurlijk besluit aan is voorafgegaan, door een burger in gebruik is genomen, blijft de gemeente verantwoordelijk voor het beheer en onderhoud en dus nog steeds aansprakelijk voor dit weggedeelte (Artikel 7 en Artikel 15 Wegenwet).
- Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo)
Deze wet regelt de omgevingsvergunning. Een vergunning moet worden aangevraagd voor activiteiten als bomenkap, werkzaamheden in een gebied met landschappelijke of cultuurhistorische waarde, werkzaamheden in beschermde natuurgebieden, ontheffing Wet natuurbescherming, aanleg in- of uitrit en plaatsing van tijdelijke voorwerpen op de openbare weg.
- Wet bodembescherming
Deze wet geeft het wettelijk kader voor de bescherming tegen verontreiniging van de bodem (waaronder het grondwater) en voor de sanering van ernstig verontreinigde bodems. Veel informatie over dit onderwerp is te vinden op: [ link ]
- Wet informatie-uitwisseling ondergrondse netten (WION)
Ook wel grondroerdersregeling genoemd. Gravers zijn verplicht een graafmelding bij het Kadaster te doen. Kabel- en leidingbeheerders moeten al hun (ondergrondse) kabels en leidingen digitaal beschikbaar hebben als het Kadaster daarom vraagt.
- Wet milieubeheer
Bermmaaisel is afval. In de Wet milieubeheer wordt aangegeven hoe omgegaan dient te worden met afval. In bepaalde gevallen vallen (berm)maaisel en snoeihout niet onder de regels van de Wet milieubeheer. Vrijstelling geldt alleen als het groenafval wordt toegepast in de land- en bosbouw of voor de productie van energie. Veel informatie is te vinden op: [ link ] (zoeken op (berm)maaisel of snoeihout).- Op grond van de Wet milieubeheer is de provincie verplicht een verordening ter bescherming van het milieu vast te stellen. De Provinciale Milieuverordening stelt onder andere regelingen ten aanzien van grondwaterbeschermingsgebieden vast.
- Wet natuurbescherming
Regelt de bescherming van in het wild levende dier- en plantensoorten, regelt de bescherming van natuurgebieden en de bescherming van bos. Deze wet Is per 1 januari 2017 in werking getreden en vervangt de Flora- en faunawet, de Natuurbeschermingswet en de Boswet.
Overige aspecten
- Algemene Plaatselijke Verordening (APV) of Wegenverordening
In de APV (gemeenten) of Wegenverordening (provincies, waterschappen) staan wettelijke regels die alleen in de betreffende gemeente of provincie of het betreffende waterschap van kracht zijn. Het is een soort ‘huishoudelijk reglement’ waar inwoners zich aan moeten houden. Ze stellen onder andere regels in het belang van de vrijheid van het verkeer en de instandhouding, bruikbaarheid en veiligheid van de wegen. De APV bevat vaak regels over het parkeren in een groene strook. De wegenverordening bevat vaak regels over de obstakelvrije zone, welke meestal overgenomen zijn uit CROW-richtlijnen.
- Bouwbesluit
Voor het gebruik van secundaire bouwstoffen (hergebruik) is mogelijk sprake van milieubelasting. Hiervoor moet het Bouwbesluit worden geraadpleegd.
- Bovengrondse hoogspanningslijnen
Er zijn richtlijnen voor beplanting en lantarenpalen bij bovengrondse hoogspanningsleidingen. Zo mogen zich binnen de gevarenzone van een hoogspanningslijn geen bomen en andere hoge beplantingen bevinden. Ook mogen bomen geen gevaar opleveren dat zou kunnen ontstaan bij het omvallen.
- Bufferzones rond boomkwekerijen
Om bacterievuur te voorkomen (schadelijk voor de boomkwekerijsector), zijn bufferzones ingesteld. In deze bufferzones geldt dat aangetaste planten moeten worden verwijderd en vernietigd. Ook mogen enkele meidoornsoorten en andere bepaalde planten niet worden aangeplant. Meer informatie is te vinden op [ link ] (zoeken op bacterievuur).
- Kaderrichtlijn water
Dit is een Europese Richtlijn met als doel het bereiken en behouden van een goede kwaliteit van het oppervlaktewater, zoals sloten, beken, meren en grondwater. Meer informatie is te vinden op [ link ] (zoeken op [ link ] ).
- Gewasbeschermingsmiddelen
Er is wetgeving over het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen, ook specifiek bij open water, wat nogal eens naast de berm ligt. Meer informatie is te vinden op [ link ] (zoeken op gewasbeschermingsmiddelen).
Beleidsplannen en richtlijnen overheden/beheerders - Structuurvisies, Landschapsontwikkelingsplannen (LOP), enzovoort
Gemeenten, provincies (en het Rijk) ontwikkelen Structuurvisies, Landschapsontwikkelingsplannen (LOP), Omgevingsvisies, Bestemmingsplannen en dergelijke. Deze kunnen uitgangspunten voor de berm bevatten.
- Keur en leggers van Waterschappen
Waterschappen hebben richtlijnen die van invloed kunnen zijn op de berm. Deze zijn vastgelegd in de keur van het waterschap. Zo zijn er richtlijnen in verband met verharde oppervlaktes en de afvoercapaciteit van sloten en eisen die het waterschap stelt aan de bereikbaarheid van hoofdwatergangen. In de leggers van waterschappen is aangegeven waar de hoofdwatergangen en waterkeringen zich bevinden. Hierin is tevens vastgelegd wie verantwoordelijk is voor het onderhoud van deze objecten en waar aanvullende richtlijnen gelden.
Geen wet- of regelgeving - Molenbiotopen
Hoge bebouwing, bomen en heesters kunnen binnen de molenbiotoop (een invloedcirkel van 500 meter rond de molen) voor hinder in de windvang zorgen. Om die reden is hoge bebouwing en begroeiing binnen de molenbiotoop ongewenst. Op [ link ] kan worden berekend op welke afstand een obstakel van een bepaalde hoogte moet staan. (Soms is een dergelijke regeling opgenomen in een Omgevingsverordening)
Aandachtspunten
- Er wordt gewerkt aan Europese regelgeving over invasieve exoten.
|