Prioritering openbaar vervoer
Met behulp van systemen zoals bijvoorbeeld VECOM/VETAG is het bij een verkeersregelinstallatie mogelijk in te grijpen ten gunste van bijvoorbeeld het openbaar vervoer. Bij tijdige aanmelding en absolute prioriteit in de regeling kan het busverkeer vaak ongehinderd doorgang krijgen.
Bij rotondes zonder verkeerslichten is dit onmogelijk. Indien de capaciteit van de rotonde is bereikt of wordt overschreden, zal de bus aansluiten in de wachtrij voor de rotonde. Een mogelijke vorm van prioritering is de bus via een busstrook langs de wachtrij te leiden en vlak voor de rotonde te laten invoegen. Ervaringen met dergelijke oplossingen hebben uitgewezen dat de bus als derde of vierde voertuig de rotonde kan oprijden en 10 tot 13 seconden tijdverlies kan oplopen. Indien de bus geen voorrang krijgt van een van de eerste voertuigen kan deze tijd verder toenemen.
Mogelijkheden om deze voorrangsverlening te stimuleren of af te dwingen zijn een matrixbord met de tekst ‘geef bus voorrang’ of zelfs een verkeerslicht dat alleen in werking treedt als een bus wil invoegen. Andere alternatieven om openbaar vervoer te prioriteren zijn opgenomen in CROW-publicatie 257 Turborotondes.
Bij rotondes zonder verkeerslichten is dit onmogelijk. Indien de capaciteit van de rotonde is bereikt of wordt overschreden, zal de bus aansluiten in de wachtrij voor de rotonde. Een mogelijke vorm van prioritering is de bus via een busstrook langs de wachtrij te leiden en vlak voor de rotonde te laten invoegen. Ervaringen met dergelijke oplossingen hebben uitgewezen dat de bus als derde of vierde voertuig de rotonde kan oprijden en 10 tot 13 seconden tijdverlies kan oplopen. Indien de bus geen voorrang krijgt van een van de eerste voertuigen kan deze tijd verder toenemen.
Mogelijkheden om deze voorrangsverlening te stimuleren of af te dwingen zijn een matrixbord met de tekst ‘geef bus voorrang’ of zelfs een verkeerslicht dat alleen in werking treedt als een bus wil invoegen. Andere alternatieven om openbaar vervoer te prioriteren zijn opgenomen in CROW-publicatie 257 Turborotondes.
Bij een afweging van de verliestijd van het openbaar vervoer dient het ontwerp gerelateerd te worden aan de bestaande situatie en aan alternatieve oplossingen. De locaties van halteplaatsen en het effect daarvan dient daarbij in de beschouwingen te worden betrokken.