Maatregelen die de veiligheid van voetgangers kunnen verbeteren
Gezien het verband tussen botssnelheid en de kans op een dodelijke afloop van een ongeval (zie Hoofdstuk 12 over Risicoverhogend verkeersgedrag) levert iedere reductie van de botssnelheid een forse afname van die kans op. Ongevallen bij botssnelheden onder de 30 km/h lopen vaak goed af (voor meer details over veilige botssnelheden zie Hoofdstuk 1 Theorie). Een van de Duurzaam Veilig-principes is hier daarom van afgeleid: daar waar voetgangers en snelverkeer elkaar ontmoeten, moet de rijsnelheid van het snelverkeer worden teruggebracht tot hoogstens 30 km/h. Zolang hiervoor geen maatregelen op het gebied van Intelligente Snelheidsadaptatie (ISA) kunnen worden getroffen, moeten lagere snelheden vooral via verkeerskundige en infrastructurele maatregelen worden afgedwongen.
30 km/h-gebieden
In het kader van Duurzaam Veilig liggen veel woonstraten al in 30 km/h-gebieden. Dit betekent nog niet dat iedereen zich ook aan deze snelheidslimiet houdt. Fysieke maatregelen, zoals drempels, kunnen lagere snelheden afdwingen [13.24].
In het kader van Duurzaam Veilig liggen veel woonstraten al in 30 km/h-gebieden. Dit betekent nog niet dat iedereen zich ook aan deze snelheidslimiet houdt. Fysieke maatregelen, zoals drempels, kunnen lagere snelheden afdwingen [13.24].
Voetgangervriendelijk autofront
Een voetgangervriendelijk autofront is een frontconstructie zonder scherpe en harde/stijve delen zodat een voetganger bij een botsing zo min mogelijk (ernstig) letsel oploopt. Vanaf 2012 moeten alle nieuwe auto's voorzien zijn van een voetgangervriendelijk autofront. Sinds 2005 moeten nieuwe modellen een dergelijk front hebben. Een uitbreiding op het voetgangervriendelijk autofront is de airbag die het hoofd van de voetganger beschermt tegen het harde oppervlak van de voorruit en de A-stijlen van de auto.
Een voetgangervriendelijk autofront is een frontconstructie zonder scherpe en harde/stijve delen zodat een voetganger bij een botsing zo min mogelijk (ernstig) letsel oploopt. Vanaf 2012 moeten alle nieuwe auto's voorzien zijn van een voetgangervriendelijk autofront. Sinds 2005 moeten nieuwe modellen een dergelijk front hebben. Een uitbreiding op het voetgangervriendelijk autofront is de airbag die het hoofd van de voetganger beschermt tegen het harde oppervlak van de voorruit en de A-stijlen van de auto.
Oversteekplaatsen voor voetgangers
Hoewel oversteekplaatsen bij uitstek de plaats zouden moeten zijn waar voetgangers veilig kunnen oversteken, is dat lang niet overal het geval. Er zal dus iets extra's moeten worden gedaan om voetgangers veiliger te laten oversteken, zoals:
Hoewel oversteekplaatsen bij uitstek de plaats zouden moeten zijn waar voetgangers veilig kunnen oversteken, is dat lang niet overal het geval. Er zal dus iets extra's moeten worden gedaan om voetgangers veiliger te laten oversteken, zoals:
- goed zichtbare, herkenbare en uniforme oversteekplaatsen;
- verhoging van de oversteekplaatsen (plateaus) zodat automobilisten slechts met een lage snelheid een dergelijke oversteekplaats zullen naderen;
- kleinere oversteekafstand door een middenberm of door uitstulpingen van het trottoir;
- meer oversteekplaatsen van verkeerslichten voorzien;
- bij de afstelling van het verkeerslicht rekening houden met de lagere loopsnelheid van ouderen;
- in gebieden waar veel voetgangersverkeer is, de snelheid van het overig verkeer naar beneden brengen of het gemotoriseerd verkeer in het geheel weren.
Veilige routes voor kinderen
Kindlinten zijn speciale corridors om kinderen via veilige routes naar bijvoorbeeld scholen, speelplaatsen en sportvoorzieningen te geleiden. Deze kindlinten worden vooral in drukke wijken aangelegd. Delft en Amsterdam zijn de eerste gemeenten in Nederland waar kinderen sinds 2006 gebruik kunnen maken van kindlinten. De speciale kindvriendelijke routes worden op een speelse manier ingericht waarbij herkenbare markeringen en borden kinderen naar hun bestemming leiden [13.13] [13.5, 13.9, 13.17, 13.31].
Kindlinten zijn speciale corridors om kinderen via veilige routes naar bijvoorbeeld scholen, speelplaatsen en sportvoorzieningen te geleiden. Deze kindlinten worden vooral in drukke wijken aangelegd. Delft en Amsterdam zijn de eerste gemeenten in Nederland waar kinderen sinds 2006 gebruik kunnen maken van kindlinten. De speciale kindvriendelijke routes worden op een speelse manier ingericht waarbij herkenbare markeringen en borden kinderen naar hun bestemming leiden [13.13] [13.5, 13.9, 13.17, 13.31].