per hoofdstuk
paragraaf | |
Handboek, doelgroep | I.2.1 |
Handboek, doelen | I.2.2 |
Handboek, afbakening | I.4 |
Curatieve benadering | I.4.1 |
Preventieve benadering | I.4.1 |
Veiligheid, externe | I.4.2 |
Veiligheid, sociale | I.4.2 |
Veiligheid, verkeersveiligheid | I.4.2 |
Vervoerssystemen | I.4.3 |
Vervoerssystemen, risico's | I.4.3 |
Verkeersveiligheid, perspectieven op | inleiding deel 1 |
Standaardwerken, internationale | inleiding deel 1 |
Verkeersveiligheid, begrippen en benaderingen | 1.1.1 |
Verkeersonveiligheid, definitie | 1.1.1 |
Risico, aanvaardbaar | 1.1.1 |
Verkeersongeval, begrippenkader | 1.1.1 |
Verkeersdode | 1.1.1 |
Dode | 1.1.1 |
Ziekenhuisgewonde | 1.1.1 |
Spoedeisende hulp | 1.1.1 |
Niet naar ziekenhuis | 1.1.1 |
Uitsluitend materiële schade | 1.1.1 |
Ernstig gewond | 1.1.1 |
Lichtgewond | 1.1.1 |
Gewond | 1.1.1 |
Invaliditeit | 1.1.1 |
Psychische trauma's | 1.1.1 |
Risico, onaanvaardbaar | 1.1.1 |
Verkeersrisico | 1.1.1 |
Risico, rekenkundige definitie | 1.1.1 |
Risico, normeringsmaat | 1.1.1 |
Risico, expositiemaat | 1.1.1 |
Ernstratio | 1.1.1 |
Risico, kencijfers | 1.1.1 |
Ongeval | 1.1.1 |
Ongeval, definitie | 1.1.1 |
Ongevalfrequentie | 1.1.1 |
Ongevaldichtheid | 1.1.1 |
Letselfrequentie | 1.1.1 |
Bijna-ongeval | 1.1.1 |
Conflict | 1.1.1 |
Verkeersleefbaarheid | 1.1.1 |
Subjectieve onveiligheid | 1.1.2 |
Objectieve onveiligheid | 1.1.2 |
Onveiligheid, subjectief | 1.1.2 |
Onveiligheid, objectief | 1.1.2 |
Verkeersdreiging | 1.1.2 |
Verkeersonveiligheid, oorzaken | 1.1.2 |
Oorzaken | 1.1.2 |
Menselijk gedrag | 1.1.2 |
Systeembenadering | 1.1.2 |
Verkeersveiligheid, ontwikkeling in het denken over | 1.1.3 |
Monocausale zienswijze | 1.1.3 |
Brokkenmakers | 1.1.3 |
Multicausale zienswijze | 1.1.3 |
Haddonmatrix | 1.1.3 |
Systeembenadering, statisch | 1.1.3 |
Systeembenadering, dynamisch | 1.1.3 |
Ongevallen, gegroepeerd | 1.1.3 |
Fasemodel | 1.1.3 |
Latente fouten | 1.1.3 |
Latente foutenmodel | 1.1.3 |
Gatenkaasmodel | 1.1.3 |
Preventieve aanpak | 1.1.3 |
Curatieve aanpak | 1.1.3 |
Duurzaam Veilig | 1.1.4 |
Inherent onveilig | 1.1.4 |
Maat der dingen | 1.1.4 |
Mens, maat der dingen | 1.1.4 |
Duurzaam | 1.1.4 |
Duurzaam veilig, actualisatie | 1.1.4 |
Menselijke maat | 1.1.4 |
Duurzaam veilig, leidende principes | 1.1.4 |
Functionaliteit wegen | 1.1.4 |
Homogeniteit | 1.1.4 |
Vergevingsgezindheid | 1.1.4 |
Herkenbaarheid | 1.1.4 |
Statusonderkenning | 1.1.4 |
Monofunctionaliteit wegen | 1.1.4 |
Stroomweg | 1.1.4 |
Gebiedsontsluitingsweg | 1.1.4 |
Erftoegangsweg | 1.1.4 |
Verbindingswegen | 1.1.4 |
Verkeersaders | 1.1.4 |
Verblijfsgebied | 1.1.4 |
Snelheid, veilige | 1.1.4 |
Vergevingsgezindheid. sociale | 1.1.4 |
Vergevingsgezindheid. infrastructuur | 1.1.4 |
Consistentie | 1.1.4 |
Continuïteit | 1.1.4 |
Fuller | 1.1.4 |
Hydén | 1.2 |
Piramide van Hydén | 1.2 |
Mensgerelateerde ongevalsoorzaken | 1.2.1 |
Ongevalsoorzaak, mensgerelateerd | 1.2.1 |
Cyclus, gedrag | 1.2.1 |
Waarnemen | 1.2.1 |
Verwerken | 1.2.1 |
Beslissen | 1.2.1 |
Handelen | 1.2.1 |
Strategisch niveau | 1.2.1 |
Manoeuvreniveau | 1.2.1 |
Regelniveau | 1.2.1 |
Alexander | 1.2.2 |
Lunenfeld | 1.2.2 |
Complexiteit | 1.2.2 |
Urgentie | 1.2.2 |
Rasmussen | 1.2.2 |
Cyclus, gedrag | 1.2.3 |
Waarnemen | 1.2.3 |
Verwerken | 1.2.3 |
Beslissen | 1.2.3 |
Handelen | 1.2.3 |
Beredeneerd gedrag | 1.2.3 |
Gedrag beredeneerd | 1.2.3 |
Knowledge-based | 1.2.3 |
Regelgestuurd gedrag | 1.2.3 |
Gedrag, regelgestuurd | 1.2.3 |
Rule-based | 1.2.3 |
Automatisch gedrag | 1.2.3 |
Gedrag, automatisch | 1.2.3 |
Skill-based | 1.2.3 |
Taakniveau | 1.2.3 |
Taakuitvoering | 1.2.3 |
Informatieverwerking | 1.2.3 |
Gecombineerd gedragsmodel | 1.2.3 |
Taxonomie van onveilig handelen | 1.2.3 |
Onveilig handelen, taxonomie | 1.2.3 |
Bewuste overtredingen | 1.2.3 |
Gevaarlijke fouten | 1.2.3 |
Uitglijders | 1.2.3 |
Vergeetachtigheden | 1.2.3 |
Cyclus informatieverwerking | 1.2.3 |
Verwachtingen | 1.2.3 |
Opvallendheid | 1.2.3 |
Waarnemingsdrempel | 1.2.3 |
Verschildrempel | 1.2.3 |
Weberfractie | 1.2.3 |
Adaptatie | 1.2.3 |
Beslissingsafstand | 1.2.3 |
Begrijpen | 1.2.3 |
Begrijpelijkheid | 1.2.3 |
Risicoadaptatie | 1.2.3 |
Ongevalsmigratie | 1.2.3 |
Visueel aandachtsveld | 1.2.3 |
Trechtermodel | 1.2.4 |
Functieverlies | 1.2.4 |
Functiebeperking | 1.2.4 |
Demografsche kenmerken | 1.2.4 |
Man-vrouw | 1.2.4 |
Vrouw-man | 1.2.4 |
Rijervaring | 1.2.4 |
Rijvaardigheid | 1.2.4 |
Inschatten rijvaardigheid | 1.2.4 |
Zelfoverschatting | 1.2.4 |
Vermoeidheid | 1.2.4 |
Alcohol | 1.2.4 |
Drugs | 1.2.4 |
Medicijnen | 1.2.4 |
Emoties | 1.2.4 |
Levensstijl | 1.2.4 |
Mechanische eigenschappen | 1.3.1 |
Energie-uitwisseling | 1.3.1 |
Massa | 1.3.1 |
Snelheid | 1.3.1 |
Richting | 1.3.1 |
Impuls | 1.3.1 |
Snelheidsverschillen | 1.3.2 |
Reactieafstand | 1.3.2 |
Botssnelheid | 1.3.2 |
Remvertraging | 1.3.2 |
Massaverschillen | 1.3.3 |
Incasseringsvermogen | 1.3.3 |
Richtingverschillen | 1.3.4 |
Langsconflicten | 1.3.4 |
Dwarsconflicten | 1.3.4 |
Eenzijdige conflicten | 1.3.4 |
Frontale conflicten | 1.3.4 |
Eerste dodelijke verkeersongeval | 2.1 |
Verkeersslachtoffers, aantal | 2.1.1 |
Aantal verkeersslachtoffers | 2.1.1 |
Verkeersdoden, aantal | 2.1.1 |
Aantal verkeersdoden | 2.1.1 |
Ziekenhuisgewonden, aantal | 2.1.1 |
Aantal ziekenhuisgewonden | 2.1.1 |
Slachtoffers spoedeisende hulp, aantal | 2.1.1 |
Aantal slachtoffers spoedeisende hulp | 2.1.1 |
Registratiegraad | 2.1.2 |
Slachtoffers aantal naar verkeersdeelname | 2.1.3 |
Slachtoffers aantal naar geslacht | 2.1.4 |
Slachtoffers aantal naar leeftijd | 2.1.5 |
Risico | 2.1.5 |
Risico per vervoerswijze | 2.1.5 |
Risico voor wegcategorieën | 2.1.5 |
Slachtoffers aantal naar wegtype | 2.1.6 |
Verkeersordenende maatregelen | 2.2.1 |
Verkeersveiligheidsmaatregelen | 2.2.2 |
Externe factoren | 2.2.3 |
Maatregelen door de jaren | 2.2 |
Maatschappelijke kosten | 2.3 |
Kosten verkeersonveiligheid | 2.3 |
Medische kosten | 2.3 |
Productieverlies | 2.3 |
Immateriële kosten | 2.3 |
Materiële kosten | 2.3 |
Afhandelingskosten | 2.3 |
Filekosten | 2.3 |
Totale kosten verkeersonveiligheid | 2.3 |
Internationaal perspectief | 2.4 |
Verkeersdoden, in EU | 2.4 |
Mortaliteit, in EU | 2.4 |
Risico, in EU | 2.4 |
Mondiale trends | 2.4 |
Trends, mondiaal | 2.4 |
Nederlandse trends voor toekomst | 2.5 |
Trends voor de toekomst | 2.5 |
Vergrijzing | 2.5 |
Groei personenverkeer | 2.5 |
Groei goederenvervoer | 2.5 |
Multiculturele samenleving | 2.5 |
Internationalisering | 2.5 |
Technologie | 2.5 |
Relatie tussen burger en overheid | 2.5 |
Nota mobiliteit | 3.1 |
Strategie verkeersveiligheid | 3.2 |
Drie peilers strategisch beleid | 3.2.1 |
Peiler integraal | 3.2.1 |
Peiler samenwerking | 3.2.1 |
Peiler Duurzaam Veilig | 3.2.1 |
Twee lijnen strategisch beleid | 3.2.1 |
Generieke maatregelen | 3.2.1 |
Specifieke aandachtsgebieden | 3.2.1 |
Aanpak voetgangers | 3.2.2 |
Aanpak fietsers | 3.2.2 |
Aanpak kinderen | 3.2.2 |
Aanpak ouderen | 3.2.2 |
Aanpak beginnende bestuurders | 3.2.2 |
Aanpak berijders brom-, snorfietsen en brommobielen | 3.2.2 |
Aanpak motorrijders | 3.2.2 |
Aanpak bestuurders onder invloed | 3.2.2 |
Aanpak snelheidsovertreders | 3.2.2 |
Aanpak enkelvoudige ongevallen | 3.2.2 |
Aanpak 50- en 80 km/h-wegen | 3.2.2 |
Aanpak vracht- en bestelverkeer | 3.2.2 |
Aanpak duurzaam veilig | 3.2.2 |
Aanpak infrastructuur | 3.2.2 |
Innovatie en experimenten | 3.2.2 |
Actieprogramma verkeersveiligheid EU | 3.3 |
EU-actieprogamma verkeersveiligheid | 3.3 |
Beleidscyclus | 3.4 |
Verantwoordelijkheden | 3.5 |
Internationaal beleid | 3.5 |
Nationaal beleid | 3.5 |
Regionaal beleid | 3.5 |
Lokaal beleid | 3.5 |
Actoren | 3.5 |
Handvatten voor beleid | 3.6 |
Integrale aanpak | 3.6.1 |
Veiligheidsmanagement | 3.6.2 |
Kwaliteitsborging | 3.6.2 |
Verkeersveiligheidscultuur | 3.6.2 |
Wet- en regelgeving | 3.7 |
Monitoring en evaluatie | 3.8 |
Gegevens | 4.2 |
Gegevens. benodigde | 4.2.1 |
Gegevens. beschikbare | 4.2.2 |
BRON | 4.2.2 |
BLIK | 4.2.2 |
Ongevallengegevens | 4.2.2 |
Gegevens ongevallen | 4.2.2 |
Slachtoffergegevens | 4.2.2 |
Gegevens slachtoffers | 4.2.2 |
Expositiegegevens | 4.2.2 |
Gegevens expositie | 4.2.2 |
OVG/MON | 4.2.2 |
Risicogegevens | 4.2.2 |
Gegevens risico | 4.2.2 |
Weg- en omgevingskenmerken | 4.2.2 |
Wegkenmerken+ | 4.2.2 |
Gegevens verkeersdeelnemers | 4.2.2 |
Verkeersdeelnemers, gegevens | 4.2.2 |
Gegevens voertuig | 4.2.2 |
Gedragsgegevens | 4.2.2 |
Gegevens gedrag | 4.2.2 |
PROV | 4.2.2 |
Extra gegevens verzamelen | 4.2.3 |
Gegevens verzamelen, extra | 4.2.3 |
Betrouwbaarheid | 4.2.3 |
Validiteit | 4.2.3 |
Interbeoordelaarbetrouwbaarheid | 4.2.3 |
Intrabeoordelaarbetrouwbaarheid | 4.2.3 |
DOCTOR | 4.2.3 |
PET | 4.2.3 |
TTC | 4.2.3 |
Interview | 4.2.3 |
Vragenlijst | 4.2.3 |
Survey | 4.2.3 |
Steekproef | 4.2.3 |
Populatie | 4.2.3 |
Representatief | 4.2.3 |
Aselecte steekproef | 4.2.3 |
Non-response | 4.2.3 |
Gegevens samenvatten | 4.3 |
Gegevens vergelijken | 4.3 |
Variabele | 4.3.1 |
Meetniveau | 4.3.1 |
Categorische variabelen | 4.3.1 |
Nominaal | 4.3.1 |
Ordinaal | 4.3.1 |
Interval | 4.3.1 |
Ratio | 4.3.1 |
Meetschaal | 4.3.1 |
Centrummaten | 4.3.2 |
Modus | 4.3.2 |
Mediaan | 4.3.2 |
Rekenkundig gemiddelde | 4.3.2 |
Gemiddelde | 4.3.2 |
Gewogen gemiddelde | 4.3.2 |
Standaarddeviatie | 4.3.2 |
Standaardafwijking | 4.3.2 |
Variantie | 4.3.2 |
Verdeling, normale | 4.3.2 |
Normale verdeling | 4.3.2 |
Afhankelijke variabelen | 4.3.3 |
Variabelen, afhankelijke | 4.3.3 |
Onafhankelijke variabelen | 4.3.3 |
Variabelen, onafhankelijke | 4.3.3 |
Chi-kwadraat toets | 4.3.3 |
T-toets | 4.3.3 |
Derdevariabele probleem | 4.3.3 |
Regressieanalyse | 4.4.1 |
Residu | 4.4.1 |
Variantieanalyse | 4.4.2 |
ANOVA | 4.4.2 |
Covariantieanalyse | 4.4.2 |
F-toets | 4.4.2 |
Principale componentenanalyse | 4.4.3 |
Factoranalyse | 4.4.3 |
Cronbach's alpha | 4.4.3 |
Tijdreeksanalyse | 4.4.4 |
Meta-analyse | 4.4.5 |
Experimenteel onderzoek | 4.5 |
Onderzoeksvraag | 4.5.1 |
Operationaliseren variabelen | 4.5.1 |
Variabelen operationaliseren | 4.5.1 |
Experimentele onderzoeksopzet | 4.5.2 |
Experimentele groep | 4.5.2 |
Analyse | 4.5.3 |
Experiment zonder voormeting | 4.5.4 |
Experiment zonder controlegroep | 4.5.4 |
Regressie naar het gemiddelde | 4.5.4 |
Beoordelen onderzoek | 4.6 |
Toegepast onderzoek | 5.1 |
PODOE-aanpak | 5.1 |
SMART | 5.1 |
Specifiek | 5.1 |
Meetbaar | 5.1 |
Aanvaardbaar en actiegericht | 5.1 |
Realiseerbaar | 5.1 |
Tijdsgebonden | 5.1 |
Weet wat je meet | 5.1 |
Preventieve gereedschappen | 5.2 |
Verkeersveiligheidsverkenner voor de regio | 5.2.1 |
Verkeersveiligheidsaudit | 5.2.2 |
Conflictogrammethode | 5.2.3 |
Verkeersveiligheidsaudit. checklist | 5.2.2 |
Curatieve gereedschappen | 5.3 |
AGS | 5.3.1 |
Aanpak gevaarlijke situaties | 5.3.1 |
AVOC | 5.3.1 |
AGEB | 5.3.1 |
ASPE | 5.3.1 |
DV-meter | 5.3.2 |
Wegkenmerken+ | 5.3.2 |
Ongevallenanalyse, software | 5.3.2 |
Software voor ongevallenanalyse | 5.3.2 |
GGB trajecten | 5.3.3 |
EuroRAP | 5.3.4 |
Risk rate mapping | 5.3.4 |
Road protection score | 5.3.4 |
Rterrenscore | 5.3.4 |
Wegbeeldonderzoek | 5.3.5 |
Verkeersveiligheidsinspectie | 5.3.6 |
Gerichte gedragswaarneming | 5.3.7 |
Snelheidsmetingen | 5.3.7 |
V 85 | 5.3.7 |
Gedragsobservatie van buitenaf | 5.3.7 |
Gedragsobservatie van binnenuit | 5.3.8 |
Rijsimulator | 5.3.8 |
Subjectieve onveiligheid, gereedschappen | 5.4 |
Klachten | 5.4.1 |
Gericht belevingsonderzoek | 5.4.1 |
Consultatie bewoners | 5.4.2 |
Engineering | inleiding deel 2 |
Education | inleiding deel 2 |
Environment | inleiding deel 2 |
Enforcement | inleiding deel 2 |
Push | inleiding deel 2 |
Pull | inleiding deel 2 |
Persuasion | inleiding deel 2 |
Cascadeaanpak | 6.1 |
Planologie en stedenbouw | 6.1 |
Stedenbouwkundige uitwerking | 6.1 |
Structuurniveau | 6.3.2 |
Locatieniveau | 6.3.2 |
Herinrichtingsniveau | 6.3.2 |
Inrichtingsniveau | 6.3.2 |
Decentrale planproces | 6.3.3 |
Opbouw wegenstructuur | 6.4.2 |
Risicokencijfers | 6.4.3 |
Mobiliteitsgenerend effect | 6.4.4 |
Stedenbouw en verkeersveiligheid | 6.5 |
Stedenbouw door de jaren | 6.5.1 |
Historische centra | 6.5.2 |
Bebouwingsgordels | 6.5.3 |
Open bebouwing | 6.5.4 |
Jaren zestig | 6.5.5 |
Jaren zeventig | 6.5.6 |
Jaren tachtig en negentig | 6.5.7 |
De laatste jaren | 6.5.8 |
Archetypen nieuwbouwlocaties | 6.5.9 |
Kleine kernen | 6.5.12 |
Traversen | 6.5.13 |
Lintdorpen | 6.5.14 |
Aanbevelingen voor stedelijke structuren | 6.5.15 |
Rijden in ruimte | 6.7.4 |
Ruimte, rijden in | 6.7.4 |
Effect van bebouwing | 6.7.4 |
Wettelijke kaders | 6.7.5 |
Woonerf, wettelijk kader | 6.7.5 |
30 km/h-zone, wettelijk kader | 6.7.5 |
Verblijfsgebieden, aanbevelingen voor | 6.7.6 |
Aanbevelingen voor verblijfsgebieden | 6.7.6 |
Gedeeld ruimtegebruik | 6.8 |
Shared space | 6.8 |
Ruimte en gedrag | 6.8.1 |
Procesmatig perspectief gedeeld ruimtegebruik | 6.8.2 |
Duurzaam veilig en gedeeld ruimtegebruik | 6.8.3 |
Belang van goede samenwerking | 6.9 |
Interdisciplinaire benadering | 6.9.1 |
Formeel samenwerken | 6.9.2 |
Informeel samenwerken | 6.9.3 |
Perspectieven professionals | 6.9.3 |
Procestechnieken | 6.9.5 |
Bewoner centraal | 6.10 |
Burgerparticipatie | 6.10 |
Uitvoering en beheer | 6.11 |
Ontwerpprincipes Duurzaam Veilig | 7.2 |
Duurzaam Veilig, ontwerpprincipes | 7.2 |
Functionele eisen | 7.2 |
Wetten | 7.2 |
Normen | 7.2 |
Richtlijnen | 7.2 |
Aanbevelingen | 7.2 |
Wegcategorieën | 7.2 |
Verkeersruimte | 7.2 |
Verblijfsruimte | 7.2 |
Vtroomfunctie | 7.3.1 |
Vtroomweg | 7.3.1 |
Gebiedsontsluitingsfunctie | 7.3.1 |
Gebiedsontsluitingsweg | 7.3.1 |
Erftoegangsfunctie | 7.3.1 |
Erftoegangsweg | 7.3.1 |
Categoriseren wegennet | 7.3.2 |
Wegcategorisering | 7.3.2 |
Ritduurcriterium | 7.3.2 |
Intensiteiten en verkeersveiligheid | 7.3.2 |
Essentiële herkenbaarheidkenmerken | 7.3.4 |
Wegtypen per wegcategorie | 7.3.5 |
Wegcategorie, wegtypen per | 7.3.5 |
Langzaam rijden gaat sneller | 7.3.5 |
Grijze wegen | 7.3.6 |
Bermen | 7.3.7 |
Obstakelvrije zones | 7.3.7 |
Auto te water | 7.3.7 |
Kruispunten | 7.4 |
Kruispuntvormen | 7.4.1 |
Rotonde | 7.4.2 |
Voorrangskruispunt | 7.4.3 |
Verkeersregelinstallatie | 7.4.3 |
Uitritten | 7.5 |
Bestemmingscriterium | 7.5 |
Constructiecriterium | 7.5 |
Oversteekplaatsen | 7.6 |
Doelgroepvoorzieningen | 7.7 |
Baan voor spoorweg/metro | 7.7 |
Baan voor lightrail/sneltram | 7.7 |
Baan voor bus | 7.7 |
Busvoorzieningen | 7.7 |
Spoorwegovergangen | 7.8 |
AHOB | 7.8 |
AKI | 7.8 |
Tunnels | 7.9 |
Verblijfsgebieden | 7.10 |
30 km/h-zone | 7.10.1 |
Schoolomgeving | 7.10.2 |
Childstreet | 7.10.2 |
Traversen | 7.11 |
Komgrens | 7.12 |
Bebording | 7.13 |
Bebakening | 7.14 |
Markering | 7.14 |
Bewegwijzering | 7.15 |
Werk in uitvoering | 7.15 |
Wegwerkzaamheden | 7.15 |
Ontwerpfouten | 7.16 |
Primaire veiligheid | 8.1 |
Secundaire veiligheid | 8.1 |
Integrale veiligheid | 8.1 |
Bestuurdersondersteunende veiligheid | 8.1 |
ADAS | 8.1 |
Historie voertuigveiligheid | 8.1 |
Voertuigveiligheid, historie | 8.1 |
ABS | 8.2.1 |
EBD | 8.2.1 |
Brake assist | 8.2.1 |
ESC | 8.2.1 |
Zichtveldverbetering | 8.2.1 |
AKS | 8.2.1 |
LZV | 8.2.1 |
Eco-combi | 8.2.1 |
Frontale botsbestendigheid | 8.2.2 |
Botsbestendigheid, frontaal | 8.2.2 |
Zijdelingse botsbestendigheid | 8.2.2 |
Botsbestendigheid, zijdelings | 8.2.2 |
Bescherming bij achteraanrijdingen | 8.2.2 |
Botsvriendelijk autofront | 8.2.2 |
Autofront, botsvriendelijk | 8.2.2 |
Autogordels | 8.2.2 |
Airbags | 8.2.2 |
Kinderzitjes | 8.2.2 |
FUPS | 8.2.2 |
Zijafscherming | 8.2.2 |
Valhelm | 8.2.2 |
ICT | 8.2.3 |
ADA | 8.2.3 |
ACC | 8.2.3 |
LDWA | 8.2.3 |
ISA | 8.2.3 |
eCall | 8.2.3 |
Pre-crash sensing | 8.2.3 |
Occupant monitoring | 8.2.3 |
Alcoholslot | 8.2.3 |
Voertuigveiligheidsbeleid | 8.3.1 |
Voertuigveiligheidsbeleid, de context | 8.3.1 |
Voertuigveiligheidsbeleid, wetgeving | 8.3.2 |
Wetgeving. voertuigveiligheidsbeleid | 8.3.2 |
EuroNCAP | 8.3.2 |
APK | 8.3.2 |
Voertuigveiligheidsbeleid. onderzoeksprogramma's | 8.3.2 |
Voertuigveiligheidsbeleid, voorlichtingscampagnes | 8.3.2 |
Formeel leren | 9.2 |
Informeel leren | 9.2 |
Leren formeel | 9.2 |
Leren informeel | 9.2 |
Leertheorie | 9.3.1 |
Cognitieve theorie | 9.3.1 |
Gedragsverandering | 9.3.1 |
Klassieke conditionering | 9.3.1 |
Operante conditionering | 9.3.1 |
Sociaal leren | 9.3.1 |
Ontwikkelingstheorie | 9.3.2 |
Verkeerseducatieprogramma | 9.4 |
Verkeerseducatie, uitgangspunten | 9.4.1 |
Verkeerseducatie, doelgroep | 9.4.1 |
Verkeerseducatie, verkeersgedrag contextafhankelijk | 9.4.1 |
Verkeerseducatie, relevante onderwerpen | 9.4.1 |
Zelfevaluatie | 9.4.1 |
Permanente verkeerseducatie | 9.4.1 |
Toetsingskader | 9.4.1 |
Flexibiliteit | 9.4.1 |
GDE-matrix | 9.4.2 |
Karaktereigenschappen | 9.4.2 |
Normen en regels | 9.4.2 |
Fysieke kenmerken | 9.4.2 |
Doelgroep, bereiken van | 9.5 |
Leermiddelen | 9.5 |
Leerdoelen | 9.5 |
Doelgroep, kenmerken van | 9.5 |
Gedragsthema's | 9.6 |
Probleembesef | 9.6 |
Strategische veiligheidsoverwegingen | 9.6 |
Moedwillige overtredingen | 9.6 |
Ongewenst gewoontegedrag | 9.6 |
Onjuist gewoontegedrag | 9.6 |
Onvoldoende toegeruste beginners | 9.6 |
Verkeerseducatie, organisatie in | |
Nederland | 9.7 |
Verkeerseducatie, effectiviteit | 9.8 |
Verkeershandhaving | 10.2 |
Overtreding | 10.2.1 |
Onveilig gedrag | 10.2.1 |
Controleren | 10.2.1 |
Straffen | 10.2.1 |
Belonen | 10.2.1 |
Intrinsieke motivatie | 10.2.2 |
Extrinsieke motivatie | 10.2.2 |
Subjectieve pakkans | 10.2.2 |
Objectieve pakkans | 10.2.2 |
Opvallendheid politiecontroles | 10.2.2 |
Communicatie politiecontroles | 10.2.2 |
Verkeershandhaving, wetten en regels | 10.3.1 |
BABW | 10.3.1 |
WVW | 10.3.1 |
WAHV | 10.3.1 |
Wet Mulder | 10.3.1 |
Boa | 10.3.1 |
Sanctie | 10.3.1 |
CJIB | 10.3.1 |
CVOM | 10.3.1 |
Verkeershandhaving, organisatie | 10.3.2 |
Driehoeksoverleg | 10.3.2 |
Arrondissement | 10.3.2 |
Politieregio | 10.3.2 |
RVHT | 10.3.2 |
BPZ | 10.3.2 |
BVOM | 10.3.2 |
Proces-verbaal | 10.3.2 |
PV | 10.3.2 |
Verkeerstoezicht | 10.3.2 |
Bestuurlijke handhaving | 10.3.2 |
Communicatie handhaving | 10.4 |
SMART | 10.5.1 |
HelmGRAS | 10.5.2 |
Belonen | 10.6.2 |
Straffen | 10.6.2 |
Politietoezicht, effectiviteit | 10.6.4 |
Na-effect | 10.6.4 |
Time-halo effect | 10.6.4 |
WISH | 10.6.5 |
Gevaarlijk gedrag | inleiding deel 3 |
Gevaarlijke groepen | inleiding deel 3 |
Praktijkvoorbeelden | inleiding deel 3 |
Risico, je eigen | 11.1 |
Risicogedrag | 11.1 |
Risicoverhogend gedrag | 11.1 |
Alcohol | 11.2 |
BAG | 11.2.1 |
Bloed alcohol gehalte | 11.2.1 |
EMA | 11.2.1 |
Drugs | 11.3 |
Medicijnen | 11.3 |
Vermoeidheid | 11.4 |
Afleiding | 11.5 |
Telefoneren | 11.5 |
Agressie | 11.6 |
Snelheid | 11.7 |
Roodlichtovertreding | 11.8 |
Volgtijd | 11.9 |
Bumperkleven | 11.9 |
Beveiligingsmiddelen | 11.10 |
Risicogroepen | 12.1 |
Leeftijd | 12.1 |
Vervoermiddel | 12.1 |
Kinderen | 12.2 |
Jongeren | 12.3 |
Rijopleiding in stappen | 12.3.3 |
RIS | 12.3.3 |
Getrapt rijbewijssysteem | 12.3.3 |
Ouderen | 12.4 |
Voetgangers | 12.5 |
Skater | 12.5.1 |
Skeeler | 12.5.1 |
Fietsers | 12.6 |
Gemotoriseerde tweewielers | 12.7 |
Bbromfietscertificaat | 12.7.3 |
Vrachtwagens | 12.8 |
Bestelwagens | 12.8 |
Dodehoekspiegel | 12.8.3 |
Zijafscherming | 12.8.3 |
Wegcategorisering, casus | 13.1 |
Knoppentheorie | 13.1 |
Herinrichting, casus | 13.2 |
Verkeersveiligheidsaudit, casus | 13.3 |
Ontwerpen, casus | 13.4 |
Ontwerpfouten, casus | 13.4 |
Ontwerp stationsgebied, casus | 13.5 |
Ontwerp woonwijk, casus | 13.6 |
Cultuurhistorisch gebied, casus | 13.7 |
Bedrijventerreinen, casus | 13.8 |
Gedragsobservatie, casus | 13.9 |
Educatie, casus | 13.10 |
Snelheidshandhaving, casus | 13.11 |
GVT | 13.11 |
Gericht verkeerstoezicht | 13.11 |
Trajectcontrole, casus | 13.12 |
Belonen, casus | 13.13 |
Toekomst | epiloog |