Heeft u vragen? U kunt ons ook bellen op tel: 0318-695315

Handboek Verkeersveiligheid
Deze tekst is gepubliceerd op 21-06-13

per hoofdstuk

paragraaf
Handboek, doelgroepI.2.1
Handboek, doelenI.2.2
Handboek, afbakeningI.4
Curatieve benaderingI.4.1
Preventieve benaderingI.4.1
Veiligheid, externeI.4.2
Veiligheid, socialeI.4.2
Veiligheid, verkeersveiligheidI.4.2
VervoerssystemenI.4.3
Vervoerssystemen, risico'sI.4.3
Verkeersveiligheid, perspectieven opinleiding deel 1
Standaardwerken, internationaleinleiding deel 1
Verkeersveiligheid, begrippen en benaderingen1.1.1
Verkeersonveiligheid, definitie1.1.1
Risico, aanvaardbaar1.1.1
Verkeersongeval, begrippenkader1.1.1
Verkeersdode1.1.1
Dode1.1.1
Ziekenhuisgewonde1.1.1
Spoedeisende hulp1.1.1
Niet naar ziekenhuis1.1.1
Uitsluitend materiële schade1.1.1
Ernstig gewond1.1.1
Lichtgewond1.1.1
Gewond1.1.1
Invaliditeit1.1.1
Psychische trauma's1.1.1
Risico, onaanvaardbaar1.1.1
Verkeersrisico1.1.1
Risico, rekenkundige definitie1.1.1
Risico, normeringsmaat1.1.1
Risico, expositiemaat1.1.1
Ernstratio1.1.1
Risico, kencijfers1.1.1
Ongeval1.1.1
Ongeval, definitie1.1.1
Ongevalfrequentie1.1.1
Ongevaldichtheid1.1.1
Letselfrequentie1.1.1
Bijna-ongeval1.1.1
Conflict1.1.1
Verkeersleefbaarheid1.1.1
Subjectieve onveiligheid1.1.2
Objectieve onveiligheid1.1.2
Onveiligheid, subjectief1.1.2
Onveiligheid, objectief1.1.2
Verkeersdreiging1.1.2
Verkeersonveiligheid, oorzaken1.1.2
Oorzaken1.1.2
Menselijk gedrag1.1.2
Systeembenadering1.1.2
Verkeersveiligheid, ontwikkeling in het denken over1.1.3
Monocausale zienswijze1.1.3
Brokkenmakers1.1.3
Multicausale zienswijze1.1.3
Haddonmatrix1.1.3
Systeembenadering, statisch1.1.3
Systeembenadering, dynamisch1.1.3
Ongevallen, gegroepeerd1.1.3
Fasemodel1.1.3
Latente fouten1.1.3
Latente foutenmodel1.1.3
Gatenkaasmodel1.1.3
Preventieve aanpak1.1.3
Curatieve aanpak1.1.3
Duurzaam Veilig1.1.4
Inherent onveilig1.1.4
Maat der dingen1.1.4
Mens, maat der dingen1.1.4
Duurzaam1.1.4
Duurzaam veilig, actualisatie1.1.4
Menselijke maat1.1.4
Duurzaam veilig, leidende principes1.1.4
Functionaliteit wegen1.1.4
Homogeniteit1.1.4
Vergevingsgezindheid1.1.4
Herkenbaarheid1.1.4
Statusonderkenning1.1.4
Monofunctionaliteit wegen1.1.4
Stroomweg1.1.4
Gebiedsontsluitingsweg1.1.4
Erftoegangsweg1.1.4
Verbindingswegen1.1.4
Verkeersaders1.1.4
Verblijfsgebied1.1.4
Snelheid, veilige1.1.4
Vergevingsgezindheid. sociale1.1.4
Vergevingsgezindheid. infrastructuur1.1.4
Consistentie1.1.4
Continuïteit1.1.4
Fuller1.1.4
Hydén1.2
Piramide van Hydén1.2
Mensgerelateerde ongevalsoorzaken1.2.1
Ongevalsoorzaak, mensgerelateerd1.2.1
Cyclus, gedrag1.2.1
Waarnemen1.2.1
Verwerken1.2.1
Beslissen1.2.1
Handelen1.2.1
Strategisch niveau1.2.1
Manoeuvreniveau1.2.1
Regelniveau1.2.1
Alexander1.2.2
Lunenfeld1.2.2
Complexiteit1.2.2
Urgentie1.2.2
Rasmussen1.2.2
Cyclus, gedrag1.2.3
Waarnemen1.2.3
Verwerken1.2.3
Beslissen1.2.3
Handelen1.2.3
Beredeneerd gedrag1.2.3
Gedrag beredeneerd1.2.3
Knowledge-based1.2.3
Regelgestuurd gedrag1.2.3
Gedrag, regelgestuurd1.2.3
Rule-based1.2.3
Automatisch gedrag1.2.3
Gedrag, automatisch1.2.3
Skill-based1.2.3
Taakniveau1.2.3
Taakuitvoering1.2.3
Informatieverwerking1.2.3
Gecombineerd gedragsmodel1.2.3
Taxonomie van onveilig handelen1.2.3
Onveilig handelen, taxonomie1.2.3
Bewuste overtredingen1.2.3
Gevaarlijke fouten1.2.3
Uitglijders1.2.3
Vergeetachtigheden1.2.3
Cyclus informatieverwerking1.2.3
Verwachtingen1.2.3
Opvallendheid1.2.3
Waarnemingsdrempel1.2.3
Verschildrempel1.2.3
Weberfractie1.2.3
Adaptatie1.2.3
Beslissingsafstand1.2.3
Begrijpen1.2.3
Begrijpelijkheid1.2.3
Risicoadaptatie1.2.3
Ongevalsmigratie1.2.3
Visueel aandachtsveld1.2.3
Trechtermodel1.2.4
Functieverlies1.2.4
Functiebeperking1.2.4
Demografsche kenmerken1.2.4
Man-vrouw1.2.4
Vrouw-man1.2.4
Rijervaring1.2.4
Rijvaardigheid1.2.4
Inschatten rijvaardigheid1.2.4
Zelfoverschatting1.2.4
Vermoeidheid1.2.4
Alcohol1.2.4
Drugs1.2.4
Medicijnen1.2.4
Emoties1.2.4
Levensstijl1.2.4
Mechanische eigenschappen1.3.1
Energie-uitwisseling1.3.1
Massa1.3.1
Snelheid1.3.1
Richting1.3.1
Impuls1.3.1
Snelheidsverschillen1.3.2
Reactieafstand1.3.2
Botssnelheid1.3.2
Remvertraging1.3.2
Massaverschillen1.3.3
Incasseringsvermogen1.3.3
Richtingverschillen1.3.4
Langsconflicten1.3.4
Dwarsconflicten1.3.4
Eenzijdige conflicten1.3.4
Frontale conflicten1.3.4
Eerste dodelijke verkeersongeval2.1
Verkeersslachtoffers, aantal2.1.1
Aantal verkeersslachtoffers2.1.1
Verkeersdoden, aantal2.1.1
Aantal verkeersdoden2.1.1
Ziekenhuisgewonden, aantal2.1.1
Aantal ziekenhuisgewonden2.1.1
Slachtoffers spoedeisende hulp, aantal2.1.1
Aantal slachtoffers spoedeisende hulp2.1.1
Registratiegraad2.1.2
Slachtoffers aantal naar verkeersdeelname2.1.3
Slachtoffers aantal naar geslacht2.1.4
Slachtoffers aantal naar leeftijd2.1.5
Risico2.1.5
Risico per vervoerswijze2.1.5
Risico voor wegcategorieën2.1.5
Slachtoffers aantal naar wegtype2.1.6
Verkeersordenende maatregelen2.2.1
Verkeersveiligheidsmaatregelen2.2.2
Externe factoren2.2.3
Maatregelen door de jaren2.2
Maatschappelijke kosten2.3
Kosten verkeersonveiligheid2.3
Medische kosten2.3
Productieverlies2.3
Immateriële kosten2.3
Materiële kosten2.3
Afhandelingskosten2.3
Filekosten2.3
Totale kosten verkeersonveiligheid2.3
Internationaal perspectief2.4
Verkeersdoden, in EU2.4
Mortaliteit, in EU2.4
Risico, in EU2.4
Mondiale trends2.4
Trends, mondiaal2.4
Nederlandse trends voor toekomst2.5
Trends voor de toekomst2.5
Vergrijzing2.5
Groei personenverkeer2.5
Groei goederenvervoer2.5
Multiculturele samenleving2.5
Internationalisering2.5
Technologie2.5
Relatie tussen burger en overheid2.5
Nota mobiliteit3.1
Strategie verkeersveiligheid3.2
Drie peilers strategisch beleid3.2.1
Peiler integraal3.2.1
Peiler samenwerking3.2.1
Peiler Duurzaam Veilig3.2.1
Twee lijnen strategisch beleid3.2.1
Generieke maatregelen3.2.1
Specifieke aandachtsgebieden3.2.1
Aanpak voetgangers3.2.2
Aanpak fietsers3.2.2
Aanpak kinderen3.2.2
Aanpak ouderen3.2.2
Aanpak beginnende bestuurders3.2.2
Aanpak berijders brom-, snorfietsen en brommobielen3.2.2
Aanpak motorrijders3.2.2
Aanpak bestuurders onder invloed3.2.2
Aanpak snelheidsovertreders3.2.2
Aanpak enkelvoudige ongevallen3.2.2
Aanpak 50- en 80 km/h-wegen3.2.2
Aanpak vracht- en bestelverkeer3.2.2
Aanpak duurzaam veilig3.2.2
Aanpak infrastructuur3.2.2
Innovatie en experimenten3.2.2
Actieprogramma verkeersveiligheid EU3.3
EU-actieprogamma verkeersveiligheid3.3
Beleidscyclus3.4
Verantwoordelijkheden3.5
Internationaal beleid3.5
Nationaal beleid3.5
Regionaal beleid3.5
Lokaal beleid3.5
Actoren3.5
Handvatten voor beleid3.6
Integrale aanpak3.6.1
Veiligheidsmanagement3.6.2
Kwaliteitsborging3.6.2
Verkeersveiligheidscultuur3.6.2
Wet- en regelgeving3.7
Monitoring en evaluatie3.8
Gegevens4.2
Gegevens. benodigde4.2.1
Gegevens. beschikbare4.2.2
BRON4.2.2
BLIK4.2.2
Ongevallengegevens4.2.2
Gegevens ongevallen4.2.2
Slachtoffergegevens4.2.2
Gegevens slachtoffers4.2.2
Expositiegegevens4.2.2
Gegevens expositie4.2.2
OVG/MON4.2.2
Risicogegevens4.2.2
Gegevens risico4.2.2
Weg- en omgevingskenmerken4.2.2
Wegkenmerken+4.2.2
Gegevens verkeersdeelnemers4.2.2
Verkeersdeelnemers, gegevens4.2.2
Gegevens voertuig4.2.2
Gedragsgegevens4.2.2
Gegevens gedrag4.2.2
PROV4.2.2
Extra gegevens verzamelen4.2.3
Gegevens verzamelen, extra4.2.3
Betrouwbaarheid4.2.3
Validiteit4.2.3
Interbeoordelaarbetrouwbaarheid4.2.3
Intrabeoordelaarbetrouwbaarheid4.2.3
DOCTOR4.2.3
PET4.2.3
TTC4.2.3
Interview4.2.3
Vragenlijst4.2.3
Survey4.2.3
Steekproef4.2.3
Populatie4.2.3
Representatief4.2.3
Aselecte steekproef4.2.3
Non-response4.2.3
Gegevens samenvatten4.3
Gegevens vergelijken4.3
Variabele4.3.1
Meetniveau4.3.1
Categorische variabelen4.3.1
Nominaal4.3.1
Ordinaal4.3.1
Interval4.3.1
Ratio4.3.1
Meetschaal4.3.1
Centrummaten4.3.2
Modus4.3.2
Mediaan4.3.2
Rekenkundig gemiddelde4.3.2
Gemiddelde4.3.2
Gewogen gemiddelde4.3.2
Standaarddeviatie4.3.2
Standaardafwijking4.3.2
Variantie4.3.2
Verdeling, normale4.3.2
Normale verdeling4.3.2
Afhankelijke variabelen4.3.3
Variabelen, afhankelijke4.3.3
Onafhankelijke variabelen4.3.3
Variabelen, onafhankelijke4.3.3
Chi-kwadraat toets4.3.3
T-toets4.3.3
Derdevariabele probleem4.3.3
Regressieanalyse4.4.1
Residu4.4.1
Variantieanalyse4.4.2
ANOVA4.4.2
Covariantieanalyse4.4.2
F-toets4.4.2
Principale componentenanalyse4.4.3
Factoranalyse4.4.3
Cronbach's alpha4.4.3
Tijdreeksanalyse4.4.4
Meta-analyse4.4.5
Experimenteel onderzoek4.5
Onderzoeksvraag4.5.1
Operationaliseren variabelen4.5.1
Variabelen operationaliseren4.5.1
Experimentele onderzoeksopzet4.5.2
Experimentele groep4.5.2
Analyse4.5.3
Experiment zonder voormeting4.5.4
Experiment zonder controlegroep4.5.4
Regressie naar het gemiddelde4.5.4
Beoordelen onderzoek4.6
Toegepast onderzoek5.1
PODOE-aanpak5.1
SMART5.1
Specifiek5.1
Meetbaar5.1
Aanvaardbaar en actiegericht5.1
Realiseerbaar5.1
Tijdsgebonden5.1
Weet wat je meet5.1
Preventieve gereedschappen5.2
Verkeersveiligheidsverkenner voor de regio5.2.1
Verkeersveiligheidsaudit5.2.2
Conflictogrammethode5.2.3
Verkeersveiligheidsaudit. checklist5.2.2
Curatieve gereedschappen5.3
AGS5.3.1
Aanpak gevaarlijke situaties5.3.1
AVOC5.3.1
AGEB5.3.1
ASPE5.3.1
DV-meter5.3.2
Wegkenmerken+5.3.2
Ongevallenanalyse, software5.3.2
Software voor ongevallenanalyse5.3.2
GGB trajecten5.3.3
EuroRAP5.3.4
Risk rate mapping5.3.4
Road protection score5.3.4
Rterrenscore5.3.4
Wegbeeldonderzoek5.3.5
Verkeersveiligheidsinspectie5.3.6
Gerichte gedragswaarneming5.3.7
Snelheidsmetingen5.3.7
V
85
5.3.7
Gedragsobservatie van buitenaf5.3.7
Gedragsobservatie van binnenuit5.3.8
Rijsimulator5.3.8
Subjectieve onveiligheid, gereedschappen5.4
Klachten5.4.1
Gericht belevingsonderzoek5.4.1
Consultatie bewoners5.4.2
Engineeringinleiding deel 2
Educationinleiding deel 2
Environmentinleiding deel 2
Enforcementinleiding deel 2
Pushinleiding deel 2
Pullinleiding deel 2
Persuasioninleiding deel 2
Cascadeaanpak6.1
Planologie en stedenbouw6.1
Stedenbouwkundige uitwerking6.1
Structuurniveau6.3.2
Locatieniveau6.3.2
Herinrichtingsniveau6.3.2
Inrichtingsniveau6.3.2
Decentrale planproces6.3.3
Opbouw wegenstructuur6.4.2
Risicokencijfers6.4.3
Mobiliteitsgenerend effect6.4.4
Stedenbouw en verkeersveiligheid6.5
Stedenbouw door de jaren6.5.1
Historische centra6.5.2
Bebouwingsgordels6.5.3
Open bebouwing6.5.4
Jaren zestig6.5.5
Jaren zeventig6.5.6
Jaren tachtig en negentig6.5.7
De laatste jaren6.5.8
Archetypen nieuwbouwlocaties6.5.9
Kleine kernen6.5.12
Traversen6.5.13
Lintdorpen6.5.14
Aanbevelingen voor stedelijke structuren6.5.15
Rijden in ruimte6.7.4
Ruimte, rijden in6.7.4
Effect van bebouwing6.7.4
Wettelijke kaders6.7.5
Woonerf, wettelijk kader6.7.5
30 km/h-zone, wettelijk kader6.7.5
Verblijfsgebieden, aanbevelingen voor6.7.6
Aanbevelingen voor verblijfsgebieden6.7.6
Gedeeld ruimtegebruik6.8
Shared space6.8
Ruimte en gedrag6.8.1
Procesmatig perspectief gedeeld ruimtegebruik6.8.2
Duurzaam veilig en gedeeld ruimtegebruik6.8.3
Belang van goede samenwerking6.9
Interdisciplinaire benadering6.9.1
Formeel samenwerken6.9.2
Informeel samenwerken6.9.3
Perspectieven professionals6.9.3
Procestechnieken6.9.5
Bewoner centraal6.10
Burgerparticipatie6.10
Uitvoering en beheer6.11
Ontwerpprincipes Duurzaam Veilig7.2
Duurzaam Veilig, ontwerpprincipes7.2
Functionele eisen7.2
Wetten7.2
Normen7.2
Richtlijnen7.2
Aanbevelingen7.2
Wegcategorieën7.2
Verkeersruimte7.2
Verblijfsruimte7.2
Vtroomfunctie7.3.1
Vtroomweg7.3.1
Gebiedsontsluitingsfunctie7.3.1
Gebiedsontsluitingsweg7.3.1
Erftoegangsfunctie7.3.1
Erftoegangsweg7.3.1
Categoriseren wegennet7.3.2
Wegcategorisering7.3.2
Ritduurcriterium7.3.2
Intensiteiten en verkeersveiligheid7.3.2
Essentiële herkenbaarheidkenmerken7.3.4
Wegtypen per wegcategorie7.3.5
Wegcategorie, wegtypen per7.3.5
Langzaam rijden gaat sneller7.3.5
Grijze wegen7.3.6
Bermen7.3.7
Obstakelvrije zones7.3.7
Auto te water7.3.7
Kruispunten7.4
Kruispuntvormen7.4.1
Rotonde7.4.2
Voorrangskruispunt7.4.3
Verkeersregelinstallatie7.4.3
Uitritten7.5
Bestemmingscriterium7.5
Constructiecriterium7.5
Oversteekplaatsen7.6
Doelgroepvoorzieningen7.7
Baan voor spoorweg/metro7.7
Baan voor lightrail/sneltram7.7
Baan voor bus7.7
Busvoorzieningen7.7
Spoorwegovergangen7.8
AHOB7.8
AKI7.8
Tunnels7.9
Verblijfsgebieden7.10
30 km/h-zone7.10.1
Schoolomgeving7.10.2
Childstreet7.10.2
Traversen7.11
Komgrens7.12
Bebording7.13
Bebakening7.14
Markering7.14
Bewegwijzering7.15
Werk in uitvoering7.15
Wegwerkzaamheden7.15
Ontwerpfouten7.16
Primaire veiligheid8.1
Secundaire veiligheid8.1
Integrale veiligheid8.1
Bestuurdersondersteunende veiligheid8.1
ADAS8.1
Historie voertuigveiligheid8.1
Voertuigveiligheid, historie8.1
ABS8.2.1
EBD8.2.1
Brake assist8.2.1
ESC8.2.1
Zichtveldverbetering8.2.1
AKS8.2.1
LZV8.2.1
Eco-combi8.2.1
Frontale botsbestendigheid8.2.2
Botsbestendigheid, frontaal8.2.2
Zijdelingse botsbestendigheid8.2.2
Botsbestendigheid, zijdelings8.2.2
Bescherming bij achteraanrijdingen8.2.2
Botsvriendelijk autofront8.2.2
Autofront, botsvriendelijk8.2.2
Autogordels8.2.2
Airbags8.2.2
Kinderzitjes8.2.2
FUPS8.2.2
Zijafscherming8.2.2
Valhelm8.2.2
ICT8.2.3
ADA8.2.3
ACC8.2.3
LDWA8.2.3
ISA8.2.3
eCall8.2.3
Pre-crash sensing8.2.3
Occupant monitoring8.2.3
Alcoholslot8.2.3
Voertuigveiligheidsbeleid8.3.1
Voertuigveiligheidsbeleid, de context8.3.1
Voertuigveiligheidsbeleid, wetgeving8.3.2
Wetgeving. voertuigveiligheidsbeleid8.3.2
EuroNCAP8.3.2
APK8.3.2
Voertuigveiligheidsbeleid. onderzoeksprogramma's8.3.2
Voertuigveiligheidsbeleid, voorlichtingscampagnes8.3.2
Formeel leren9.2
Informeel leren9.2
Leren formeel9.2
Leren informeel9.2
Leertheorie9.3.1
Cognitieve theorie9.3.1
Gedragsverandering9.3.1
Klassieke conditionering9.3.1
Operante conditionering9.3.1
Sociaal leren9.3.1
Ontwikkelingstheorie9.3.2
Verkeerseducatieprogramma9.4
Verkeerseducatie, uitgangspunten9.4.1
Verkeerseducatie, doelgroep9.4.1
Verkeerseducatie, verkeersgedrag contextafhankelijk9.4.1
Verkeerseducatie, relevante onderwerpen9.4.1
Zelfevaluatie9.4.1
Permanente verkeerseducatie9.4.1
Toetsingskader9.4.1
Flexibiliteit9.4.1
GDE-matrix9.4.2
Karaktereigenschappen9.4.2
Normen en regels9.4.2
Fysieke kenmerken9.4.2
Doelgroep, bereiken van9.5
Leermiddelen9.5
Leerdoelen9.5
Doelgroep, kenmerken van9.5
Gedragsthema's9.6
Probleembesef9.6
Strategische veiligheidsoverwegingen9.6
Moedwillige overtredingen9.6
Ongewenst gewoontegedrag9.6
Onjuist gewoontegedrag9.6
Onvoldoende toegeruste beginners9.6
Verkeerseducatie, organisatie in
Nederland9.7
Verkeerseducatie, effectiviteit9.8
Verkeershandhaving10.2
Overtreding10.2.1
Onveilig gedrag10.2.1
Controleren10.2.1
Straffen10.2.1
Belonen10.2.1
Intrinsieke motivatie10.2.2
Extrinsieke motivatie10.2.2
Subjectieve pakkans10.2.2
Objectieve pakkans10.2.2
Opvallendheid politiecontroles10.2.2
Communicatie politiecontroles10.2.2
Verkeershandhaving, wetten en regels10.3.1
BABW10.3.1
WVW10.3.1
WAHV10.3.1
Wet Mulder10.3.1
Boa10.3.1
Sanctie10.3.1
CJIB10.3.1
CVOM10.3.1
Verkeershandhaving, organisatie10.3.2
Driehoeksoverleg10.3.2
Arrondissement10.3.2
Politieregio10.3.2
RVHT10.3.2
BPZ10.3.2
BVOM10.3.2
Proces-verbaal10.3.2
PV10.3.2
Verkeerstoezicht10.3.2
Bestuurlijke handhaving10.3.2
Communicatie handhaving10.4
SMART10.5.1
HelmGRAS10.5.2
Belonen10.6.2
Straffen10.6.2
Politietoezicht, effectiviteit10.6.4
Na-effect10.6.4
Time-halo effect10.6.4
WISH10.6.5
Gevaarlijk gedraginleiding deel 3
Gevaarlijke groepeninleiding deel 3
Praktijkvoorbeeldeninleiding deel 3
Risico, je eigen11.1
Risicogedrag11.1
Risicoverhogend gedrag11.1
Alcohol11.2
BAG11.2.1
Bloed alcohol gehalte11.2.1
EMA11.2.1
Drugs11.3
Medicijnen11.3
Vermoeidheid11.4
Afleiding11.5
Telefoneren11.5
Agressie11.6
Snelheid11.7
Roodlichtovertreding11.8
Volgtijd11.9
Bumperkleven11.9
Beveiligingsmiddelen11.10
Risicogroepen12.1
Leeftijd12.1
Vervoermiddel12.1
Kinderen12.2
Jongeren12.3
Rijopleiding in stappen12.3.3
RIS12.3.3
Getrapt rijbewijssysteem12.3.3
Ouderen12.4
Voetgangers12.5
Skater12.5.1
Skeeler12.5.1
Fietsers12.6
Gemotoriseerde tweewielers12.7
Bbromfietscertificaat12.7.3
Vrachtwagens12.8
Bestelwagens12.8
Dodehoekspiegel12.8.3
Zijafscherming12.8.3
Wegcategorisering, casus13.1
Knoppentheorie13.1
Herinrichting, casus13.2
Verkeersveiligheidsaudit, casus13.3
Ontwerpen, casus13.4
Ontwerpfouten, casus13.4
Ontwerp stationsgebied, casus13.5
Ontwerp woonwijk, casus13.6
Cultuurhistorisch gebied, casus13.7
Bedrijventerreinen, casus13.8
Gedragsobservatie, casus13.9
Educatie, casus13.10
Snelheidshandhaving, casus13.11
GVT13.11
Gericht verkeerstoezicht13.11
Trajectcontrole, casus13.12
Belonen, casus13.13
Toekomstepiloog