Conflictmethoden
Gebruik de ‘conflictmethode’, ook wel ‘2-secondenmethode’ genoemd, voor de dimensionering van een kruispunt (bepalen van het aantal opstelstroken). Deze methode is op twee manieren te gebruiken:
- ga uit van een cyclustijd ter bepaling van het benodigde aantal rijstroken;
- ga uit van een bepaalde dimensionering van het kruispunt om de cyclustijd te bepalen.
De conflictmethode is zowel bij starre, voertuigafhankelijke als verkeersafhankelijke regelingen te gebruiken. Deze methode optimaliseert - in tegenstelling tot de methode Webster (zie verderop) - niet naar wachttijd en stopkans, maar geeft inzicht in de capaciteit van een verkeersregeling bij een bepaalde vormgeving. De werkwijze is als volgt:
- Bepaal, uitgaande van een conflictvrije regeling, eerst het aantal groenfasencombinaties: vier fasencombinaties voor een vierarmig kruispunt en drie fasencombinaties voor een T-kruispunt.
- Bepaal de maatgevende conflictgroep, de rijrichtingen die twee aan twee conflicterend zijn.
- Bepaal de (gewenste) cyclustijd. Deze is bij voorkeur kleiner dan 100 seconden (maximaal 120 seconden en bij hoge uitzondering 180 seconden).
- Bepaal vervolgens per cyclus het gemiddeld verlies door de geeltijden en de ontruimingstijden bij de aangenomen groenfasencombinaties.
Voor een eerste globale analyse volstaat een gemiddeld verlies van 3 seconden per fasencombinatie. Dat wil zeggen 12 seconden voor een vierfasenregeling en 9 seconden voor een driefasenregeling. Zie voor het nauwkeuriger bepalen van de verliestijden CROW-publicatie 213 'Handboek Verkeerslichtenregelingen' ().
Belastingsgraad
Bereken op basis van voorgaande uitwerkingen de conflictcapaciteit. Dit is het aantal personenauto-eenheden dat per uur per rijstrook als som van de conflicterende richtingen de stopstreep kan passeren. Bereken uit de groenfasencombinaties, de rijstrookindeling en het verkeersaanbod de maximale som van de richtingen die onderling conflicterend zijn om de maximale conflictbelasting te bepalen.
Het verkeersaanbod is uitgedrukt per richting en per rijstrook. Reken voor richtingen met weinig verkeer ten minste met het aantal voertuigen dat met minimumgroen kan passeren. De verhouding tussen de maximale conflictbelasting en de conflictcapaciteit (de belastinggraad) is een indicatie voor de kwaliteit van de verkeersafwikkeling. Dimensioneerhet kruispunt zo dat, uitgaande van de hoogste uurintensiteit, de maximale conflictbelasting niet hoger is dan:
- 0,70 à 0,80 van de conflictcapaciteit voor vierarmige kruispunten;
- 0,80 à 0,90 van de conflictcapaciteit voor driearmige kruispunten.
Voorbeeld conflictmethode
In figuur 15.32 is een gebruikelijke groenfasencombinatie voor een vierarmig kruispunt aangegeven met de verkeersbelastingen.
[ link ]
Figuur 15.32 Voorbeeld vierarmig kruispunt (avondspitsuur)
Gegeven
- ct (maximumcyclustijd): 90 s
- Tv (totale verliestijd bij vierfasenregeling): 12 s per cyclus
- volgtijd auto’s: 3600 / 1800 = 2,0 s (geen rekening gehouden met lagere afrijcapaciteit van afslaande richtingen)
Berekening
- totale verliestijd: (3600 / 90) x 12 = 480 s/h
- conflictcapaciteit: (3600 – 480) / 2,0 = 1560 pae/h
Vaststellen belastinggraad Y
- De maatgevende conflictgroep 2, 6, 9 en 11 vormt de maximale conflictbelasting, aldus: 800 + 200 + 200 + 100 = 1300pae.
- De belastinggraad is 1300 / 1560 = 0,83. Dat is hoger dan de 0,70 van de conflictcapaciteit. De dimensionering van het kruispunt is onvoldoende om de verkeersstromen te kunnen verwerken binnen een cyclustijd van 90 s.
- Verlaag de conflictbelasting door bijvoorbeeld voor richting 2 twee opstelstroken in te passen. De conflictbelasting voor de conflictgroep 2, 6, 9 en 11 is nu (800 / 2) + 200 + 200 + 100 = 900 pae. Deze conflictgroep is nu niet meer maatgevend. De richtingen 3, 6, 8 en 11 vormen nu de maximale conflictbelasting en die is dus 200 + 200 + 600 + 100 = 1100 pae.
- De belastinggraad bij een situatie met twee rijstroken voor richting 8, is dus 1100 / 1560 = 0,71. Dit is net voldoende.
Voorzie voor de uniformiteit richting 8 ook van twee opstelstroken wanneer richting 2 twee opstelstroken krijgt. Daarmee komt de conflictbelasting op 800 pae/h in plaats van 1100 pae/h en is conflictgroep 2, 6, 9 en 11 wederom maatgevend.
Maak eenzelfde berekening voor het ochtendspitsuur. Ga globaal uit van de ‘gespiegelde’ intensiteiten van het avondspitsuur wanneer hiervan verkeersgegevens ontbreken. De analyseresultaten van zowel het avond-als het ochtendspitsuur bepalen gezamenlijk de lay-out van het kruispunt.