Erftoegangswegen
De erftoegangsweg buiten de bebouwde kom (ETW-bubeko) heeft als functie uitwisselen. Dit type weg kent de minste richtlijnen en dus veel vrijheden. Veelal zijn het historische wegen op dijken, langs landerijen en door bossen en zijn ze opgenomen in een 60 km/h-zone.
Er zijn twee verschijningsvormen: erftoegangsweg type 1 (ETW-1) en erftoegangsweg type 2 (ETW-2). Het uitgangspunt voor deze wegcategorie is erftoegangsweg type 2.
Kies afhankelijk van de verkeersintensiteit, de verkeerssamenstelling en de functie die de weg vervult in het netwerk, voor type 1 of type 2. Deze twee typen verschillen duidelijk qua vorm en gebruik. In de praktijk is er een grote diversiteit aan verschijningsvormen. Zo zijn er smalle plattelandsweggetjes met een laag verkeersaanbod die hoofdzakelijk dienen om enkele percelen te ontsluiten (kies voor erftoegangsweg type 2). Als bovengrens geldt voor dit type erftoegangsweg een maximumintensiteit van circa 1000 mvt/etm, met de eis dat er draagkrachtige bermen aanwezig zijn.
Daarnaast zijn er erftoegangswegen met een duidelijk hoger verkeersaanbod (maximum intensiteit 5000 tot 6000 mvt/etm), een complexere verkeerssamenstelling (openbaar vervoer, vrachtwagens) en die relatief grote gebieden ontsluiten of meerdere kernen verbinden (kies voor erftoegangsweg type 1).
Pas fietsvoorzieningen (fietsstroken of fietspaden) toe als de fietsintensiteit dit vereist.Daarnaast zijn er erftoegangswegen met een duidelijk hoger verkeersaanbod (maximum intensiteit 5000 tot 6000 mvt/etm), een complexere verkeerssamenstelling (openbaar vervoer, vrachtwagens) en die relatief grote gebieden ontsluiten of meerdere kernen verbinden (kies voor erftoegangsweg type 1).
[ link ]
Figuur 8.4 Standaardinrichting erftoegangsweg buiten de bebouwde kom (ETW-2/60 km/h-zone)
B Fysieke rijrichtingscheiding
Een rijbaan zonder rijrichtingscheiding. Er is nimmer asmarkering aanwezig, behalve in krappe bogen/bochten of (top)bogen waar het zicht beperkt is.
Een rijbaan zonder rijrichtingscheiding. Er is nimmer asmarkering aanwezig, behalve in krappe bogen/bochten of (top)bogen waar het zicht beperkt is.
C Lengtemarkering
Pas in beginsel geen markering toe. Pas alleen plaatselijk kantstrepen toe in bijzondere omstandigheden waar vanwege de verkeersveiligheid versterking van het attentieniveau nodig is. Bijvoorbeeld in onoverzichtelijke bochten en op school- en woon-werkroutes.
Pas in beginsel geen markering toe. Pas alleen plaatselijk kantstrepen toe in bijzondere omstandigheden waar vanwege de verkeersveiligheid versterking van het attentieniveau nodig is. Bijvoorbeeld in onoverzichtelijke bochten en op school- en woon-werkroutes.
D Openbare verlichting
Openbare verlichting is enkel ter plaatse van gevaarpunten aanwezig.
Openbare verlichting is enkel ter plaatse van gevaarpunten aanwezig.
E Voorzieningen landbouwverkeer
Landbouwverkeer is toegestaan. Pas eventueel passeerhavens toe op locaties waar (landbouw)verkeer onderling elkaar niet kan passeren.
Landbouwverkeer is toegestaan. Pas eventueel passeerhavens toe op locaties waar (landbouw)verkeer onderling elkaar niet kan passeren.
F Oversteken langzaam verkeer op wegvakken
Toegestaan.
Toegestaan.
G Erfaansluitingen op de rijbaan
Erfaansluitingen zijn aanwezig.
Erfaansluitingen zijn aanwezig.
H Menging verkeerssoorten
Menging van alle verkeerssoorten.
Menging van alle verkeerssoorten.
I Fietsvoorzieningen
Niet aanwezig.
Niet aanwezig.
K Obstakelafstand
De minimaal noodzakelijke obstakelafstand is aanwezig.
De minimaal noodzakelijke obstakelafstand is aanwezig.
N Horizontaal en verticaal alignement
Ontwerpsnelheid is 60 km/h, de rijbaan is voldoende breed voor minimaal een landbouwvoertuig.1) In bijzondere situaties is plaatselijk een maximumsnelheid van 30 km/h mogelijk.2) Denk aan de volgende situaties:Q Helling talud
Als naast de weg een talud of sloot ligt, dan moet deze voldoen aan een veilige hellingshoek.
Ontwerpsnelheid is 60 km/h, de rijbaan is voldoende breed voor minimaal een landbouwvoertuig.1) In bijzondere situaties is plaatselijk een maximumsnelheid van 30 km/h mogelijk.2) Denk aan de volgende situaties:
- de erftoegangsweg is een parallelweg met alleen bestemmingsverkeer;
- de erftoegangsweg is ingericht als een fietsstraat;
- ter plaatse van een belangrijke (fiets)oversteek;
- de erftoegangsweg loopt door een stiltegebied, recreatiegebied of buurtschap.
Als naast de weg een talud of sloot ligt, dan moet deze voldoen aan een veilige hellingshoek.
S Draagkrachtige berm
Er is een draagkrachtige buitenberm aanwezig.3)
Er is een draagkrachtige buitenberm aanwezig.3)
Compenserende maatregelen
1) Als er niet voldoende breedte beschikbaar is voor landbouwverkeer om overig tegemoetkomend verkeer te passeren, dan moeten er passeermogelijkheden zijn.
2) Bij een plaatselijke snelheidsverlaging naar 30 km/h, moeten zoveel mogelijk de herkenbaarheidskenmerken van een erftoegangsweg 30 km/h aanwezig zijn in de huidige situatie of in het op te stellen herinrichtingsvoorstel zoals deze beschreven is in de ASVV2021.
3) Een voldoende draagkrachtige en berijdbare buitenberm kan ontbreken (bijvoorbeeld op de kruin van een dijk) als er passeervoorzieningen zijn.
1) Als er niet voldoende breedte beschikbaar is voor landbouwverkeer om overig tegemoetkomend verkeer te passeren, dan moeten er passeermogelijkheden zijn.
2) Bij een plaatselijke snelheidsverlaging naar 30 km/h, moeten zoveel mogelijk de herkenbaarheidskenmerken van een erftoegangsweg 30 km/h aanwezig zijn in de huidige situatie of in het op te stellen herinrichtingsvoorstel zoals deze beschreven is in de ASVV2021.
3) Een voldoende draagkrachtige en berijdbare buitenberm kan ontbreken (bijvoorbeeld op de kruin van een dijk) als er passeervoorzieningen zijn.
Er zijn voor de ETW-2-bubeko geen richtlijnen voorgeschreven voor de basiskenmerken A, J, M, O, P en R.
[ link ]
Figuur 8.5 Standaardinrichting erftoegangsweg buiten de bebouwde kom (ETW-1/60 km/h-zone) met hogere verkeersintensiteit
B Fysieke rijrichtingscheiding
Een rijbaan zonder rijrichtingscheiding. Er is nimmer asmarkering aanwezig, behalve in krappe bogen/bochten of (top)bogen waar het zicht beperkt is.
Een rijbaan zonder rijrichtingscheiding. Er is nimmer asmarkering aanwezig, behalve in krappe bogen/bochten of (top)bogen waar het zicht beperkt is.
C Lengtemarkering
Kantmarkering is aanwezig. Realiseer bij hoge fietsintensiteit een fietsstrook met lengtemarkering.
Kantmarkering is aanwezig. Realiseer bij hoge fietsintensiteit een fietsstrook met lengtemarkering.
D Openbare verlichting
Openbare verlichting is enkel ter plaatse van gevaarpunten aanwezig.
Openbare verlichting is enkel ter plaatse van gevaarpunten aanwezig.
E Voorzieningen landbouwverkeer
Landbouwverkeer is toegestaan.
Landbouwverkeer is toegestaan.
F Oversteken langzaam verkeer op wegvakken
Oversteken op wegvakken is toegestaan voor langzaam verkeer. Breng, indien noodzakelijk, voorzieningen aan.
Oversteken op wegvakken is toegestaan voor langzaam verkeer. Breng, indien noodzakelijk, voorzieningen aan.
G Erfaansluitingen op de rijbaan
Erfaansluitingen zijn aanwezig.
H Menging verkeerssoortenErfaansluitingen zijn aanwezig.
Menging van alle verkeerssoorten.
I Fietsvoorzieningen
Fietsvoorzieningen zijn toegestaan.
Fietsvoorzieningen zijn toegestaan.
- Bij lage fietsintensiteiten of smalle wegen mag in plaats van een fietsstrook, een redresseerstrook aanwezig zijn.
- Als de fietsintensiteit in combinatie met de auto-intensiteit een fietsvoorziening vergt, is dit minimaal een fietsstrook, het kan ook een vrijliggend fietspad zijn.
- Bij een combinatie van hoge fiets- en auto-verkeerintensiteiten is een andere wegcategorie mogelijk beter.
Redresseerruimte is aanwezig (als een fietsstrook aanwezig is, is de redresseerruimte een onderdeel van deze fietsstrook).
K Obstakelafstand
Noodzakelijke obstakelafstand is aanwezig.
Noodzakelijke obstakelafstand is aanwezig.
L Openbaarvervoerhaltes (bus/tram)
Halteren op de rijbaan, echter niet op fietsstroken.
Halteren op de rijbaan, echter niet op fietsstroken.
N Horizontaal en verticaal alignement
Ontwerpsnelheid is 60 km/h en de rijbaan is voldoende breed zodat landbouwverkeer het tegemoetkomende verkeer kan passeren, eventueel via passeerstroken. In bijzondere situaties is plaatselijk een maximumsnelheid van 30 km/h mogelijk1). Denk aan de volgende situaties:Q Helling talud
Als naast de weg een talud of sloot ligt, dan moet deze voldoen aan een veilige hellinghoek.
Ontwerpsnelheid is 60 km/h en de rijbaan is voldoende breed zodat landbouwverkeer het tegemoetkomende verkeer kan passeren, eventueel via passeerstroken. In bijzondere situaties is plaatselijk een maximumsnelheid van 30 km/h mogelijk1). Denk aan de volgende situaties:
- de erftoegangsweg is een parallelweg met alleen bestemmingsverkeer;
- de erftoegangsweg is ingericht als een fietsstraat;
- ter plaatse van een belangrijke (fiets)oversteek;
- de erftoegangsweg loopt door een stiltegebied, recreatiegebied of buurtschap.
Als naast de weg een talud of sloot ligt, dan moet deze voldoen aan een veilige hellinghoek.
S Draagkrachtige berm
Er is een voldoende berijdbare en draagkrachtige buitenberm aanwezig.
Er is een voldoende berijdbare en draagkrachtige buitenberm aanwezig.
Compenserende maatregelen
1) Bij een plaatselijke snelheidsverlaging naar 30 km/h, moeten zoveel mogelijk de herkenbaarheidskenmerken van een erftoegangsweg 30 km/h aanwezig zijn in de huidige situatie of in het op te stellen herinrichtingsvoorstel zoals deze beschreven staan in de ASVV2021.
1) Bij een plaatselijke snelheidsverlaging naar 30 km/h, moeten zoveel mogelijk de herkenbaarheidskenmerken van een erftoegangsweg 30 km/h aanwezig zijn in de huidige situatie of in het op te stellen herinrichtingsvoorstel zoals deze beschreven staan in de ASVV2021.
Er zijn voor de ETW-bubeko met een standaardinrichting geen richtlijnen voorgeschreven voor de basiskenmerken A, O, P en R.