Beheer van verkeersborden
Dit Kader Verkeersborden dient als toetsingsinstrument om het areaal aan verkeersborden op autosnelwegen verkeerskundig te beheren. De wegbeheerder dient periodiek (3 tot 5 jaar) een verkeerskundige analyse te maken van de aanwezige verkeersborden en dit te verwerken in KernGIS. Op basis van deze analyse dient de wegbeheerder te zorgen voor uitvoering van mutaties, zoals (her)plaatsen, verwijderen, schoonmaken of rechtzetten. De situatie kan immers in de loop der jaren veranderen. Jaarlijks dient de wegbeheerder via recent foto- of filmmateriaal te monitoren of de mutaties zijn uitgevoerd. Dit proces draagt er toe bij dat RWS, wat betreft verkeersborden, haar ‘huis op orde’ heeft.
Alvorens borden te verwijderen dient notie te worden genomen van eventuele juridische gevolgen. Het verwijderen van borden die geplaatst zijn met een verkeersbesluit kunnen alleen verwijderd na intrekken of aanpassen van het verkeersbesluit.
Tabel 2. Plaatsingscriteria verkeersborden op autosnelwegen en autowegen
A - Snelheid | |||
---|---|---|---|
Type | Omschrijving | Uitgangscriteria | Plaatsingscriteria |
A1 | Reguliere snelheden: 130, 120, 100, 80 km/h | Bijvoorbeeld het (in overleg met Openbaar Ministerie of Politie) plaatsen of handhaven van extra snelheidsborden vanwege de snelheidshandhaving met trajectcontrolesystemen. | |
Start traject of snelheidsovergang
|
Zie [Lit. 27 ] voor specifieke plaatsingscriteria. | ||
Herhaling maximum snelheid
|
Zie [Lit. 27 ] voor specifieke plaatsingscriteria. | ||
Tijdelijke snelheden: 90, 70, 50 km/h | |||
| |||
Spitsstroken: | |||
|
Zie [Lit. 23 ] voor specifieke plaatsingscriteria. | ||
A2 | Einde maximum snelheid |
|
|
A3 | Maximum snelheid op een elektronisch signaleringsbord | Reguliere snelheden: 120, 100, 80 km/h | |
|
| ||
Tijdelijke snelheden: 90, 70, 50 km/h | |||
|
| ||
A4 | Adviessnelheid |
|
Zie [Lit. 15 ] voor specifieke plaatsingscriteria. |
A5 | Einde Adviessnelheid |
|
|
B - Voorrang | |||
Type | Omschrijving | Uitgangscriteria | Plaatsingscriteria |
B1 | Voorrangsweg |
| |
B2 | Plaatsing op hoofdrijbaan ASW in een niet-ongelijkvloerse situatie | ||
B3, B4, B5 | Voorrangskruispunt | Het bord wordt toegepast indien op de kruisende weg de voorrang geregeld is door middel van bord B6, B7 en/of door middel van haaientanden. |
|
B6 | Voorrangsbord |
|
|
B7 | Stopbord |
|
|
C - Geslotenverklaring | |||
---|---|---|---|
Type | Omschrijving | Uitgangscriteria | Plaatsingscriteria |
C1 | Gesloten in beide richtingen |
|
|
C2 | Eenrichtingsweg |
|
|
C2 | Ga terug |
| |
C16 | Verbod voetgangers |
|
|
C17 | Lengtebeperking |
|
|
C18 | Breedtebeperking | Werk in Uitvoering | |
|
Zie [Lit. 23 ] voor specifieke plaatsingscriteria. | ||
Spitsstroken | |||
|
Zie [Lit. 23 ] voor specifieke plaatsingscriteria. | ||
C19 | Hoogtebeperking |
|
|
C20 | Aslastbeperking |
| |
C21 | Beperking totale massa |
| |
C22 | Beperking gevaarlijke stoffen |
| |
C23 | Spitsstrook open |
|
|
Spitsstrook vrijmaken |
|
| |
Einde spitsstrook |
|
D - Rijrichting | |||
Type | Omschrijving | Uitgangscriteria | Plaatsingscriteria |
D2 | Gebod voor alle bestuurders het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft |
|
|
D4 |
|
| |
D5 |
| ||
D6 |
|
| |
D7 |
|
F – Overige geboden en verboden | |||
---|---|---|---|
Type | Omschrijving | Uitgangscriteria | Plaatsingscriteria |
F1 | Inhaalverbod personenauto |
|
Zie [Lit. 17 ] voor specifieke plaatsingscriteria. |
F2 | Einde inhaalverbod personenauto |
| Zie [Lit. 17 ] voor specifieke plaatsingscriteria. |
F3 | Inhaalverbod vrachtwagens |
|
Zie [Lit. 22 ] voor specifieke plaatsingscriteria. |
|
Zie [Lit. 22 ] voor specifieke plaatsingscriteria. | ||
|
| ||
F4 | Einde inhaalverbod vrachtwagens |
|
|
F8 | Einde alle verboden |
| Zie [Lit. 17 ] voor specifieke plaatsingscriteria. |
F9 | Einde alle verboden (dynamisch) |
|
|
F13, F19, F21 | (Verplichte) rijbaan of -strook uitsluitend ten behoeve van (lijn-)bussen en/of vrachtauto’s. |
|
|
F14, F20, F22 | Einde (verplichte) rijbaan of -strook uitsluitend ten behoeve van (lijn-)bussen en/of vrachtauto’s. |
|
|
G - Verkeersregels | |||
Type | Omschrijving | Uitgangscriteria | Plaatsingscriteria |
Bij meerstrooks rijbanen aan beide kanten van de weg een bord plaatsen | |||
G1 | Aanduiding autosnelweg |
de weg heeft ongelijkvloerse kruisingen, gescheiden rijbanen en vloeiend verlopende toe- en afritten. |
|
G2 | Aanduiding einde autosnelweg |
| |
G3 | Aanduiding autoweg |
bij kruispunten zijn opstelvakken voor linksafslaand verkeer aanwezig. |
|
G4 | Aanduiding einde autoweg |
|
H - Bebouwde kom | |||
Type | Omschrijving | Uitgangscriteria | Plaatsingscriteria |
H1 | Begin bebouwde kom |
Wordt geplaatst door gemeentelijke wegbeheerder | Slechts toepassen stroomafwaarts van het bord G2 of G4. |
H2 | Einde bebouwde kom |
Wordt geplaatst door gemeentelijke wegbeheerder | Slechts toepassen stroomopwaarts van (of: voorafgaand aan) het bord G1 of G3. |
J - Waarschuwing | |||
---|---|---|---|
Type | Omschrijving | Uitgangscriteria | Plaatsingscriteria |
J1 | Slecht wegdek |
|
Zie [Lit. 28 ] voor specifieke plaatsingscriteria. |
J2, J3, J4, J5 | Scherpe bocht |
|
|
J6, J7 | Helling omhoog Helling omlaag |
|
|
J9 | Rotonde |
|
|
J15 | Open burg |
|
Zie [Lit. 26 ] voor specifieke plaatsingscriteria. |
J16 | Werk in uitvoering |
| Zie [Lit. 17 ] voor specifieke plaatsingscriteria. |
J17, J18, J19 | Rijbaan versmalling |
| |
J20 | Slipgevaar |
|
Zie [Lit. 28 ] voor specifieke plaatsingscriteria. |
J25 | Losliggende stenen |
|
|
J27 | Overstekend wild |
| |
J29 | Tegenliggers, |
| |
J30 | Laagvliegende vliegtuigen |
| |
J31 | Zijwind |
| |
J32 | Verkeerslichten |
|
|
J33 | File |
| |
J34 | Ongeval |
| |
J35, J36 | Slecht zicht door sneeuw, regen of mist en ijzel of sneeuw |
| |
J37 | Gevaar |
|
Zie [Lit. 28 ] voor specifieke plaatsingscriteria bij spoorvorming. |
J38 | Verkeersdrempel | Alleen plaatsen bij een verkeersdrempel op de afrit naar een verzorgingsplaats indien hier een drempel noodzakelijk is. |
|
L - Informatie | |||
---|---|---|---|
Type | Omschrijving | Uitgangscriteria | Plaatsingscriteria |
L1 | Hoogte onderdoorgang |
| |
L4 | Voorsorteren |
| Niet toepassen i.c.m. portaalbewegwijzering met staande pijlen. |
L5 | Einde rijstrook |
|
|
L6 | Splitsing |
| |
L7 | Aantal doorgaande rijstroken |
| Opmerking: Bord is nog wel opgenomen in Ontwerp en inrichting van Spitsstroken, fig. A3 en A4. |
L11, L12 | Rijstrookindeling met beperkingen |
| |
L13 | Verkeerstunnel |
|
|
L14 | Vluchthaven |
| |
L15 | Vluchthaven SOS |
|
|
L19 | Vluchtroute |
| |
L101 | Taper samenvoeging |
|
|
L201 | Weegpunt | ||
L202, L203 | Lichten |
| |
L213 | Binnendoor rijden hulpdiensten |
| |
L304, L304e, L305, L305e | Waterwingebied, Grondwater-beschermgebied |
| |
L401, L402, L403 | Grensbord L401: L 403NL: | Beide borden moeten bij grensovergangen geplaatst zijn. |
|
L402 | Grensbord |
|
Zie [Lit. 29 ] voor specifieke plaatsingscriteria. |
BB Bebakening | |||
---|---|---|---|
Type | Omschrijving | Uitgangscriteria | Plaatsingscriteria |
BB01 | Uit-bord |
|
|
BB03 | Chevron |
|
|
BB04 | Versmalling vluchtstrook |
|
|
BB05 | Korte invoegstrook |
|
|
BB06 | Vluchthaven |
| |
BB10 | Radiofrequentiebord |
| |
n.v.t. | Bus op vluchtstrook |
|
Zie [Lit. 24 ] voor specifieke plaatsingscriteria. |
BB11 r, BB11 l BB11 fr, BB11 fl | Bochtschild met dubbele pijlfiguratie |
|
Zie [Lit. 15 ] voor specifieke plaatsingscriteria. |
BB12 r BB12 l BB12 fr BB12 fl | Bochtschild met enkele pijlfiguratie |
|
Zie [Lit. 15 ] voor specifieke plaatsingscriteria. |