Heeft u vragen? U kunt ons ook bellen op tel: 0318-695315

Kader verkeersborden autosnelwegen
Deze tekst is gepubliceerd op 02-02-23

Leeswijzer

Dit kader is een handleiding voor het beheer van bestaande en nieuw te plaatsen verkeersborden op auto­snelwegen. Naast een samenvatting van de plaatsingscriteria voor de meest voorkomende verkeersborden op autosnelwegen is een operationeel stappenplan opgenomen waarmee de gebruikers kunnen bepalen welke verkeersborden wel of niet nodig zijn, of de borden op de juiste plaats staan en of de borden nog voldoen aan de eisen.
In dit kader wordt uitgegaan van de standaard weg- en verkeerssituatie op autosnelwegen en bij aan­sluitingen op het onderliggend wegennet. Elke locatie kent echter zijn specifieke weg- en verkeers­kenmerken en de keuze voor het wel of niet plaatsen van een verkeersbord is mede afhankelijk van de afspraken vanuit beleid en handhaving. Voorop staat dat voor elk verkeersbord de keuze voor het wel of niet plaatsen goed beargumenteerd moet worden. De wegbeheerder is verantwoordelijk voor de uiteindelijke keuze.
Hoofdstuk 2 gaat in de rol van verkeersborden op het beoogde gedrag van de weggebruikers en de wettelijke kaders die relevant zijn voor het plaatsen van verkeersborden.
Hoofdstuk 3 beschrijft het proces dat kan worden doorlopen voor het plaatsen van verkeersborden in nieuwe en bestaande situaties en het beheer van verkeersborden, zowel op strategisch niveau als operationeel niveau.
Hoofdstuk 4 geeft een zo compleet mogelijk overzicht van de te plaatsen verkeersborden en veel voor­komende andere borden. Ook borden die niet (meer) worden geplaatst maar in bestaande situaties nog voorkomen zijn in het overzicht opgenomen, zodat de gebruikers goed kunnen beoordelen of het bord gehandhaafd moet blijven.
Tot slot wordt in hoofdstuk 5 ingegaan op de plaatsingsprincipes van verkeersborden voor enkele veel voorkomende basissituaties op autosnelwegen, zoals de toe- en afritten en verbindingswegen en enkele bijzondere wegsituaties waarbij (verkeers-)borden worden geplaatst, zoals afvallende rijstroken en krappe bogen. In bijlage 1 zijn de afbeeldingen van deze situaties opgenomen met een zo volledig mogelijk overzicht van de plaatsingscriteria per bord.