Heeft u vragen? U kunt ons ook bellen op tel: 0318-695315

Kader verkeersborden autosnelwegen
Deze tekst is gepubliceerd op 02-02-23

Overige bebording

Het gebruik van de tunnel kan beperkt worden voor de maximale snelheid in de tunnel, voor gebruik van rijstroken door vrachtwagens of voertuigen met een aanhanger danwel ten aanzien van een hoogtebeperking of vervoer van gevaarlijke stoffen.
  • A01 verlaging maximumsnelheid in de tunnel. In principe geldt in de tunnel dezelfde maximumsnelheid als het wegvak vóór de tunnel en blijft het A01-bord achterwege. Indien een lagere maximumsnelheid in de tunnel om moverende redenen toch noodzakelijk is, dan wordt deze op minimaal 600 meter stroomopwaarts van de tunnel ingesteld en direct na de tunnel weer opgeheven.
  • C7 en/of C10 op L07: rijstrook 1 gesloten voor vrachtwagens en voor motorvoertuigen met aanhangers.
  • F03: inhaalverbod vrachtverkeer.
  • C22 + K14 vervoer gevaarlijke stoffen met op onderbord de klasse. Vóór de laatste afrit voor de tunnel en op de laatste toerit ervoor dient duidelijk gemaakt te worden dat de tunnel gesloten is voor gevaarlijke stoffen in een bepaalde categorie (A t/m E). Het K14 bord geeft de omleidingsroute aan en valt onder bewegwijzering.
  • L202+L203: ontsteek uw lichten en denk aan uw lichten. Vanuit LTS niet voorgeschreven. De noodzaak is niet groot omdat steeds meer voertuigen automatische verlichting hebben en in tunnels tegenstraalverlichting wordt toegepast. Daardoor rijdt verkeer niet meer een zwart gat in.
Daarnaast kan informatie gegeven worden ten aanzien van het gebruik van de tunnel via:
  • J7: Steile helling neerwaarts + percentage. Wordt geplaatst indien de helling meer dan 3,5% is. Deze borden zijn vooral voor vrachtwagenchauffeurs nuttig. Zij kunnen anticiperen op het gebruik van de motorrem/ retarder zodat remproblemen in de tunnel worden voorkomen. Tevens geeft het bord informatie aan de vrachtwagenchauffeur dat deze bij het omhoog rijden extra gas moet geven om de terugval in rijsnelheden te beperken.
  • BB10: Radiofrequentieborden: door het verdwijnen van FM en overschakeling naar DAB, DAB+ en RDS is het plaatsen van radiofrequentieborden niet gewenst. De radiofrequenties die op deze borden worden getoond worden door weggebruikers niet onthouden. Afgeraden wordt om nog nieuwe radiofrequentieborden te plaatsen; de bestaande borden kunnen blijven staan totdat ze aan vervanging toe zouden zijn. Dan verwijderen en niet meer terugplaatsen. Bij een aanrijding ervan ook niet meer terugplaasen.
Borden L14 t/m L19: Vluchthaven, Vluchthaven voorzien van noodtelefoon en brandblusapparaat, Noodtelefoon, Brandblusapparaat, Noodtelefoon en brandblusapparaat en Dichtstbijzijnde uitgang. Deze borden zijn voornamelijk van toepassing in de tunnelbuis; plaatsing vóór de tunnelmond is niet gewenst. Uitsluitend bij gegronde redenen kunnen deze borden vóór de tunnelmond worden geplaatst.