Heeft u vragen? U kunt ons ook bellen op tel: 0318-695315

Land- en bosbouwverkeer
Deze tekst is gepubliceerd op 12-09-16

Infrastructurele maatregelen

De volgende maatregelen zijn toegepast om de schade (aan bermen) te beperken en anderzijds de verkeersveiligheid te verhogen.
Drempels en verkeersplateaus
→ plaatselijke, fysieke verhoging op een kruispuntvlak (geldt alleen voor verkeersplateaus) of over de volledige breedte van de weg met verharding van betonstraatstenen, betonelementen (prefab) of asfalt.

Toepassingsgebied
Erftoegangswegen binnen en buiten de bebouwde kom bij kruispunten of rechtstanden

UitvoeringEffect
  • reduceert rijsnelheid van motorvoertuigen op het kruispuntvlak of de rechtstand
  • attentie verhogend
  • weert doorgaand verkeer
  • kan voor geluid- en trillinghinder zorgen
  • beïnvloedt mogelijk de routekeuze
  • vermindert comfort voor (fiets)verkeer
Voorbeelden

Rijbaanverbreding
→ fysiek verbreden van rijloper met afwijkende verharding van klinkers, grasbetonstenen of holle betonstenen, kunststofplaten, steenmengsels of zandbed.

Toepassingsgebied
Erftoegangsweg type 1 (geldt alleen voor klinkerbestrating) en;
Erftoegangsweg type 2.

Uitvoering Effect
  • bermschade neemt af
  • meer passeerruimte en inhaalmogelijkheden
  • hogere rijsnelheid autoverkeer (toepassen van (land)bouwvriendelijke snelheidsremmende maatregelen bij breedtes van vijf meter)
Referenties
  • [ link ] (onderzoek verschillende semi-verhardingen van de berm)
Voorbeelden

Bochtverbreding
→ fysiek verbreden van rijloper in een bocht met afwijkende (semi)verharding van grasbetonstenen, asfalt of klinkerbestrating.

Toepassingsgebied
Erftoegangsweg type 1 en type 2

Uitvoering
Verbreden van bochten, gewenste straal is afhankelijk van huidige boogstraal en type voertuig.Effect
  • mogelijk hogere rijsnelheid waardoor verkeersveiligheid afneemt
  • meer draairuimte voor (land)bouwverkeer
  • bermschade neemt af
Referenties
  • [ link ] Onderzoek verschillende semiverhardingen van de berm
Voorbeelden

Passeerkom
→ plaatselijke verbreding met de mogelijkheid dit samen te laten vallen met perceel toegangen

Toepassingsgebied
Erftoegangsweg type II (smal, met zachte of zonder berm)

Uitvoering
  • een plaatselijke verbreding van slechts ongeveer tien meter lang
  • eenzijdig
  • plaatselijke verbreding minimaal vier meter
  • zichtbaar maken waar de volgende passeerkom is, bijvoorbeeld door borden of tekens op het wegdek
  • Handboek Wegontwerp – Erftoegangswegen
Effect
  • passeren door niet-(land)bouwverkeer wordt eenvoudiger
  • bermschade vermindert
Referenties
  • gemeente Krimpenwaard
Voorbeelden
(Nieuwe) RVV-bebording uitwijkplaatsen

(Lan)dbouwpasseerplaats (verplicht)
→ op plaatsen fysiek verbreden of extra rijstrook aanleggen voor (land)bouwverkeer, aangegeven met verkeersborden.

Toepassingsgebied
Gebiedsontsluitingswegen buiten de bebouwde kom

Uitvoering
  • op wegvak: aanleg om de ongeveer twee kilometer, rekening houdend met het aantal andere passeermogelijkheden op de route
  • op kruispunt: gelijk na een kruispunt, zodat bij roodlicht het (land)bouwvoertuig weer kan invoegen
  • op rotonde: gelijk na de rotonde
  • bij verplicht gebruik is een verkeersbesluit nodig
  • CROW-Richtlijnen voor de bebakening en markering van wegen
  • Voor meer informatie over de passeerplaats, zie paragraaf 4.1.1
Effect
  • inhalen door niet-(land)bouwverkeer wordt eenvoudiger en veiliger
  • langere rijtijd (land)bouwverkeer door wachten op passeerplaats
  • extra conflictpunt door invoegend (land)bouwverkeer (landbouwverkeer moeten voorrang verlenen aan verkeer op hoofdrijbaan)
Referenties
Voorbeelden
(Nieuwe) RVV-bebording (land)bouwpasseerplaats

(Land)bouwpasseerplaats (onverplicht)
→ op plaatsen fysiek verbreden met een passeerplaats in de vorm van een passeerhaven of korte passeerbaan.

Toepassingsgebied
Gebiedsontsluitingswegen buiten de bebouwde kom

UitvoeringEffect
  • inhalen door niet-(land)bouwverkeer wordt eenvoudiger en veiliger
  • effect is minder groot dan verplichte passeerplaatsen
  • langere rijtijd (land)bouwverkeer door wachten op passeerplaats
  • extra conflictpunt door invoegend (land)bouwverkeer ((land)bouwverkeer moet voorrang verlenen aan verkeer op hoofdrijbaan)
Voorbeelden

Bewegwijzering (Land)bouwverkeerroute
→ de gewenste route aanduiden met (suggestie)borden

Toepassingsgebied
Gebiedsontsluitingsweg
Erftoegangsweg type I en II

Uitvoering
  • plaatsen van verkeersborden die de wenselijke route voor het (land)bouwverkeer aangeven
Effect
  • verkeer rijdt meer op wegen die er geschikt voor zij
  • minder schade aan bermen
  • omrijbewegingen voor (land)bouwverkeer
Voorbeelden

Aanleg parallelweg
→ parallelweg aanleggen voor (land)bouw- en/of fietsverkeer

Toepassingsgebied
langs gebiedsontsluitingsweg

UitvoeringEffect
  • betere doorstroming voor het gemotoriseerd verkeer
  • potentieel conflict tussen (land)bouw- en fietsverkeer
  • eigen ruimte voor (land)bouwverkeer op de weg
  • bermschade neemt af
Referenties
  • gemeente Krimpenerwaard
Voorbeelden

Instellen van tijdvensters op wegen
→ perioden van openstelling van wegen voor (land)bouwverkeer of perioden van toelating van inhalen (land)bouwverkeer

Toepassingsgebied
Gebiedsontsluitingswegen

UitvoeringEffect
  • betere doorstroming voor het gemotoriseerd verkeer
  • bereikbaarheid (land)bouwverkeer uitbreiden
  • verbeteren van de verkeersveiligheid
Referenties
N302 (Knardijk) tussen Zeewolde en Harderwijk (Provincie Flevoland)
Voorbeelden

Inhalen (land)bouwverkeer toestaan
→ bij gebrek aan parallelwegen, ruimte voor passeermogelijkheden of alternatieve routes: (land)bouwverkeer gebruik laten maken van (drukke) gebiedsontsluitingswegen

Toepassingsgebied
Gebiedsontsluitingswegen tot 5.000 mvt/etm

UitvoeringEffect
  • betere doorstroming voor het gemotoriseerd verkeer
  • bereikbaarheid (land)bouwverkeer uitbreiden
Referenties
  • N414 tussen Bunschoten en Baarn
Voorbeelden

(Land)bouwsluis
→ aanleggen selectieve toegang die alleen geschikt is voor (land)bouw- en/of fietsverkeer

Toepassingsgebied
  • erftoegangsweg buiten de bebouwde kom
  • bij een oversteek van een gebiedsontsluitingsweg, waarbij het verboden is een afslaande beweging te maken (koude oversteek)
  • in een rechtstand
  • bij voldoende zicht

Uitvoering
  • inleidende (ribbel)markering
  • verhoogde ‘middengeleider’
  • verlichting (zowel voor als na de (land)bouwsluis)
  • gazonbanden
  • paaltjes volgens de richtlijnen (kleuren, enzovoort)
  • doorrijdbare breedte bij voorkeur in een afwijkende kleur (rood wordt geassocieerd met fietsvoorzieningen)
  • inleidende bebording (specifieke bebording afhankelijk van de toepassing)
    → Meer informatie, zie Handboek Wegontwerp – Erftoegangsweg
Effect
  • overig verkeer moet een andere weg nemen
  • geschikt voor de meeste (land)bouwvoertuigen
  • geschikt voor fietsers
  • mogelijke negatieve invloed op de verkeersveiligheid (met name van fietsers)
  • gevaarlijk bij slecht zicht
Referenties
  • N318 bij Bredevoort Provincie Gelderland
Voorbeelden
[ link ]

CROW-Ontwerpsuggestie (Land)bouwsluis


(Land)bouwverkeer toestaan op gebiedsontsluitingswegen
→ regelgeving en bebording aanpassen

Toepassingsgebied
Gebiedsontsluitingswegen

Uitvoering
  • nemen van verkeersbesluiten
  • plaatsen van verkeersborden
  • communiceren naar en informeren van weggebruikers
Effect
  • minder conflicten tussen (land)bouw- en fietsverkeer
  • meer verkeer over brede wegen, dus behoud van bermen langs erftoegangswegen
  • meer routemogelijkheden voor (land)bouwverkeer
Voorbeelden

Gesloten verklaren van wegen
→ weg sluiten voor bepaald verkeer door een beperking op te leggen aan de toegestane aslast of breedte. De toegang kan alleen worden geregeld door middel van ontheffingen (zie [ link ] )

Toepassingsgebied
Gebiedsontsluitingswegen
Erftoegangswegen

Uitvoering
  • verkeersbesluit nemen met daarin eventueel de ontheffingsregels opgenomen
  • bebording aanpassen
  • weggebruikers informeren
Effect
  • minder conflicten tussen (land)bouw- en fietsverkeer
  • meer verkeer over brede wegen, dus behoud van bermen
  • meer mogelijkheden voor kortere routes voor l(andb)ouwverkeer
  • let op: alleen borden plaatsen, zonder handhaving, heeft in de praktijk nauwelijks effect
Referenties
  • gemeente West Maas en Waal: afwaarderen wegen buitengebied
  • gemeente Overbetuwe: groot deel gemeente afgesloten voor voertuigen breder dan drie meter
  • gemeente Bodegraven-Reeuwijk
Voorbeelden

Aanleggen fietspad (recreatief)
→ aanleggen fietspad (recreatief)

Toepassingsgebied
Gebiedsontsluitingsweg met parallelweg
Erftoegangsweg type I

Uitvoering
  • vrijliggend fietspad
Effect
  • minder conflicten tussen (land)bouw- en fietsverkeer
  • betere doorstroming (land)bouwverkeer
Voorbeelden

Verlaging maximumsnelheid
→ verkeersbesluiten nemen en aanpassing van bebording over verlaging toegestane snelheid bijvoorbeeld:
  • GOW80 naar 60 km/h op gevaarlijke locaties buiten de bebouwde kom of omdat de GOW80 niet voldoet aan de basiskenmerken wegontwerp
  • ETW60 naar 30 km/h op schoolroutes met veel fietsverkeer
Toepassingsgebied
Gebiedsontsluitingswegen en erftoegangswegen buiten de bebouwde kom
→ meer informatie: Basiskenmerken wegontwerp - 1.1.6 Veilige snelheden en geloofwaardige snelheidslimieten

Uitvoering
  • nemen van verkeersbesluit
  • plaatsen van verkeersborden
  • communiceren naar en informeren van weggebruikers
  • snelheidsverlaging zoveel mogelijk beperkt houden en voor kleine afstanden
Effect
  • snelheidsconflict tussen (land)bouwverkeer en gemotoriseerd en fietsverkeer wordt kleiner
  • effecten op het omliggende wegennet meenemen, zoals sluipverkeer op andere routes
Voorbeelden