Tool 2: Quickscan looproutes
De bedoeling van de Quickscan is om snel een beeld te krijgen van de belangrijkste eigenschappen van een aantal looproutes of zelfs van alle looproutes in de gemeente. De Quickscan-methode is in feite een versimpeling van de Beeldmeetlatten. De tool behandelt alleen de belangrijkste vragen die gebruikers hebben als ze willen weten of een route voor hen beloopbaar is. De volgende vragen hebben dan prioriteit:
- Is het ver?
- Kan ik erlangs?
- Zijn er hoogteverschillen en zijn deze goed te overbruggen?
- Kan ik mijn weg vinden?
- Kan ik veilig oversteken?
De eerste vraag kan beantwoord worden door middel van een GIS-analyse (mits de routesegmenten herkenbaar en meetbaar zijn in de desbetreffende kaart). De overige vragen worden beantwoord door iemand die inzicht heeft in wanneer mensen erlangs kunnen, of de aanwezige hoogteverschillen al of niet goed te overbruggen zijn, of mensen op een gemakkelijke manier hun weg kunnen vinden en of mensen veilig kunnen oversteken. Degene die de schouw doet, heeft hiervoor een cursus gevolgd. De schouwer noteert in principe geen numerieke waarden, maar geeft zijn of haar oordeel op een driepuntsschaal. Voordeel van de Quikcscan-methode is de snelheid (en de daarmee samenhangende relatief lage kosten). Een nadeel is, dat ondanks de cursus enigszins gekleurde informatie wordt verkregen. Overigens kan de Quickscan-methode worden aangevuld met enkele numerieke waarden die verkregen kunnen worden uit landelijke en/of gemeentelijke databases of ter plekke kunnen worden opgemeten.
Figuur 12. Schouwformulier Quickscan looproutes
Vraag | Eigenschap | Beoordeling |
Is het ver? | Lengte van de totale looproute | |
Kan ik erlangs? | Loopruimte en gebruikersconflict | |
Zijn er hoogteverschillen? | Hoogteverschil en trappen | |
Kan ik mijn weg vinden? | Gids- en geleidelijnen | |
Kan ik veilig oversteken? | Obstakels, op- en afritjes | |
Is er struikel- of glijdgevaar? | Loopoppervlak | |
Is de route onder alle omstandigheden veilig te gebruiken? | Verlichting en zichtbaarheid | |
Kan ik mijn bestemming vinden? | Bewegwijzering | |
Is het een prettige omgeving om doorheen te lopen? | Prettige looproute | |
Is de route goed onderhouden? | Beheer en onderhoud |
[ link ]
Figuur 13: Twee routes in Nijmegen, onderverdeeld in looproutesegmenten en oversteeksegmenten. De kleur geeft aan of het segment goed scoort (groen), matig scoort (oranje) of slecht (rood).1) Deze kaart maakte Molster Stedenbouw met behulp van de PERS-methode voor het onderzoeksproject ‘Voetsporen rond het station’. PERS staat voor Pedestrian Environment Review System. De Beeldmeetlattensystematiek voor looproutes is deels geïnspireerd op deze methode