Heeft u vragen? U kunt ons ook bellen op tel: 0318-695315

Ontwerpwijzer fietsverkeer
Deze tekst is gepubliceerd op 17-05-16

V16 Vrijliggend fietspad

V16

Functie
  • scheiden van gemotoriseerd verkeer en fietsverkeer ten behoeve van veiligheid en comfort fietsers
Toepassing
Uitvoering
  • ontwerpsnelheid 30 km/h voor hoofdfietsnetwerk en 20 km/h voor basisnetwerk
  • berm aanwezig tussen fietspad en hoofdrijbaan (verhoogd of à niveau)
  • bij tweerichtingsverkeer op fietspad altijd asmarkering; zie V5
  • kantmarkering (zie V6) als het fietspad langs een weg afbuigt en bij het ontbreken van straatverlichting; buiten de bebouwde kom op alle utilitaire fietspaden
  • bij voorkeur gesloten verharding (asfalt of beton)
  • plaatsen bord G11 (‘Verplicht fietspad’) of bord G13 (‘Onverplicht fietspad’); zie V1
  • kleur verharding bij voorkeur rood
  • zelfde voorrangsregiem als voor naastgelegen rijbaan; indien voorrang op zijweg, dan doorlopende verharding van fietspad over het kruispuntsvlak (met uitritconstructie conform CROW-publicatie 344); zie V23
Maatvoering
  • breedte fietspad

    Eenrichtingspad Tweerichtingenpad
    spitsuurintensiteit in
    één richting (fts/h)
    breedte (f)spitsuurintensiteit in
    twee richtingen (fts/h)
    breedte (f)
    0-1502,00 m0-502,50 m1)
    150-7502,50-3,00 m50-1502,50-3,00 m
    > 7503,50-4,00 m150-3503,50-4,00 m
    > 3504,50 m
    1) Tot een breedte van 2,50 m heeft een pad aan beide zijden een overrijdbare berm, zodat fietsers de mogelijkheid hebben om uit te wijken
Overwegingen
  • comfortabel voor fietsers (indien voldoende breed)
  • veilig voor fietsers op wegvakken (geen conflicten met gemotoriseerd verkeer)
  • geen hinder van geparkeerde voertuigen
  • illegaal fietsen in de tegenrichting (bij eenrichtingsverkeer)
  • beperkte oversteekmogelijkheden voor fietsers (alleen bij zijwegen, uitritten en doorsteekjes in de tussenberm)
  • conflictsituaties met motorvoertuigen bij kruispunten en uitritten (fietsers uit het zicht)
  • bij tweerichtingsverkeer op fietspad extra conflicten op kruispunten en bij uitritten (fietsers uit de onverwachte richting)
  • hinder tussen fietsers en voetgangers indien geen trottoir aanwezig is
Combinatie-
mogelijkheden
  • drempel ter plaatse van fietsoversteek in zijweg
Alternatieven