tweerichtingsverkeer auto, gebaseerd op ontwerpvoertuig personenauto en tweerichtingsverkeer fiets
4,80
5,80
Opmerkingen 1) Gehanteerde uitgangspunten:
benodigde ruimte voor rijdende fietser 1,00 m tot 1,45 m
benodigde ruimte voor rijdende personenauto (30 km/h), inclusief koersafwijking 2,40 m
benodigde ruimte voor rijdende vrachtauto (30 km/h), inclusief koersafwijking 3,10 m
benodigde ruimte voor stilstaande vrachtauto, inclusief spiegels 3,00 m
2) Bij tegemoetkomend verkeer (fietsen/ofauto) is inhalen van fietsers niet mogelijk 3) Voorkomen moet worden dat er twijfelsituaties ontstaan. Fietsers kunnen bij deze maatvoering wel ingehaald worden bij tegemoetkomend verkeer
breedte rijbaan (W) buiten de bebouwde kom:
4,20-5,50 m eventuele kantmarkering (1-3) op maximaal 0,25 m uit zijkant verharding
Overwegingen
krap profiel draagt bij aan een lage snelheid
bij lage intensiteiten van fietsverkeer en gemotoriseerd verkeer is krap profiel relatief royaal
bij menging met gemotoriseerd verkeer waarvoor een maximumsnelheid van 60 km/h geldt (buiten de bebouwde kom), is de situatie voor fietsers niet comfortabel en veilig
bij veel parkeerbewegingen relatief onveilig voor fietsers
Combinatie- mogelijkheden
trottoir of voetpad (≥ 1,80 m) met vergevingsgezinde banden
langsparkeerhaven (met schrikstrook voor fietsers)
buiten de bebouwde kom: geleiding (reflectorpaaltjes) in bochten
snelheidremmers (sinusvormig)
buiten de bebouwde kom: verstevigde berm, grasbetonstenen met vlakke zijde boven