Heeft u vragen? U kunt ons ook bellen op tel: 0318-695315

Ontwerpwijzer fietsverkeer
Deze tekst is gepubliceerd op 17-05-16

V8 Rijbaan voor gemengd verkeer

V8

Functie
  • bieden van een verbinding voor alle voertuigsoorten
Toepassing
Uitvoering
  • gesloten of elementenverharding
  • buiten de bebouwde kom kan eventueel een deel van de benodigde verhardingsbreedte worden gevonden in bermverharding
Maatvoering
  • breedte rijbaan (W) binnen de bebouwde kom:
    Maatgevende situatieRijbaanbreedte [m]1)
    minimaal profiel2)
    W =
    ideaal profiel3)
    W=
    eenrichtingsverkeer auto + fiets 3,40 3,85
    eenrichtingsverkeer auto,
    tweerichtingsverkeer fiets
    >3,85 4,40
    tweerichtingsverkeer auto,
    gebaseerd op ontwerpvoertuig
    personenauto en
    tweerichtingsverkeer fiets
    4,805,80
    Opmerkingen
    1) Gehanteerde uitgangspunten:
    • benodigde ruimte voor rijdende fietser 1,00 m tot 1,45 m
    • benodigde ruimte voor rijdende personenauto (30 km/h), inclusief koersafwijking 2,40 m
    • benodigde ruimte voor rijdende vrachtauto (30 km/h), inclusief koersafwijking 3,10 m
    • benodigde ruimte voor stilstaande vrachtauto, inclusief spiegels 3,00 m
    2) Bij tegemoetkomend verkeer (fietsen/ofauto) is inhalen van fietsers niet mogelijk
    3) Voorkomen moet worden dat er twijfelsituaties ontstaan. Fietsers kunnen bij deze maatvoering wel ingehaald worden bij tegemoetkomend verkeer
breedte rijbaan (W) buiten de bebouwde kom:
  • 4,20-5,50 m
    eventuele kantmarkering (1-3) op maximaal 0,25 m uit zijkant verharding
Overwegingen
  • krap profiel draagt bij aan een lage snelheid
  • bij lage intensiteiten van fietsverkeer en gemotoriseerd verkeer is krap profiel relatief royaal
  • bij menging met gemotoriseerd verkeer waarvoor een maximumsnelheid van 60 km/h geldt (buiten de bebouwde kom), is de situatie voor fietsers niet comfortabel en veilig
  • bij veel parkeerbewegingen relatief onveilig voor fietsers
Combinatie-
mogelijkheden
  • trottoir of voetpad (≥ 1,80 m) met vergevingsgezinde banden
  • langsparkeerhaven (met schrikstrook voor fietsers)
  • buiten de bebouwde kom: geleiding (reflectorpaaltjes) in bochten
  • snelheidremmers (sinusvormig)
  • buiten de bebouwde kom: verstevigde berm, grasbetonstenen met vlakke zijde boven
  • buiten de bebouwde kom: eventueel kantmarkering