Gebiedsontsluitingswegen meer dan 50 km/h
Op een gebiedsontsluitingsweg met een maximum snelheid hoger dan 50 km/h ligt de snelheid van het gemotoriseerd verkeer te hoog om veilig gelijkvloers over te steken. Leg hier daarom een ongelijkvloerse oversteek aan, waarbij voetgangers op gelijke hoogte kunnen doorlopen. Een minder voetgangersvriendelijke oplossing is om de voetgangers ongelijkvloers te laten kruisen via een brug of tunnel.
Indien de intensiteit van het te kruisen verkeer lager ligt dan 2000 pae/h kan een gelijkvloerse oversteekplaats worden gerealiseerd. Voorwaarde is dat de snelheid van het gemotoriseerd verkeer middels snelheidsremmende maatregelen plaatselijk omlaag gaat tot 50 km/h. Hierbij is het voor de veiligheid van belang dat voetgangers nooit meer dan één rijstrook in één keer hoeven over te steken. Het aanbrengen van een middeneiland is in deze gevallen noodzakelijk. Een zebra is in deze situaties uit veiligheidsoverwegingen niet aan te bevelen.
Het oversteken van een gebiedsontsluitingsweg met een snelheid hoger dan 50 km/h op locaties die geen deel uitmaken van het hoofd-, basis- of groene recreatieve netwerk en waar zelden wordt overgestoken, is in principe ongewenst.
Figuur 8.10. Voorzieningen oversteken op wegvakken van gebiedsontsluitingswegen > 50 km/h
GOW > 50 km/h | hoofdnet/veel voetgangers | basisnet/weinig voetgangers | nauwelijk/geen voetgangers |
> 2.000 pae/spitsuur of > 500 pae/spitskwartier | ongelijkvloers (V30 en V31) | ongelijkvloers (V30 en V31) | geen oversteekvoorziening |
> 1.500 pae/spitsuur of > 375 pae/spitskwartier | ongelijkvloers/geregelde oversteek met snelheidsverlaging (V27, V30, V31) | ongelijkvloers/oversteekvoorziening met snelheidsverlaging (V30 en V31) | geen oversteekvoorziening |
< 1.500 pae/spitsuur of < 375 pae/spitskwartier | oversteekvoorziening maar geen zebrapad | ongelijkvloers/oversteekvoorziening met snelheidsverlaging (V30 en V31) | geen oversteekvoorziening |