Literatuurlijst
Korte vermelding | Bronvermelding |
’t Hoen, 2017 | Wat kunnen we nog leren van de BreVer-wet? Bijdrage aan het Colloquium Vervoersplanologisch Speurwerk 23 en 24 november 2017. M. 't Hoen. Gent, Colloquium Vervoersplanologisch Speurwerk, 2017 |
Alles over sport, 2019 | Kindvriendelijke speel-en beweegroutes. Webpagina Alles over sport, 2019 |
Aanpak Ring Zuid, 2021 | Toen: Het Verkeerscirculatieplan. Aanpak Ring Zuid. Groningen, 2021. www.aanpakringzuid.nl/actueel/nieuws/verhalen/straks/artikel |
ANWB, z.d. | Wandelknooppunten. Den Haag, ANWB, 2023. www.anwb.nl/wandelen/wandelroutes/knooppuntroutes Geraadpleegd op 11-05-2023 |
Beweegvriendelijke wijk, 2020 | Beweegvriendelijke wijk, bewegen en spelen in Utrecht Noordoost, Utrecht, 2020. Beweegvriendelijkewijk.nl |
Brand et al., 2021 | The climate change mitigation effects of daily active travel in cities. C. Brand, E. Dons, E. Anaya-Boig, I. Avila-Palencia, A. Clark, A. de Nazelle, L.I. Panis. Transportation Research Part D: Transport and Environment, 93, 2021 |
Broach & Dill, 2015 | Pedestrian route choice model estimated from revealed preference GPS data. J. Broach, J. Dill. Transportation Research Board 94th Annual Meeting Washington DC, United States, 2015. No. 15-3669 |
Cavill, 2001 | Walking & Health: making the links. N. Cavill. World Transport Policy & Practice, 2001 |
CBS, 2018 | Onderzoek Verplaatsingen in Nederland 2010-2017. Den Haag/Heerlen, CBS, 2018 |
CBS, 2020 | Overledenen; doden door verkeersongeval in Nederland, wijze van deelname. Den Haag/Heerlen, CBS, 2020 |
CBS, 2021 | Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2021. Den Haag/Heerlen, CBS, 2021 |
CNU Journal, 2021 | Defining the 15-minute city. CNU Journal, 2021. [ link ] |
CROW, 1998 | Eenheid in rotondes. CROW-publicatie 126. Ede, CROW, 1998 |
CROW, 2006 | Veilig oversteken? Vanzelfsprekend. CROW-publicatie 226. Ede, CROW, 2006 |
CROW, 2006a | Stedenbouw en verkeer, een selectie uit de gereedschapskist van Bach. Ede, CROW publicatie 221, 2006 |
CROW, 2008 | Handboek verkeerswetgeving. CROW-publicatie 264. Ede, CROW, 2008 |
CROW, 2010 | Karakteristieken van mensen en voertuigen. CROW-publicatie 279. C Ede, ROW, 2010 |
CROW, 2011a | Recreatieve stad-landverbindingen. CROW-publicatie 301. Ede, CROW, 2011 |
CROW, 2011b | Barrièrewerking van lijninfrastructuur. CROW-publicatie 299. Ede, CROW, 2011 |
CROW, 2011c | Duurzaam Veilig en Shared Space – een vergelijking. CROW-publicatie 303. Ede, CROW, 2011 |
CROW, 2014a | Lopen loont. CROW-publicatie 333. Ede, CROW, 2014 |
CROW, 2014b | Richtlijn toegankelijkheid. CROW-publicatie 337. Ede, CROW, 2014 |
CROW, 2014c | Richtlijn bewegwijzering 2014. CROW-publicatie 322. Ede, CROW, 2014 |
CROW, 2014d | Sociale veiligheid in de openbare ruimte. CROW-publicatie 802. Ede, CROW, 2014 |
CROW, 2014e | Richtlijn drempels, plateaus en uitritten. CROW-publicatie 344. Ede, CROW, 2014 |
CROW, 2014f | Sociale veiligheid in de openbare ruimte - deel 3 in de reeks Hoe specificeer je dat? Ede. CROW, 2014 |
CROW, 2015 | Richtlijnen voor de bebakening en markering van wegen. CROW-publicatie 207. Ede, CROW, 2015 |
CROW, 2017 | Organisatie en bestrijding van wintergladheid. CROW-publicatie 353. Ede, CROW, 2017 |
CROW, 2019 | Kwaliteitsmeting looproutes. Kennismodule Voetgangers. Ede, CROW, 2019 |
CROW, 2021a | ASVV – Aanbevelingen voor verkeersvoorzieningen binnen de bebouwde kom. Ede. CROW, 2021 |
CROW, 2021b | Inzicht in acceptabele loopafstanden. Ede, CROW-KpVV, 2021 |
CROW, 2021c | Obstakels op Voetpaden, Verkenning van problemen en oplossingen. Ede, CROW & Ruimte voor Lopen, 2021 |
CROW, 2021d | Slim afwikkelen fietsers en voetgangers op geregelde kruispunten. CROW-publicatie D3120. Ede, CROW, 2021 |
CROW, 2022a | Mengen fietsers en voetgangers? Eerste versie van een stappenplan. Ede, CROW-Fietsberaad, 2022 |
CROW, 2022b | Integrale aanpak openbare verlichting - Op weg naar een toegankelijke openbare ruimte Afwegingskader 2.0. Ede, CROW, 2022 |
CROW, 2023a | Toepassen STOMP. Voor Duurzame gebiedsontwikkeling. Ede, CROW-KpVV, 2021 |
CROW, 2023b | Verkenning woonerven 2.0 – Afwegingskader woonstraten zonder voetpad, versie 1.0. Ede. CROW, 2023 |
CROW, 2023c | Toegankelijkheid in shared space – Handreiking voor inclusief ontwerpen. Ede, CROW-KpVV, 2023 |
CROW, 2023d | Verkenning zebrapaden - Aanbevelingen voor toepassing en inrichting. Ede, CROW, 2023 |
CROW, 2023e | Kwaliteitscatalogus openbare ruimte 2023. CROW-publicatie 735. Ede, CROW 2023 |
CROW et al., 2018 | Verkenning effecten van investeren in lopen. Ede. CROW, Decisio en Molster Stedenbouw, 2018 |
CVV, 2021 | Veilige Omgeving Nieuwbouw. Handleiding. Politiekeurmerk Veilig Wonen. Utrecht, Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CVV), 2021 |
De Bruijne, 2016 | Ruimtevraag van de Voetganger. R. De Bruijne. Amsterdam, NHL Hogeschool/Gemeente Amsterdam, 2016. |
Gehl, 1978 | Leven tussen huizen. J. Gehl. Zutphen, De Walburg Pers, 1978 |
Gemeente Amsterdam, 2013 | MobiliteitsAanpak. Amsterdam, Gemeente Amsterdam, 2013 |
Gemeente Amsterdam, 2020 | Agenda Amsterdam Autoluw. Amsterdam maakt ruimte. Gemeente Amsterdam, 2020 |
Gemeente Amsterdam, z.d. | De Bewegende Stad. Gemeente Amsterdam. Amsterdam.nl. amsterdam.nl/wonen-leefomgeving/gezonde-stad/bewegende-stad/ |
Gemeente Den Haag, 1989 | Nota de Kern Gezond. Den Haag, Gemeente Den Haag, 1989 |
Gemeente Eindhoven, 2013 | Eindhoven op Weg. Eindhoven, Gemeente Eindhoven, Sector OVRM, 2013 |
Gemeente Groningen, 2021 | Nieuwe ruimte – Ontwerpleidraad leefkwaliteit openbare ruimte. Groningen. Gemeente Groningen,, 2021) |
Gemeente Nijmegen, 2016 | Handboek Nijmegen toegankelijk. Nijmegen, Gemeente Nijmegen, 2016 |
Gemeente Rotterdam, 2020a | Rotterdam Loopt 2025: de voetganger op een voetstuk. Rotterdam, Gemeente Rotterdam, 2020 |
Gemeente Rotterdam, 2020b | Buitenruimte Richtlijn Geveltuin. Rotterdam. Gemeente Rotterdam, 2020 |
Gemeente Rotterdam, 2023 | Ontwerpwijzer Rotterdam Loopt!. Rotterdam, gemeente Rotterdam, 2023 |
Gemeente Utrecht, 2015 | Actieplan Voetganger 2015-2020 . Utrecht, Gemeente Utrecht, 2015 |
Gemeente Utrecht, 2021 | Ruimtelijke Strategie Utrecht 2040. Utrecht dichtbij: de tien-minutenstad. Utrecht, Gemeente Utrecht, 2021 |
Gemeente Zwolle, z.d. | Een stap vooruit! Uitgangspunten voor voetgangersoversteekplaatsen (zebrapaden) in de gemeente Zwolle. Zwolle, Gemeente Zwolle |
Gössling et al., 2021 | The social cost of automobility, cycling and walking in the European Union. S. Gössling, A. Choi, K. Dekker, D. Metzler. Ecological Economics 158, 2018. pp 65-74 |
Hilderink & Verschuren, 2018 | Volksgezondheid Toekomst Verkenning 2018: Een gezond vooruitzicht. Synthese. H. Hilderink, M. Verschuuren. Bilthoven, RIVM, 2018 |
Hillnhütter, 2016 | Pedestrian acces to public transport. H. Hillnhütter Stavanger: University of Stavanger, 2016 |
Hupkes, 1979 | New developments around the law of constant travel time and trip-rates (Brever-law). G. Hupkes. Verkeerskunde, 30 (8), 1979 |
Innovation Origins, 2020 | |
International Institute for the Urban Environment, 2009 | Childstreet2009, kinderen veilig, gezond en mobiel op straat. Delft, International Institute for the Urban Environment, 2009 |
Jacobsen, 2003 | Safety in numbers: more walkers and bicyclists, safer walking and bicycling. P. Jacobsen. Injury Prevention 2003; 9:205-209 |
Kien, 2021 | Onderzoek t.b.v. Wandelmonitor 2021. Kien, 2021 |
KiM, 2019 | Loopfeiten. Den Haag, Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid, 2019 |
KiM, 2022 | Het wijdverbreide autobezit in Nederland. Den Haag, Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid, 2022 |
Kluck et al., 2020 | De hittebestendige stad, Een koele kijk op de inrichting van de buitenruimte J. Kluck, L. Klok, A. Solcerová, L. Kleerekoper, L. Wilschut, C. Jacobs, R. Loeve. Amsterdam, Hogeschool van Amsterdam, 2020 |
Lynch, 1960 | The image of the city. K. Lynch. Cambridge, Massachusetts, The MIT Press, 1960 |
Methorst et al., 2010 | Pedestrian Quality Needs (PQN) Final Report of the COST Project 358. R. Methorst, J. Monterde, H. Bort, R. Risser, D. Sauter, M. Tight, J. Walker (Eds.). Walk21, Cheltenham. www.walkeurope.org; Part A, 2010. pp 1-128 |
Methorst, 2021 | Exploring the Pedestrians Realm: An overview of insights needed for developing a generative system approach to walkability. R. Methorst. TRAIL Research School, 2021 |
Ministerie van VWS, 2018 | Nationaal Preventieakkoord: Naar een gezonder Nederland. Den Haag, Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, 2018. Geraadpleegd van [ link ] |
Molster, 2020 | Loop! A. Molster. Arnhem, 2020 |
Moody & Melia, 2011 | Shared space: Implications of recent research for transport policy. Working Paper. S. Moody, S. Melia. Bristol, University of the West of England, 2011 |
NEN, 1985 | NEN 2873:1982 nl: Beproeving van steenachtige materialen - Stroefheidsmeter volgens Leroux en bepaling van de stroefheid van oppervlakken. NEN, Delft, 1982 (norm ingetrokken) |
NEN, 2018 | Nederlandse Praktijkrichtlijn kwaliteitscriteria openbare verlichting. NPR 13201:2017/A1:2018. Delft, NEN, 2018 |
ODiN, 2022 | Onderzoek ‘Onderweg in Nederland'. ODiN 2018-2020, publicatiedatum: 8-7-2022 |
Olszewski & Wibowo, 2005 | Using equivalent walking distance to assess pedestrian accessibility to transit stations in Singapore. P. Olszewski, S.S. Wibowo. Transportation research record, 1927(1), 2005. Pp 38-45. |
Omgevingspsycholoog, 2014 | |
Overheid.nl, 2016 | Verdrag inzake de rechten van personen met een handicap, New York, 13-12-2006. |
OViN, 2017 | Onderzoek Verplaatsingen In Nederland. Den Haag/Heerlen, CBS, 2017 |
Rabl & De Nazelle, 2012 | Rabl, A., & De Nazelle, A. (2012). Benefits of shift from car to active transport. Transport policy, 19(1), 121-131. |
Rauhala et al., 2003 | PROMPT Guidebook. K. Rauhala, J. Räsänen, L. Martincigh, W. Hüsler, L. Ovstedal, P. Hanocq, C. Rennesson, B. Patrice. VTT, Helsinki (Finland), 2003. [ link ] |
Rijksoverheid, 1990 | Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV). Den Haag, Rijksoverheid, 1990 |
Rijksoverheid, 2017 | Uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens. Den Haag, Rijksoverheid, 2017 |
Rijkswaterstaat, 2010 | Letselongevallen van voetgangers en fietsers. Delft, Rijkswaterstaat DVS, 2010 |
RIVM, 2021 | Feiten en cijfers over sport en bewegen. Den Haag, Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu, 2021 [ link ] |
Ruimte voor Lopen, 2021 | Taxonomie van stedelijke wandelroutes, Ruimte voor Lopen Magazine, 2021. [ link ] |
Schepers, 2015 | Verkenning gezondheid en tweewielerbeleid. P. Schepers. Delft, Rijkswaterstaat, 2015 |
SOAB, z.d. | TroepVanDeStoep.nl: méér dan een obstakelaanpak en buitenkansen in Apeldoorn. I. Spapé, C. van der Linden. Breda, SOAB, 2021. www.troepvandestoep.nl/hoe-werkt-troepvandestoep |
SPV, 2022 | Factsheet subjectieve verkeersveiligheid. Den Haag/Ede. Kennisnetwerk Strategisch Plan Verkeersveiligheid, 2022 |
SWOV, 2018 | Monitor Verkeersveiligheid 2018, doorpakken om de verkeersveiligheid effectief te verbeteren. Den Haag, SWOV, 2018 |
Tampere University of Technology, 2012 | Best European practices in promoting cycling and walking. Tampere, Tampere University of Technology, Verne Transport Research Centre, 2012 |
Rijksoverheid, 2017 | Uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens, 2017 |
Van der Voordt & Van Wegen, 1990 | Sociaal veilig ontwerpen. D. Van der Voordt, H. van Wegen. Den Haag, TU Delft, publicatie bureau Faculteit der Bouwkunde. Delft, 1990 |
Van Sluijs, 2022 | De ontwikkeling van het stedelijke loop- en wandelnetwerk. D. van Sluijs. Zwolle: Hogeschool Windesheim, 2022 |
Veilig Verkeer Nederland, 2019 | Factsheet Kwetsbaarheid. Veilig Verkeer Nederland, 2019 vvn.nl/files/media/files/L10-003%20Factsheet%20Kwetsbaarheid%20LR.pdf |
Veilig Verkeer Nederland, z.d. | Verkeersgedrag van kinderen, de ontwikkelingsfasen. Amersfoort, Veilig Verkeer Nederland. vvn.nl/ontwikkelingsfasen |
VeiligheidNL, 2022 | Voetgangers op de SEH-afdeling. Oorzaken en risicogroepen. C. Stam, S. Nijman. Amsterdam, VeiligheidNL, 2022 |
Wandelnet, 2010 | Nationale Wandelmonitor. Amersfoort, Stichting Wandelnet, 2010 |
Wandelnet, 2020 | Infoblad Kerncijfers wandelen. Amersfoort, Stichting Wandelnet, 2020 |
Wegenverkeerswet, 1994 | Wegenverkeerswet 1994. Den Haag, 1994 wetten.overheid.nl/BWBV0004045/2016-07-14#Verdrag_2 |
WHO, 2022 | World Health Organization (WHO) (2022). Global status report on physical activity 2022 |
Zijlstra et al., 2022 | De maatschappelijke effecten van het wijdverbreide autobezit in Nederland. Achtergrondrapport. T. Zijlstra, S. Bakker, J. Witte. Den Haag: KiM, 2022 |