Heeft u vragen? U kunt ons ook bellen op tel: 0318-695315

Ontwerpwijzer voetgangers
Deze tekst is gepubliceerd op 16-09-23

Loopafstanden en looptijden

Hoe ver mensen willen lopen, hangt af van verschillende factoren. Naast persoonlijke kenmerken van een voetganger zelf, hangt de wenselijke of ‘acceptabele’ loopafstand voor een groot deel af van de bestemming of wandelintentie. Een voetganger is minder bereid een lange afstand af te leggen naar zijn geparkeerde auto dan naar een supermarkt. Andere (veelal minder makkelijk meetbare) factoren die bepalen hoe ver mensen bereid zijn te lopen, zijn onder andere:
  • de attitude ten opzichte van lopen;
  • de fysieke conditie (en snelheid);
  • beschikbare tijd;
  • al of niet meenemen van bagage;
  • weersomstandigheden;
  • motief van de verplaatsing, bijvoorbeeld recreatief of utilitair;
  • duur van verblijf/bezoek bestemming;
  • of de verplaatsing onderdeel is van een keten;
  • de aantrekkelijkheid van de looproute;
  • sociale veiligheid en verkeersveiligheid van de looproute;
  • wachttijden (bijvoorbeeld bij een oversteek);
  • de parkeerregulering en de prijsstelling (in geval een deel van de reis per auto gaat).
Acceptabele loopafstanden
De acceptabele loopafstand is de afstand die iemand in het algemeen bereid is te lopen. De volgende tabellen bevatten de acceptabele loopafstanden voor verschillende typen voorzieningen. De loopafstanden zijn geclusterd per modaliteit: tabel 5.1 toont de verplaatsingen vanaf huis, tabel 5.2 de verplaatsingen vanaf de geparkeerde auto, tabel 5.3 vanaf de geparkeerde fiets en tabel 5.4 de verplaatsingen vanaf de bushalte.
Bij iedere type verplaatsing is een bandbreedte in acceptabele loopafstand aangegeven (). De afstanden in de tabellen zijn geen harde eis. Ze moeten in de context van de visie op de leefomgeving en/of het te ontwikkelen gebied geplaatst worden.
Tabel 5.1. Acceptabele loopafstanden vanaf huis (CROW, 2021b)
Verplaatsing Acceptabele loopafstand (in meters)
vanaf huis naar geparkeerde auto 100-200
1)
vanaf huis naar geparkeerde deelauto 100-350
2)
vanaf huis naar parkeerplaats met laadpaal 100-200
2)
vanaf huis naar brievenbus 150-450
2)
vanaf huis naar afvalcontainer 50-150
2)
vanaf huis naar bushalte lokale bus 200-500
1)
vanaf huis naar bushalte interlokale bus 250-900
2)
vanaf huis naar supermarkt 450-1.000
1)
vanaf huis naar stadscentrum/winkelgebied 500-1.500
2)
vanaf huis naar werklocatie 250-1.000
2)
vanaf huis naar schoollocatie 250-900
2)
vanaf huis naar horeca 500-1.000
2)
vanaf huis naar huisarts/fysio/apotheek 450-1.000
1)
vanaf huis naar ziekenhuis 450-1.000
2)
vanaf huis naar bioscoop/theater 450-1.000
2)
vanaf huis naar sportlocatie binnen 300-800
2)
vanaf huis naar sportlocatie buiten 400-900
2)
1) Voor deze typen verplaatsingen is uitgebreide informatie beschikbaar over de acceptabele loopafstand, op basis van een enquête onder meer dan 1.800 mensen.
2) Voor deze typen verplaatsingen hebben professionals uit het werkveld aangegeven welke loopafstanden als acceptabel gezien worden, op basis van bronnen en hun eigen ervaringen.
Tabel 5.2. Acceptabele loopafstanden vanaf geparkeerde auto (CROW, 2021b)
Verplaatsing Acceptabele loopafstand (in meters)
vanaf geparkeerde auto naar supermarkt 100-250
1)
vanaf geparkeerde auto naar stadscentrum/winkelgebied 200-600
2)
vanaf geparkeerde auto naar werklocatie 200-800
2)
vanaf geparkeerde auto naar schoollocatie 100-300
2)
vanaf geparkeerde auto naar horeca 100-500
2)
vanaf geparkeerde auto naar huisarts/fysio/ apotheek 100-250
1)
vanaf geparkeerde auto naar ziekenhuis 100-350
1)
vanaf geparkeerde auto naar bioscoop/theater 100-600
2)
vanaf geparkeerde auto naar sportlocatie binnen 100-300
2)
vanaf geparkeerde auto naar sportlocatie buiten 100-300
2)
1) Voor deze typen verplaatsingen is uitgebreide informatie beschikbaar over de acceptabele loopafstand, op basis van een enquête onder meer dan 1.800 mensen.
2) Voor deze typen verplaatsingen hebben professionals uit het werkveld aangegeven welke loopafstanden als acceptabel gezien worden, op basis van bronnen en hun eigen ervaringen.
Tabel 5.3. Acceptabele loopafstanden vanaf geparkeerde fiets (CROW, 2021b)
Verplaatsing Acceptabele loopafstand (in meters)
vanaf geparkeerde fiets naar supermarkt 50-150
1)
vanaf geparkeerde fiets naar stadscentrum/winkelgebied 100-300
2)
vanaf geparkeerde fiets naar werklocatie 100-200
2)
vanaf geparkeerde fiets naar schoollocatie 100-200
2)
vanaf geparkeerde fiets naar horeca 100-200
2)
vanaf geparkeerde fiets naar huisarts/fysio/ apotheek 50-150
1)
vanaf geparkeerde fiets naar ziekenhuis 50-150
1)
vanaf geparkeerde fiets naar bioscoop/theater 100-200
2)
vanaf geparkeerde fiets naar sportlocatie binnen 50-150
2)
vanaf geparkeerde fiets naar sportlocatie buiten 50-150
2)
1)Voor deze typen verplaatsingen is uitgebreide informatie beschikbaar over de acceptabele loopafstand, op basis van een enquête onder meer dan 1.800 mensen.
2) Voor deze typen verplaatsingen hebben professionals uit het werkveld aangegeven welke loopafstanden als acceptabel gezien worden, op basis van bronnen en hun eigen ervaringen.
Verplaatsing Acceptabele loopafstand (in meters)
vanaf bushalte naar supermarkt 100-300
1)
vanaf bushalte naar stadscentrum/winkelgebied 150-400
2)
vanaf bushalte naar werklocatie 200-500
2)
vanaf bushalte naar schoollocatie 200-500
2)
vanaf bushalte naar horeca 200-500
2)
vanaf bushalte naar huisarts/fysio/apotheek 100-300
2)
vanaf bushalte naar ziekenhuis 100-300
2)
vanaf bushalte naar bioscoop/theater 200-500
2)
vanaf bushalte naar sportlocatie binnen 200-500
2)
vanaf bushalte naar sportlocatie buiten 200-500
2)
1) Voor deze typen verplaatsingen is uitgebreide informatie beschikbaar over de acceptabele loopafstand, op basis van een enquête onder meer dan 1.800 mensen.
2) Voor deze typen verplaatsingen hebben professionals uit het werkveld aangegeven welke loopafstanden als acceptabel gezien worden, op basis van bronnen en hun eigen ervaringen.
Acceptabele looptijden tussen huis en voorzieningen
Naast de informatie over acceptabele loopafstanden, is voor specifieke voorzieningen (bushalte/supermarkt/apotheek) ook informatie beschikbaar over 'acceptabele looptijden'. Dat wil zeggen: het percentage voetgangers dat een bepaalde looptijd acceptabel vindt, zie figuur 5.4. Deze looptijden zijn eenvoudig om te rekenen naar loopafstanden, met gemiddelde loopsnelheden. Houd per voorziening rekening met de doelgroep van die voorziening (bijvoorbeeld: jongeren, ouderen).
[ link ]

Figuur 5.4. Acceptabele looptijd (in minuten) vanaf huis naar de bushalte/supermarkt/apotheek (CROW, 2021a)

Loopsnelheid
De loopsnelheid is alles tussen stilstaan en hardlopen (0-15 km/h). De gemiddelde snelheid bij lopen ligt bij volwassenen tussen de 4 en 6 km/h. Hardlopers lopen soms wel meer dan 15 km/h, maar mensen die slenteren minder dan 2 km/h. Lopen kan naadloos overgaan in stilstaan (0 km/h). De gemiddelde loopsnelheid van een voetganger in goede conditie bedraagt circa 5,4 km/h. Geen enkele groep verkeersdeelnemers is echter zo heterogeen samengesteld als die van de voetgangers. Circa 10 procent van de ouderen loopt met een snelheid minder dan 2,2 km/h, terwijl circa 10 procent van de jongeren sneller loopt dan 7,9 km/h ().
Beleving van afstand en tijd
Niet alleen de werkelijke afstand (en bijbehorende tijd), maar ook de beleving van afstand en tijd is van invloed op de acceptabele loopafstand. Hoe iemand de tijd ervaart, heeft deels te maken met persoonlijke factoren zoals loopvaardigheid en ervaringen. Hiernaast speelt de omgeving een belangrijke rol. Hierbij gaat het onder andere om fysieke kenmerken van de omgeving en om de aanwezigheid van andere mensen, voertuigen, geluiden. Het diagram in figuur 5.5 (), toont aan hoe verschillende factoren in de omgeving, invloed uitoefenen op hoe iemand tijd ervaart tijdens het lopen. Hierin is te zien dat de hoeveelheid prikkels van belang is en of mensen zich behaaglijk voelen of niet. Zowel een prettig stimulerende, als een rustgevende omgeving, kunnen ervoor zorgen dat iemand de tijd als korter ervaart dan deze in werkelijkheid is. Een saaie en stressvolle omgeving zorgt er juist voor dat hij de tijd als langer ervaart.
[ link ]

Figuur 5.5. Diagram van voetgangersemoties met datapunten voor loopomgevingen naar emotie van prikkeling (Hillnhütter, 2016)