Heeft u vragen? U kunt ons ook bellen op tel: 0318-695315

Plattelandswegen – mooi en veilig
Deze tekst is gepubliceerd op 02-05-19

12 Inspiratieblad ‘Wegprofiel wegen door bebouwingslinten’

Inspiratieblad ‘Wegprofiel wegen door bebouwingslinten’

Inspiratieblad Wegprofiel voor wegen door bebouwingslinten Een inspirerend voorbeeld gebaseerd op de visie van het Waterschap Rivierenland

Basisinformatie

Typering

Deze wegen voeren langs huiserven. In het polderland kronkelt de weg over de rand van donken en verhoogde huiswerven en over de kades die daartussen zijn aangelegd. De delen op de kades liggen vaak lager en de huiswerven en donken weer hoger. De slingering en glooiing van deze wegen is karakteristiek. Reeksen van huiserven en een donk leveren buurten op met een concentratie van erven. Hier is het wegbeeld zeer afwisselend en besloten. In de lagere delen, soms einden genoemd, is juist een open wegbeeld karakteristiek.

[ link ]

Figuur 12-1. De donk van Overslingeland [F2]

Op de zand- en kleigronden liggen de huiserven meestal op een ruimere afstand van de weg. Daarom wordt in dit inspiratieblad met name op de linten in de polders ingezoomd.

[ link ]

Figuur 12-2. Voorbeeld dijklint

[ link ]

Figuur 12-3. Voor en na herinrichting. [F1]

Ontwerpsnelheid

Bij historische linten past een ontwerpsnelheid van 30 km/h, ter plaatse van bijvoorbeeld een pleintje wellicht 15 km/h (erfinrichting).

Wegprofiel

Bij de historische linten wordt het principe van een doorgaande rijloper van 3,5 m en aan beide zijden een koppelstrook van wisselende breedte toegepast. Een koppelstrook ‘koppelt’ de weg aan het huisperceel waardoor een erfinrichting ontstaat.
De keuze voor het type verharding van de koppelstrook sluit zo aan bij de erven, cultuurhistorie en de omgeving van de weg. Ook kun­nen lange doorzichten over de weg, die ook weer snelheid bevorderen, worden weggenomen.
Zo ontstaat een kleinschalig en gevarieerd wegbeeld, waarbij toch een effectieve verhardingsbreedte van 3,5 tot zo nodig 5,5 m kan worden bereikt. Het besloten karakter kan worden versterkt door in het mid­den een strook oppervlakbehandeling aan te brengen met een breedte van 0,5-0,8 m. Door de slingering van deze strook te overdrijven, lijkt de weg nog meer te slingeren, wat snelheidsremmend werkt.
Bij reconstructies dient de glooiing van de weg en de slinge­ring ervan behouden of versterkt te worden.

[ link ]

Figuur 12-4. Wegprofiel lint met koppelstroken [O6]

[ link ]

Figuur 12-5. Wegprofiel lint met koppelstroken. [F1, F2]

Voorbeelden

[ link ]

Figuur 12-6. Het restaurant De Krom ligt in de nieuwe situatie niet meer aan een brede weg. Een groot deel van de weg is nu terras geworden. Het parkeren gebeurt nu ook niet meer voor het restaurant, maar ernaast. Op het terras heb je daardoor nu mooi zicht over de pol­der. Door de versmalling van de weg wordt ook een lagere snelheid bij de weggebruiker uitgelokt. [F1]

[ link ]

Figuur 12-7. Voor en na: Bij de oude veenstroomlinten wordt het principe van een doorgaande rijloper van 3,5 m en aan beide zijden een koppelstrook van wisselende breedte toegepast. In het mid­den wordt een strook oppervlakbehandeling aangebracht met een breedte van 0,5-0,8 m. De keuze voor het type verharding van de koppelstrook sluit zo steeds aan bij de erven, cultuurhistorie en de omgeving van de weg. Ook kun­nen lange doorzichten over de weg, die ook weer snelheid bevorderen, worden weggenomen. Zo ontstaat een kleinschalig en gevarieerd wegbeeld, waarbij toch een effectieve verhardingsbreedte van 3,5 tot zo nodig 5,5 m kan worden bereikt. Bij reconstructies dient de glooiing van de weg en de slinge­ring ervan behouden of versterkt te worden. [F1]

[ link ]

[ link ]

Figuur 12-8. Voor en na: In de nieuwe situatie loopt de weg niet meer langs de molen, maar over de molenplaats. Dat is het pleintje waar vroeger altijd veel bedrijvigheid was van karren die bij de molen moesten lossen en laden. De aanstrating van klinkers versterkt het ‘buurtgevoel’. [F1]

[ link ]

Figuur 12-9. Voor en na: Even gas terug, hier kan iemand uit een voordeur naar buiten komen. [F1]

[ link ]

Figuur 12-10. Voor en na: het erf wordt over de weg getrokken. [F1]

[ link ]

Figuur 12-11. Het pleintje is deel van een ‘buurt’ waarin vanouds de bebouwing staat. [F1, F2]

[ link ]

Figuur 12-12. Uitrit met boogje in afwijkende verharding bij voorbeeld van klinkers. [F1]

[ link ]

Figuur 12-13. Het erf de weg op trekken. [F1]

Samenhang
Aandachtspunten

  • De opbouw en inrichting van het wegprofiel hangt onder meer samen met:
    • de toe te passen ontwerpsnelheid;
    • de aanwezigheid van fietsers en andere vormen van langzaam verkeer;
    • de afstand van de bebouwing, langsgelegen water en/of beplanting tot de weg.

  • Dit inspiratieblad is gebaseerd op de visie van het Waterschap Rivierenland en past binnen het landschap van de Alblasserwaard en Vijfheerenlanden.
  • Beperkte wegbreedte als snelheidsremmer
    Als de verwachting is dat verbreding van het dwarsprofiel tot hogere snelheden en meer verkeersonveiligheid leidt, kan verbreding soms beter achterwege worden gelaten. Een beperkte wegbreedte kan dan juist als snelheidsremmer worden benut. In zo’n geval kan bijvoorbeeld wel worden overwogen om bermverharding toe te passen om een wegbreedte te verkrijgen waarbij bermschade wordt voorkomen.
    Zie de factsheet Bermverharding [FS24].
  • Basiskenmerken kenmerken
    De voorbeelden in dit inspiratieblad sluiten niet (of op andere wijze) aan bij de Basiskenmerken wegontwerp voor wegen vanuit Duurzaam Veilig.
    De Basiskenmerken van Duurzaam Veilig gaan ervan uit dat op alle ETW60-type 1 (breder dan 4,5 m) wel kantmarkering wordt toegepast en op type 2 (smaller dan 4,5 m) niet. In het Handboek Wegontwerp is dit uitgewerkt in de tabel met maatvoeringsvarianten voor het dwarsprofiel (Figuur 5.3. Standaarddwarsprofiel erftoegangsweg type 1 en Figuur 5.6. Standaarddwarsprofiel erftoegangsweg type 2).
Meer informatie

  • Factsheet Inspiratieblad ‘Wegen over dijken’ [FS10].
  • Factsheet Inspiratieblad ‘Wegen door het platteland’ [FS11].
  • Factsheet Inspiratieblad ‘Wegen door bebouwingslinten’ [FS12].
  • Catalogus inrichting & beheer plattelandswegen Alblasserwaard & Vijfheerenlanden [O1].

  • Voor meer informatie zie de Literatuurlijst.
  • Heeft u extra informatie over of voorbeelden bij dit onderwerp?
    Laat het ons weten via de reageerbutton rechtsboven in deze factsheet.