18 Shared Space
Shared Space | |
Een concept waarbij de openbare ruimte zo wordt ingericht dat deze niet als een verkeersruimte wordt geïnterpreteerd (een ruimte om te passeren), maar als een verblijfsruimte (een ruimte om in te zijn). | |
Basisinformatie | |
Shared Space (gedeelde ruimte) Binnen het concept Shared Space wordt uitgegaan van een zodanige inrichting van de openbare ruimte dat de belangen én de eigen verantwoordelijkheid van álle gebruikers van de ruimte (ook de voetganger) voorop staan. Geen regels, borden en markering Shared Space streeft naar een inrichting van de openbare ruimte waarbij verkeer, verblijf en alle andere ruimtelijke functies in balans zijn. Dit wordt bewerkstelligd door traditionele, regulerende verkeerstechnische maatregelen weg te nemen. Denk daarbij aan bebording, markering en verkeerslichten. Door het wegvallen van deze op verkeersjuridische instrumenten gebaseerde ‘zekerheden’ zijn mensen genoodzaakt zelf meer verantwoordelijkheid te nemen. Er treedt een zekere mate van onzekerheid op onder weggebruikers, waardoor rijsnelheden worden verlaagd en onderlinge interactie door oogcontact mogelijk wordt. Weggebruikers worden gestimuleerd meer eigen verantwoordelijkheid te nemen. Culturele, stedenbouwkundige of landschappelijke elementen hebben een bijdrage Het wegnemen van verkeersmaatregelen alléén, is echter onvoldoende. Het versterken van de verblijfscontext door gebruik te maken van culturele, stedenbouwkundige of landschappelijke elementen draagt bij aan een voorzichtiger, aangepast rijgedrag, waarbij de weggebruiker het gevoel krijgt ‘te gast te zijn’. Verschillende functies worden waar mogelijk gecombineerd, in plaats van ze te scheiden, zoals dat in de traditionele ontwerppraktijk vaak gebeurt. Shared Space speelt daarbij in op het eigen karakter van een weg, een kruising of een plein om deze veilig en aantrekkelijk te maken. De benadering van Shared Space biedt op deze wijze kansen om tevens de landschappelijke of stedenbouwkundige kwaliteiten te versterken. Rekening houden met kwetsbare verkeersdeelnemers Sociaal gedrag en alertheid komen de verkeersveiligheid ten goede. Shared Space veronderstelt zelfbewuste en zelfverzekerde verkeersdeelnemers. Tegelijkertijd is het belangrijk om de belangen van de meest onzekere en kwetsbare verkeersdeelnemers te waarborgen. Daar waar onzekere of kwetsbare verkeersdeelnemers aanwezig zijn, vereist Shared Space aanvullende maatregelen zoals afgedekte looproutes met korte oversteekafstanden en voldoende rustpunten, natuurlijke gidslijnen voor blinden en slechtzienden of een educatieprogramma voor basisscholen. Pilots In de afgelopen decennia zijn er pilots uitgevoerd die zich als volgt kenmerken:
Soms samen met traditionele verkeerskundige maatregelen Omdat traditioneel verkeerskundige maatregelen (drempels, plateaus, versmallingen) bewezen effectief de snelheid remmen, worden deze traditionele maatregelen niet principieel bij Shared Space uitgesloten. Zo nodig worden deze traditionele maatregelen geïntegreerd binnen Shared Space. | |
Samenhang | Aandachtspunten |
[ link ] Figuur 18-1. Shared Space [ link ] Figuur 18-2. Natuurlijk sturen [F1] |
|
Voorbeelden | |
Shared Space wordt voornamelijk toegepast op locaties waar naast de verkeersfunctie ook ruimtelijke activiteit plaatsvindt. Voorbeelden van Shared Space-projecten in het buitengebied zijn daarom schaars. In de gemeente Opsterland (Friesland) heeft men er wel voor gekozen om drie kruispunten buiten de bebouwde kom in te richten volgens het Shared Space-principe: in Siegerswoude, Nij Beets en Lippenhuizen. In opdracht van de gemeente en de provincie Fryslân onderzocht Grontmij de totstandkoming en de resultaten van deze drie kruispunten. Door deze maatregelen nam de verkeersveiligheid op alle drie de kruispunten toe, maar het plein in Siegerswoude blijkt het meest effectief als het gaat om snelheidsremming en vergroting van de verblijfsfunctie op de kruising. Een evaluatie van de drie projecten is in dit artikel [O4] terug te vinden. [ link ] Figuur 18-3. Voorbeeld Shared Space in het buitengebied van Opsterland [F6] Het Shared Space-plein te Siegerswoude. Op deze kruising komen vier wegen samen op een groot plein waarover automobilisten, fietsers en voetgangers zich vrijuit kunnen verplaatsen. Deze voorheen gevaarlijke verkeerskruising is na haar herinrichting volgens het Shared Space-principe verkeersveiliger geworden. Verder wordt de plek nu gebruikt als dorpsplein en ontmoetingsplek voor bewoners. [ link ] Figuur 18-4. Het afwijkende uiterlijk van de kruising kan bij verkeersdeelnemers zorgen voor een verhoging van de aandacht. Hierdoor zullen ze bewuster over de kruising rijden. Vanuit de kruising zelf wordt er bovendien weinig sturing gegeven, de automobilist wordt daardoor gedwongen om actief een inschatting te maken van de verkeerssituatie en welk rijgedrag hier gepast is. (Bron: Schetsboek Natuurlijk Sturen in Limburg, [O5]) | |
Meer informatie | |
|