Functie De buitenberm is een geïntegreerd onderdeel van met name wegen buiten de bebouwde kom en vormt een geleidelijke overgang tussen de rijbaan en de naaste omgeving. Bermverharding naast de rijbaan (halfverharde bermen) geeft bermen meer draagkracht, zorgt voor een egaal bermoppervlak en zorgt ervoor dat er een goede grip is tussen het bermoppervlak en de banden van het voertuig. Daarnaast zorgt het voor minder hoogteverschil tussen het wegvak en de berm. Bermverharding is wenselijk op smalle wegen waar het verkeer elkaar net kan passeren, of op de bredere wegen om te zorgen voor een visuele versmalling. Bermverharding kan worden toegepast op plattelandswegen met bermschade. Uitvoering Bermverharding kan door middel van het toepassen van een beklinkerde molgoot, zichtbare overrijdbare opsluitbanden, grasbetontegels en/of halfverharding/polymeerverharding. De maatvoeringen van bermverharding voor erftoegangswegen zijn genoemd in het CROW kennisproduct Handboek wegontwerp 2013 – Erftoegangswegen [W24]. Overwegingen - Schrikblokken voorkomen geluidhinder bij overrijden grasbetontegels: traditionele grasbetontegels hebben ribbels die geluid produceren als ze op snelheid worden overreden. Door grasbetontegels elke 20 m te onderbreken met een schrikblok wordt overrijden van grasbetontegels op volle snelheid voorkomen.
- Er zijn typen grasbetontegel die wel ribbels hebben, maar aantoonbaar geen extra geluid produceren (type Meander).
- Gladde grasbetontegels voorkomen geluidhinder en zijn veiliger/vergevingsgezinder voor tweewielers. Voor de veilige berijdbaarheid door fietsers zijn deze schrikblokken flauw oplopend en niet hoger dan 2-5 cm. Gladde grasbetontegels hebben als nadeel dat er weinig discomfort is en de rijbaan dus breder is geworden. Dit werkt snelheidsverhogend.
- Een grasdoorgroeitegel langs de verharding is een maatregel die de vergevingsgezindheid verbetert.
- Sommige grasbetontegels hebben een afgeschuinde kant aan de bermzijde zodat een voertuig zonder sterke stuurcorrectie makkelijker terug op de weg komt mocht er toch een wiel onverhoopt naast belanden.
- Bewezen snelheidsremming: Een rand met grasstenen blijkt een effectief middel om een weg visueel te versmallen terwijl deze functioneel zijn breedte houdt. Schrikblokken (2-5 cm hoog) om elke 20 m zorgen ervoor dat het gebruik van die strook grasstenen beperkt blijft.
- Halfverharding: Als vanwege het ontbreken van een goede fundering geen grasbetonstenen kunnen worden toegepast.
- Beperkte wegbreedte als snelheidsremmer: Als de verwachting is dat verbreding van het dwarsprofiel tot hogere snelheden en meer verkeersonveiligheid leidt, kan verbreding soms beter achterwege worden gelaten. Een beperkte wegbreedte kan dan juist als snelheidsremmer worden benut. In zo’n geval kan bijvoorbeeld wel worden overwogen om bermverharding toe te passen om een wegbreedte te verkrijgen waarbij bermschade wordt voorkomen.
- Om wegverbreding, met snelheidsverhoging als gevolg, te voorkomen heeft een bermverharding met een groene uitstraling (gras) de voorkeur.
- Een grasbetontegel vraagt een goede fundering, zodat gewaarborgd blijft dat de tegel goed aansluit op de rijbaanverharding en er geen spleet ontstaat die gevaarlijk is voor tweewielers.
Alternatieven - Trechter: een trechter is een plaatselijke versmalling van de dijk- of plattelandsweg. Door tegemoetkomend verkeer elkaar niet tegelijk te laten passeren, heeft deze maatregel een afremmend effect.
- Redresseerstrook.
Positieve effecten - Snelheidsremmend.
- Bieden van redresseerruimte aan uit de koers geraakte voertuigen.
- Biedt ruimte voor het bergen van gestrande voertuigen.
- Minder modder op de weg.
Negatieve effecten - Bermverharding kan tot geluidhinder of het opwaaien van stof (bij halfverharding) leiden.
- Geluidhinder bij onjuiste keuze tegeltype.
Toepassing Deze maatregel biedt een mogelijke oplossing voor onder andere de volgende problematiek op dijk- en plattelandswegen (zie factsheet De problematiek van smalle dijk- en plattelandswegen [FS02] en Benaderingswijze – Probleemgericht [FS19]): - Verkeersonveiligheid, veroorzaakt door grote snelheidsverschillen en verschillen in massa tussen weggebruikers en slecht onderhouden infrastructuur (slecht wegdek of slechte berm).
- Schade aan berm en wegdek, veroorzaakt door een gebrek aan bermverharding.
|