Heeft u vragen? U kunt ons ook bellen op tel: 0318-695315

Plattelandswegen – mooi en veilig
Deze tekst is gepubliceerd op 20-03-19

32 Haltevoorzieningen voor openbaar vervoer

Haltevoorzieningen voor openbaar vervoer
Basisinformatie

Functie

De functie van haltevoorzieningen is dat er een stop- en opstapplaats is zodat de gebruikers veilig gebruik kunnen maken van het openbaar vervoer. Buiten de bebouwde kom wordt voornamelijk gebruikgemaakt van buslijnen en zodanig bushaltes. Aandacht is nodig voor een veilige situering van de bushalte, het perron, de bereikbaarheid van de halte voor de buspassagiers en het ontwerp van de haltehaven. Daarnaast dient aandacht te worden besteed aan fietsparkeren.

Uitvoering

  • Op gebiedsontsluitingswegen buiten de bebouwde kom moet voor een halterende bus altijd een haven zijn aangelegd. Het ontwerp en de situering van een bushalte is genoemd in de kennisproducten Handboek wegontwerp 2013 - Gebiedsontsluitingswegen [W25] en Busvriendelijk wegontwerp [W11].
  • Op erftoegangswegen kan volstaan worden met een plateau langs de weg. De bus mag op de weg halteren. Een plateau langs de zijde van de weg wordt vormgegeven volgens de beschreven richtlijnen (Richtlijn toegankelijkheid – paragraaf 3.2.4 Op het perron [W19]) of verharding aan de zijde van de weg, een verharde plaats voor passagiers om te wachten.
  • Langs plattelandswegen zal het voor- en natransport vaak met de fiets gebeuren. Zorg daarom voor een fietsenrek.

Overwegingen

  • Op een erftoegangsweg stoppen bussen in principe op de rijbaan bij een bushalte.
  • De haltes waar de lijnbussen komen, moeten toegankelijk worden ingericht (Richtlijn toegankelijkheid – paragraaf 3.2.4 Op het perron [W19]).
  • Indien het aantal instapbewegingen beperkt is, worden de richtlijnen niet toegepast. De inrichting bestaat dan alleen uit een plateau naast de rijbaan.

Alternatieven

  • Door middel van een haltebord en een ander type verharding kan een halteplaats worden aangegeven.

Positieve effecten

  • Passagiers hebben een aangewezen plek om te wachten op het OV.
  • De veiligheid van de passagiers wordt vergroot indien de haltevoorziening prominent aanwezig is in het wegbeeld.

Negatieve effecten

De beperkte ruimte van het profiel wordt nog drukker door het toepassen van een 'afgebakende' halte.

Samenhang
Aandachtspunten

  • Beheer en onderhoud
    De plaatsing van borden, wegwijzers, bakens, paaltjes en dergelijke heeft consequenties voor het beheer van de berm. Vooraf afstemming met Beheer en onderhoud is daarom van belang.
  • Obstakels
    Een paal/mast, een abri of andere obstakels in de berm kan voor de weggebruiker een gevaarlijk obstakel vormen als deze van de rijbaan raakt.
  • Verhardingstype
    Door het toepassen van diverse soorten verhardingen kan de haltevoorziening worden aangegeven voor het overige wegverkeer. Hierdoor wordt de alertheid van het overige verkeer vergroot en zal attentie aanwezig zijn voor eventueel in- en uitstappende passagiers.
  • Markeringen
    Door middel van markeringen op het wegdek kan de haltevoorziening worden aangegeven.
  • Bermen
    In de berm wordt de bushalte/plateau gerealiseerd.

  • Hergebruik = duurzaam
    Minder wegkantmeubilair in de berm maakt het beheer van bermen eenvoudiger, hergebruik van de borden elders maakt het werk duurzamer.
  • Borden en verkeersregelinstallaties
    Vaak is het mogelijk om lichtmasten, VRI's en verkeersborden en bewegwijzering aan elkaar te koppelen. Dit geeft een overzichtelijker en rustiger wegbeeld en zorgt voor minder obstakels in de berm.
Voorbeelden

[ link ]

Figuur 32-1. Voor en na: een plateau in lichtere tint om bij een bushalte extra attentie te stimuleren [F1, F2].

[ link ]

Figuur 32-2. Haltevoorziening.

Meer informatie

  • Voor meer informatie zie de Literatuurlijst.
  • Heeft u extra informatie over of voorbeelden bij dit onderwerp?
    Laat het ons weten via de reageerbutton rechtsboven in deze factsheet.