33 Kruispuntmaatregelen
Kruispuntmaatregelen | |
Basisinformatie | |
Functie Het doel van kruispuntmaatregelen is om de herkenbaarheid van de kruising te vergroten en de snelheid van het verkeer te remmen voor en op het kruispunt ter voorkoming van ongevallen. Dit kan door middel van:
Uitvoering Door op de weg met een hogere verkeersintensiteit voorrang te geven wordt de doorstroming op een dergelijke weg bevorderd. Hierbij kan de bijzondere situatie worden verduidelijkt door gebruik te maken van een plateau. Overwegingen
Alternatieven Zie hierboven. Positieve effecten
Negatieve effecten Voorrangsregeling: het verkeer van de kruisende weg moet meer moeite doen om tussen het drukkere verkeer te komen. Toepassing Deze maatregel biedt een mogelijke oplossing voor onder andere de volgende problematiek op dijk- en plattelandswegen (zie factsheet De problematiek van smalle dijk- en plattelandswegen [FS02] en Benaderingswijze – Probleemgericht [FS19]).
| |
Samenhang | Aandachtspunten |
|
|
Voorbeelden | |
[ link ] Figuur 33-1. Voor en na. Een voorbeeld waarbij het doorgaande karakter van de weg is onderbroken door bij een zijweg de weg te laten uitbuigen richting de zijweg [F1, F2]. [ link ] Figuur 33-2. Uitbuiging T-splitsing (inclusief hekwerk). Beplanting op een dijkweg is vaak vanwege de waterkerende functie geen optie. Er moet dan gezocht worden naar andere attentie verhogende en remmende voorzieningen[F1, F2]. [ link ] Figuur 33-3. Uitrit over bruggetje in klinkers doorzetten in de rijloper [F1]. [ link ] Figuur 33-4. Samenkomst van wegen accentueren [F1]. [ link ] Figuur 33-5. Een T-splitsing geaccentueerd door beplanting in drie zijden van de kruising [F1, F2]. [ link ] Figuur 33-6. Bermbeplanting bij nadering kruispunt zorgt voor verlaging van snelheid [O1]. [ link ] Figuur 33-7. Het afwijkende uiterlijk van de kruising kan bij verkeersdeelnemers zorgen voor een verhoging van de aandacht. Hierdoor zullen ze bewuster over de kruising rijden. Vanuit de kruising zelf wordt er bovendien weinig sturing gegeven, de automobilist wordt daardoor gedwongen om actief een inschatting te maken van de verkeerssituatie en welk rijgedrag hier gepast is [O5]. [ link ] Figuur 33-8. De ruimte voor de hoeve wordt benadrukt door een afwijkende verharding, waardoor het lijkt alsof men over het erf rijdt. Het verhardingsvlak strekt zich uit tot voorbij de haag. Hier kunnen eventueel nog bankjes of iets dergelijks geplaatst worden. De hagen zorgen voor een optische versmalling van het wegbeeld. [ link ] Figuur 33-9. Bajonetkruising [W14] [ link ] Figuur 33-10. Aanbrengen grasstenen bij krappe boogstralen in verband met sleeplijn van zwaar verkeer [F1, F2]. | |
Meer informatie | |
|