Bijlage V - Kostenbeschouwing
De ervaring die is opgedaan met systematisch onderhoud van verkeerstekens is nog vrij beperkt. Mede hierdoor is het nog niet mogelijk normkosten of normgetallen per type maatregel te geven.
Deze bijlage geeft daarom slechts een opsomming van soorten kosten en van de factoren die invloed hebben op de hoogte van deze kosten.
Directe kosten:
- inventarisatie en inspectie;
- alleen inspectie;
- klein onderhoud dat tegelijk met de inspectie wordt uitgevoerd:
- verwijderen van vuil; - vastzetten van een bord; - rechtzetten van een paal; - vervangen van een bord dat te veel beschadigd is. - onderhoud in een later stadium:
- verwijderen van graffiti of stickers; - vervangen van een bord; - verwijderen van een bord; - vervangen van beugels; - vervangen van een paal; - verplaatsen van een bord:
- naar een nieuwe paal;
- naar een lichtmast;
- naar een gevel - opnieuw vastzetten van een paal.
Praktische levensduur
De praktische levensduur is ook een belangrijke voorspeller voor te verwachten kosten. Deze hangt onder meer af van de eisen die gesteld worden aan de zichtbaarheid, de herkenbaarheid en de leesbaarheid van het beeldvlak bij dag en nacht. Zaken die de praktische levensduur sterk beïnvloeden zijn:
De praktische levensduur is ook een belangrijke voorspeller voor te verwachten kosten. Deze hangt onder meer af van de eisen die gesteld worden aan de zichtbaarheid, de herkenbaarheid en de leesbaarheid van het beeldvlak bij dag en nacht. Zaken die de praktische levensduur sterk beïnvloeden zijn:
- de stand ten opzichte van de zon;
- de locatie ten opzichte van de kust;
- de plaatsing in relatie tot vervuiling, mosaanslag en koperslag;
- vocht en corrosie.
Tabel1. Praktische levensduur voor verkeerstekens
Uitvoering | Minimum reflectiewaarde | Praktische levensduur |
---|---|---|
Bord gemoffeld | niet van toepassing | 10 jaar |
Bord klasse I | 50% | 10 jaar |
Bord klasse II | 80% | 12 jaar |
Bord klasse IIIA (kleinhoekig)* | 70% | 12 jaar |
Bord klasse IIIB (groothoekig)** | 70% | 14 jaar |
Bord klasse III fluor | 70% | 10 jaar |
Paal | niet van toepassing | 2 x levensduur bord |
Beugel | niet van toepassing | = levensduur bord |
* Geschikt voor aanstraling op grote afstand | ||
** Geschikt voor aanstraling op kleine tot grote afstand |
- voorbereiding van de inventarisatie of inspectie;
- analyseren van de inspectieresultaten;
- presenteren van de analyseresultaten;
- controle op de verkeersbesluiten.
- kosten van schadeclaims, zoals:
- personele kosten - proceskosten - een afkoopregeling - aanschaffen of ontwikkelen van een beheersysteem.
- de omvang en dichtheid van het beheergebied;
- de omvang van het wegennet;
- het type ondergrond.
Om een indruk te krijgen van de te verwachten kosten zijn de cijfers te gebruiken over toegekende budgetten aan het beheer en onderhoud in een aantal gemeenten.
Voorbeeld Breda:
Het totale budget voor 2003 bedraagt € 960.000,− (inclusief markering en straatmeubilair, exclusief personeelskosten). De stad telt circa 170 duizend inwoners.
De kosten per inwoner komen op ongeveer € 5,65.
Het totale budget voor 2003 bedraagt € 960.000,− (inclusief markering en straatmeubilair, exclusief personeelskosten). De stad telt circa 170 duizend inwoners.
De kosten per inwoner komen op ongeveer € 5,65.
Globaal aantal borden per straat
Binnen de bebouwde kom:
Binnen de bebouwde kom:
- bij meer dan 25 duizend inwoners: zeven verkeerstekens en vijf straatnaamborden;
- bij minder dan 25 duizend inwoners: vijf verkeerstekens en drie straatnaamborden.
- vijf verkeerstekens en drie straatnaamborden.