Inleiding
Deze publicatie beschrijft een aanpak voor het inventariseren en inspecteren van verkeerstekens en de bijbehorende markering. De aanpak is erop gericht tijdig te kunnen vaststellen of de verkeerstekens nog aan de eisen voldoen of dat ingrijpen nodig is. Hiermee is het mogelijk over te gaan op systematisch beheer en onderhoud van verkeerstekens.
De richtlijn werkt een onderdeel uit van de systematiek voor wegbeheer die vastgelegd is in de CROW-publicaties 145 tot en met 147 [1, 2, 3, 4, 5]. Doordat de richtlijn aansluit op het bestaande systeem, hoeft geen tijd besteed te worden aan het bepalen en vastleggen van de wegvakgegevens. Ook bij de inspectie zelf is tijdwinst te boeken.
Voor alle objecten
De gepresenteerde systematiek is toepasbaar voor alle objecten aan en langs de weg waarvoor de wegbeheerder verantwoordelijk is. Daaronder vallen verkeerstekens, bewegwijzering, straatnaamborden en ook inwendig verlichte borden en dynamische bebording. De methodiek is eveneens toe te passen op tijdelijke bebording bij werk in uitvoering.
[ link ]
Figuur 1. Dit bord voldoet niet meer aan de huidige wettelijke eisen. Het is vuil door algvorming en het is nog gemoffeld. Dit laat zien dat ook de praktische levensduur is overschreden.
Aansprakelijkheid
Waarom beheer en onderhoud in het algemeen nuttig en noodzakelijk zijn, is uitgebreid beschreven in genoemde CROW-publicaties en in CROW-publicatie 185, ‘Handboek aansprakelijkheid beheer openbare ruimte’ [6]. Kort gezegd zijn goed beheer en onderhoud vooral nodig met het oog op de aansprakelijkheid van de wegbeheerder. Het gaat dan zowel om de wettelijke aansprakelijkheid als de risicoaansprakelijkheid. De wegbeheerder moet eventueel kunnen aantonen dat hij aan zijn plichten heeft voldaan.
Het is belangrijk het beheer te koppelen aan de verkeersbesluiten. Vanwege de aansprakelijkheid telt niet alleen de feitelijke toestand van het verkeersteken, ook de administratieve ondersteuning moet bijgewerkt zijn.
Systematisch beheer en onderhoud is verder handig om de te verwachten kosten te kunnen voorspellen. Daarmee zijn beleidskeuzes zichtbaar te maken op gebieden zoals veiligheid (denk aan Duurzaam Veilig), risicobeheer (aansprakelijkheid) en het aanzien van een gebied. De kwaliteit van de verkeerstekens heeft immers invloed op deze zaken.
De regelmatige inspectie en de inventarisatie zijn ook te benutten om de verkeerstekens op hun functionaliteit te beoordelen. Door wijzigingen in het wegennet of in de verkeerssituatie (na een reconstructie) zijn wellicht andere verkeerstekens nodig dan die er oorspronkelijk neergezet zijn. Deze beoordeling is overigens een taak voor een verkeerskundige, niet voor de inspecteurs. De inspectie kan hiervoor wel een startsignaal geven.
Net als bij wegbeheer zal dit beheersysteem worden verzorgd met computerondersteuning. In de praktijk gebeurt dit meestal ook al.
Opbouw
De publicatie is als volgt opgebouwd. Hoofdstuk 2 beschrijft kort de motieven voor systematisch beheer en onderhoud. In hoofdstuk 3 wordt de aanpak van het beheer uiteengezet: de inventarisatie, inspectie, budgettering, het stellen van prioriteiten en de presentatie. Hoofdstuk 4 geeft aan hoe de functionaliteit van de verkeerstekens te beoordelen is in samenhang met de inventarisatie en de inspectie. Dit hoofdstuk grijpt terug op de ‘checklist sanering verkeersborden’ uit CROW-publicatie 49 ‘Leidraad sanering verkeerstekens’ [7].
In de bijlagen worden de eisen voor de inventarisatie en de inspectie toegelicht. Daarna volgt een overzicht van de maatregelen die bij elk inspectieresultaat te nemen zijn.
[ link ]
Figuur 2. De maatregel schoonmaken is meestal makkelijk mee te nemen tijdens de inspectieronde