Beslisboom verticale snelheidsremmers
In de volgende paragrafen worden de snelheidsremmers beschreven volgens de in figuur 1 weergegeven ‘Beslisboom verticale snelheidsremmers’ voorkomende typen. Tevens wordt nieuwe kennis en beschikbare jurisprudentie toegevoegd. Jurisprudentie kan van belang zijn voor de praktische toepassing van deze richtlijn: blijkt uit gerechtelijke uitspraken een strikte toepassing van de CROW-richtlijn of is er misschien meer ruimte met omgevingsfactoren rekening te houden in het ontwerp?
Horizontale snelheidsremmers
Cruciaal zijn begrippen zoals bodemvrijheid en (dis)comfort. Bussen en vrachtwagens kunnen vanwege een geringe bodemvrijheid drempels en plateaus slechts met lage snelheid passeren. Dit leidt tot veelvuldig afremmen en optrekken van voertuigen, wat niet alleen tot discomfort voor chauffeurs en inzittenden leidt, maar ook tot geluids- en luchtkwaliteitseffecten voor de omgeving. Uit hinderoverwegingen zijn dergelijke remmers dan niet gewenst. Op wegen met veel vrachtverkeer en bussen dient dus naar alternatieven te worden gezocht, inclusief alternatieve routes buiten het verblijfsgebied waar doorgaans geen drempels en plateaus aanwezig zijn.
In het vervolg van deze publicatie staan de verticale verkeersremmers centraal, zoals drempels en verkeerplateaus (Deel A). Horizontale snelheidsremmers vallen buiten het aandachtsgebied van deze publicatie. In Deel B worden tot slot de (richtlijnen voor) uitritten behandeld.
In het vervolg van deze publicatie staan de verticale verkeersremmers centraal, zoals drempels en verkeerplateaus (Deel A). Horizontale snelheidsremmers vallen buiten het aandachtsgebied van deze publicatie. In Deel B worden tot slot de (richtlijnen voor) uitritten behandeld.