Heeft u vragen? U kunt ons ook bellen op tel: 0318-695315

Richtlijnen voor de bebakening en markering van wegen 2024
Deze tekst is gepubliceerd op 14-10-11

7.2.3 Rotonde met verkeerslichten

Turboverkeersplein of verkeersplein?
Van oudsher zijn in Nederland grote verkeerspleinen met verkeerslichten aangelegd. De belijning op deze verkeerspleinen verloopt concentrisch waarbij weggebruikers van 'binnen naar buiten' worden geleid. Op het verkeersplein kan men van rijrichting en van rijstrook wisselen. Hierdoor bestaat de kans op flankaanrijdingen. Dergelijke verkeerspleinen worden bij voorkeur niet meer nieuw aangelegd omdat het turborverkeersplein een beter alternatief is.

In de publicatie Turborotondes (2008) is het turboverkeersplein geïntroduceerd dat geënt is op het principe van de turborotonde: vóór het plein de juiste rijrichting en rijstrook kiezen. Op het turboverkeersplein kan verkeer niet meer tussen de rijrichtingen wisselen waardoor minder kans op flankaanrijdingen bestaat. Op de rijbanen met dezelfde richting kan men nog wel van rijstrook wisselen.
Markering turborverkeersplein
De markering bij een turboverkeersplein, zoals deze in de publicatie Turborotondes (2008) is opgenomen, is afgeleid van de markering van de turborotonde. Zo zijn de turborotondepijl vóór de stopstreep overgenomen en volgt de markering van opstelstroken, de toepassing van de voorrangsdriehoek en de stopstreep voor een groot deel die van kruispunten met verkeerslichten. De deelstreep is afgeleid van die op wegvakken. Geadviseerd wordt om bij realisatie van een turboverkeersplein of reconstructie van een bestaand plein af te wegen welke pijlmarkering wordt toegepast: de turborotondepijl (alleen voor de stopstreep en niet op de rotondebanen) heeft de voorkeur boven een gewone VRI-pijl of een hamerkoppijl. Het type pijl heeft invloed op de bewegwijzering en VRI-lantaarns.
Markering verkeersplein met verkeerslichten
Bij met verkeerslichten geregelde rotondes is de markering van de opstelstroken gelijk aan die bij andere met verkeerslichten geregelde kruispunten. Het is niet toegestaan om op de takken en de rotondesegmenten linksafpijlen toe te passen.
Als er kantstrepen op de toeleidende en afleidende wegen zijn, dan worden deze ook op de rotonde toegepast. Zowel op de toeleidende wegvakken als op de rotonde worden alleen rechtdoor- en/of rechtsafpijlen toegepast.
Op een met verkeerslichten geregelde rotonde waar op de rotonde drie rijstroken aanwezig zijn, kunnen in beginsel twee markeringen worden toegepast:
  1. Een conventionele concentrische markering.
    Op de rotonde lopen de stroken continu door.
  2. Een spiraalmarkering.
    Het principe van deze markering is dat de linksrijdende weggebruiker naar de middelste rijstrook van de eerstvolgende opstelstrook wordt geleid. De spiraalmarkering is weergegeven in figuur 7.8.
[ link ]

Figuur 7.8. Spiraalmarkering van een grote rotonde met verkeerslichten