9.1.2 Asmarkering
Verkeersveiligheid en asmarkering
Asmarkering op tweerichtingen fietspaden heeft meerdere functies:
- Het helpt zowel fietsverkeer zelf als ook ander verkeer zoals autoverkeer en voetgangers het fietspad te herkennen als pad dat in tweerichtingen wordt gebruikt.
- Het scheidt in zekere zin de fietsers uit beide rijrichtingen en biedt ze, mits het fietspad voldoende breed, is een eigen weghelft. Daarmee wordt de kans op frontale aanrijdingen gereduceerd.
- Het helpt om uitwaaieren van meerdere fietsers te voorkomen. Fietsers houden meer rechts wanneer asmarkering wordt toegepast. Zonder asmarkering waaieren meerdere fietsers meer en verder uit over de verkeerde weghelft.
Maatvoering en eisen aan asmarkering
Asmarkering wordt op fietspaden en fiets-/bromfietspaden die in twee richtingen worden bereden als volgt vormgegeven:
Asmarkering wordt op fietspaden en fiets-/bromfietspaden die in twee richtingen worden bereden als volgt vormgegeven:
- Voor fietspaden en (brom)fietspaden ≥ 2.30 meter en ≤4,50 meter:
- Enkele onderbroken asstreep met de figuratie 0,30-2,70. - De breedte van deze streep is 0,10 meter - Op plaatsen die meer dan normaal risico met zich meebrengen wordt een waarschuwingsmarkering of doorgetrokken streep toegepast. Waarschuwingsmarkering bestaat uit een 2,70-0,30 (0,10). - Voor fietspaden en (brom)fietspaden >4,50 meter:
- Dubbele onderbroken asstreep met de figuratie 1,00-2,00 met 0,30 meter ruimte tussen beide strepen. - De breedte van de strepen is 0,10 meter - Op plaatsen die meer dan normaal risico met zich meebrengen wordt een dubbele doorgetrokken streep (0,10-0,30-0,10) toegepast.
[ link ]
Figuur 9.2. Asmarkering op tweerichtingenfietspad en (brom)fietspad
Motivatie voor bovenstaande vormgeving bestaat op hoofdlijnen uit:
- De asmarkering 0,30-2,70 is een gangbare en herkenbare asmarkering voor fietspaden.
- Andere type markeringen (bijvoorbeeld 1,00-2,00) lijken positieve effecten te hebben, maar er worden ook nadelen en onzekerheden benoemd. Er blijkt uit onderzoek geen uitgesproken voorkeur of aanbeveling.
- Dubbele asmarkering wordt op basis van onderzoek wel voor brede (>4,50 meter) fietspaden en (brom)fietspaden aanbevolen. Daarbij wordt een 'verlengde asmarkering' van 1,00-2,00 aanbevolen.
- Vanuit het oogpunt uniformiteit wordt aangestuurd op zo min mogelijk variatie in type markeringen op fietspaden.
- Vanuit het oogpunt herkenbaarheid wordt gestreefd naar herkenbare type markeringen per wegcategorie, waaronder fietspaden.
- De dubbele asmarkering van 1,00-2,00 (0,10-0,30-0,10) wijkt voldoende af van asmarkeringen die worden toegepast op andere, reeds gangbare wegcategorieën. Er is vertrouwen dat deze markering binnen Nederland steeds meer wordt herkend als 'fietspadmarkering voor brede fietspaden'.