Heeft u vragen? U kunt ons ook bellen op tel: 0318-695315

Veilige en doelmatige weginrichting GOW 80
Deze tekst is gepubliceerd op 13-08-19

Aanbevelingen

De paragraaf geeft een overzicht van aanbevelingen voor de doorwerking van de onderzoeksresultaten naar vervolgonderzoek en voor het proces naar aanvulling of aanpassing van richtlijnen.
Mogelijkheden om het onderzoek uit te bouwen
De onderzoeksopzet kent een beperking wat betreft het aantal onderzoekslocaties en verschillende inrichtingsvarianten. Om meer generieke (minder locatiespecifieke) uitspraken te kunnen doen over de effecten van de inrichtingsvariaties is het wenselijk om onderzoek te doen bij:
  • Verschillende licht- en weersomstandigheden
  • Verschillende omgevingstypen (met bebouwing, bosrijk, open)
Op de beschikbare onderzoekslocaties is het onderscheid daglicht – duisternis meegenomen, de andere variaties niet, door beperkingen in de beschikbare onderzoekslocaties. Ook bijvoorbeeld de effecten van kantstrookverruwing en glasbollen op te meten gedrag zouden beter onderzocht kunnen worden op een onderzoekslocatie waar de maatregelen gefaseerd aangelegd worden.
Verdere spreiding van onderzoekslocaties over het land
Het is niet alleen onderzoekstechnisch interessant om meer locaties in het onderzoek te betrekken. Het is ook beter voor het proces tot aanvulling/aanpassing van CROW richtlijnen voor wegontwerp op de langere termijn.
Doorwerking van maatregelen in lijn met het Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030
De uitkomsten van deze eerste fase van het onderzoek bieden wegbeheerders mogelijkheden om op een doelmatige manier te werken aan een verbetering van de kwaliteit van weginrichting, in lijn met het thema Veilige Infrastructuur, 1 van de 9 hoofdthema’s van het Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030.
Maatregelen met positieve effecten en no-regret karakter, zoals hoogwaardige langsmarkering, kunnen versneld aangelegd worden door ze op te nemen in de gangbare processen voor beheer en onderhoud van bestaande wegen en aanleg van nieuwe wegen. Hiermee sorteren wegbeheerders ook voor op het toekomstbestendig maken van hun wegen in relatie tot de huidige ontwikkelingen op het gebied van:
  • Oplossingsrichtingen voor de verkeersveiligheid van N-wegen
  • Senior proof wegontwerp en -inrichting
  • Afstemming slimme voertuigen en wegontwerp en -inrichting
Daarnaast kunnen wegbeheerders op locaties met een verhoogd risico op ongevallen een versnelde aanleg van de maatregelen met een aanvullend kwaliteitsverhogend karakter doorvoeren. Dit geldt bijvoorbeeld voor de glasbolreflectoren in de as of de kantstrook op locaties met een verhoogd risico op enkelvoudige (van de weg af raken) of frontale (op de verkeerde rijstrook komen) ongevallen. Ook dit zijn effectieve oplossingsrichtingen voor het verbeteren van de verkeersveiligheid van N-wegen.
Doorkijk naar kruispunten en rotondes
Ondanks beperkingen in omvang van het onderzoek zijn er toch nuttige resultaten behaald om op voort te bouwen in het verder Veilig en Doelmatig inrichten van provinciale wegen. Het verdient daarom ook aanbeveling om een vergelijkbaar onderzoekstraject op te starten voor kruispunten en rotondes.
Vertrekpunten voor een mogelijk toekomstig vervolg voor provincies
Zoals gepresenteerd bij het Interprovinciaal Vakberaad Verkeersveiligheid op 21 maart 2019
  • De onderzochte inrichtingsvarianten dragen bij aan een veilige en doelmatige weginrichting.
  • Vaststellen welk nader onderzoek nodig is voor:
      -Praktische doorwerking van de resultaten van dit onderzoeksproject in het kader van het SPV2030.
      -Doorwerking van de resultaten naar een vernieuwde CROW richtlijn.
  • Benoemen van raakvlakken met toekomstbestendige provinciale wegen (senior proof wegontwerp en implicaties van slimme voertuig op wegontwerp en -inrichting).
  • Link leggen tussen veilige en doelmatige met duurzame weginrichting (o.a. gebruik van materialen, openbare verlichting).
  • Doorkijk naar onderzoek inrichtingsvarianten kruispunten en rotondes.