Heeft u vragen? U kunt ons ook bellen op tel: 0318-695315

Veilige en doelmatige weginrichting GOW 80
Deze tekst is gepubliceerd op 13-08-19

Rechtstanden

Onderzoek heeft plaatsgevonden op de N855 (Drenthe), de N331 (Overijssel) en een selectie van Flevolandse wegen (N704, N307, N352, N719). Het onderzoek heeft betrekking op de volgende inrichtingsvarianten:
  • Langsmarkering; type I en markering type II (N855, Drenthe)
  • Hectometerpaaltjes: onderlinge afstand 100 m en 200 m (N855, Drenthe)
  • As van de weg: glasbolreflectoren, onderlinge afstand 50 m en 25 m (N331, Overijssel)
  • Kantstrook: kantstrookverruwing, glasbolreflectoren (selectie Flevolandse wegen)
Op de N855 en de N331 zijn de maatregelen gefaseerd aangelegd en onderzocht via opeenvolgende 0-, 1- en 2-metingen. De wegvakken in Flevoland betroffen reeds ingerichte locaties, die met elkaar zijn vergeleken (in het belevingsonderzoek, zie paragraaf 2.3).
N855 (Drenthe)
  • Onderzoeksgebied: rechtstand tussen hmp 5,3 en 6,3 (wegvak Spier – Dwingelo).
  • Camera voor gedragsonderzoek: bij hm 5,8 – richting het zuiden.
  • De volgende situaties zijn onderzocht:
      -0-meting: type 1 markering (thermoplast), om de 100 m hectometerpaaltjes
      -1-meting: type 2 markering (agglomeraat), om de 100 m hectometerpaaltjes
      -2-meting: type 2 markering (agglomeraat), om de 200 m hectometerpaaltjes
  • Er staan geen reflectorpaaltjes.
[ link ]

Figuur 2.1 Aanduiding onderzoekslocatie N855

Figuur 2.2 Opeenvolgende metingen onderzoekslocatie N855
N855 - Hmp 5,8
0-meting
Type 1 markering
Hm-paaltjes om de 100m
1-meting
Type 2 markering
Hm-paaltjes om de 100m
2-meting
Type 3 markering
Hm-paaltjes om de 200m
N331 (Overijssel)
  • Onderzoeksgebied: rechtstand tussen hm 6,7 en hm 7,2 (wegvak Zwolle – Hasselt), een vrij gelegen weg (weinig tot geen bebouwing langs de weg).
  • Camera voor gedragsonderzoek: bij hm 6,9 – richting het noorden.
  • De volgende situaties zijn onderzocht:
      -0-meting: nieuw verbeterd asfalt met nieuw aangelegde markering (geen reflectorpaaltjes).
      -1-meting: om de 50 m glasbolreflectoren in de as.
      -2-meting: om de 25 m glasbolreflectoren in de as.
  • In al deze situaties zijn er geen reflectorpaaltjes en staan er hectometerpaaltjes om de 200 m aan één kant van de weg.
[ link ]

Figuur 2.3 Aanduiding onderzoekslocatie N331

Figuur 2.4 Opeenvolgende metingen onderzoekslocatie N331
N331 - Hmp 6,9
0-meting
Geen glasbollen in de as
1-meting
Glasbollen in de as om de 50 m
2-meting
Glasbollen in de as om de 100 m
Selectie van Flevolandse wegvakken
Voor het onderzoek in Flevoland zijn vier locaties geselecteerd (op de N704, N307, N352, N719), rechtstanden met inrichtingsvariaties, zoals weergegeven in de onderstaande tabel en figuren. Het betreft bestaande locaties, met een onderling verschillende inrichting (en geen inrichtingsvariaties op de individuele locaties). Deze locaties zijn opgenomen in het belevingsonderzoek.
[ link ]

Figuur 2.5 Aanduiding onderzoekslocaties N704, N307, N352, N719

Figuur 2.6 Beschrijving onderzoekslocaties Flevolandse wegvakken
Kantstrookverruwing en glasbollen (aan de kantstrook)
Slingerweg (N704)
Vanaf de Rassenbeekweg tot de Nekkeveldweg. (500 meter)

Omgevingskenmerken:
Met bomenrij, met naastgelegen fietspad.
Hanzeweg (N307)
Vanaf de Hondweg tot de Oudebosweg (1700 meter)

Omgevingskenmerken:
Zonder bomenrij, met naastgelegen fietspad.
Alleen Glasbollen (aan kantstrook)
Zuiderringweg (N352)
Vanaf de Zwijnsweg tot de Neushoornweg. (700 meter)

Omgevingskenmerken:
Zonder bomenrij, met naastgelegen fietspad.
Geen extra wegelementen
Leemringweg (N719)
Vanaf de Sloefweg tot de kleiweg (500 meter)

Omgevingskenmerken:
Met bomenrij, met naastgelegen weg en fietspad.