Kantstreep
De kantstreep geleidt het verkeer en waarschuwt zo nodig de bestuurder. Het is een hulpmiddel, een referentie, bij het bepalen van de eigen positie op de weg. De markering geeft ook het verloop van de weg goed aan en mag bestuurders niet misleiden.
Enkelvoudige ongevallen gebeuren relatief vaak onder ongunstige licht- en weersomstandigheden. Daarom is het belangrijk dat de markering dag en nacht goed te zien is. Over het algemeen gaat de voorkeur uit naar duurzame markeringen waarvan het (onvlakke) oppervlak boven de waterfilm uitkomt, zoals een thermoplastisch materiaal.
Enkelvoudige ongevallen gebeuren relatief vaak onder ongunstige licht- en weersomstandigheden. Daarom is het belangrijk dat de markering dag en nacht goed te zien is. Over het algemeen gaat de voorkeur uit naar duurzame markeringen waarvan het (onvlakke) oppervlak boven de waterfilm uitkomt, zoals een thermoplastisch materiaal.
Akoestisch signaal
Het is mogelijk de kantstreep van een profilering ‑ akoestische signalering ‑ te voorzien. Op een akoestisch signaal reageren bestuurders sneller dan op een optisch signaal. Een optimale reactie geeft de combinatie van een akoestisch en een optisch signaal. De reactie is dan sneller en betrouwbaarder dan bij de afzonderlijke signalen.
Een akoestische kantstreep kan dus zeker helpen bermincidenten te voorkomen. Een dergelijke streep is echter alleen zinvol wanneer de redresseerstrook breed genoeg is (≥ 0,30 meter). Als deze streep op de rand van de verharding ligt, zal de waarschuwing immers meestal te laat komen. Dit geldt in principe voor alle wegcategorieën.
Naar verwachting is de geprofileerde kantstreep een relatief effectieve maatregel ter voorkoming van rijbaan-af-ongevallen [O21]. Deze streep is namelijk beter zichtbaar bij een nat wegdek en bij duisternis en geeft daarnaast een geluidswaarschuwing bij ongunstige licht- en weersomstandigheden. Nadeel van deze maatregel is dat het akoestisch signaal ook voor de omgeving hoorbaar is. Dit maakt de maatregel minder geschikt in situaties waar bebouwing in de directe omgeving van de weg staat.
Het is mogelijk de kantstreep van een profilering ‑ akoestische signalering ‑ te voorzien. Op een akoestisch signaal reageren bestuurders sneller dan op een optisch signaal. Een optimale reactie geeft de combinatie van een akoestisch en een optisch signaal. De reactie is dan sneller en betrouwbaarder dan bij de afzonderlijke signalen.
Een akoestische kantstreep kan dus zeker helpen bermincidenten te voorkomen. Een dergelijke streep is echter alleen zinvol wanneer de redresseerstrook breed genoeg is (≥ 0,30 meter). Als deze streep op de rand van de verharding ligt, zal de waarschuwing immers meestal te laat komen. Dit geldt in principe voor alle wegcategorieën.
Naar verwachting is de geprofileerde kantstreep een relatief effectieve maatregel ter voorkoming van rijbaan-af-ongevallen [O21]. Deze streep is namelijk beter zichtbaar bij een nat wegdek en bij duisternis en geeft daarnaast een geluidswaarschuwing bij ongunstige licht- en weersomstandigheden. Nadeel van deze maatregel is dat het akoestisch signaal ook voor de omgeving hoorbaar is. Dit maakt de maatregel minder geschikt in situaties waar bebouwing in de directe omgeving van de weg staat.