Heeft u vragen? U kunt ons ook bellen op tel: 0318-695315

Veilige inrichting van bermen van niet-autosnelwegen buiten de bebouwde kom
Deze tekst is gepubliceerd op 15-10-19

Literatuur en websites

CROW-online kennisproducten
Kennismodule ‘Basisinformatie’
[W1]
Basiskenmerken wegontwerp – Categorisering en inrichting van wegen
Kennismodule ‘Meubilair en installaties’
[W2]
Richtlijnen voor de bebakening en markering van wegen (publicatie 207)
Kennismodule ‘Wegbermen’
[W3]
Alles over wegbermen: van veiligheid, inrichting tot en met ecologie
Kennismodule ‘Wegontwerp bubeko met HWO’
[W4]
CROW, Standaard RAW Bepalingen 2015
[W5]
Handboek wegontwerp 2013
[W6]
Handboek wegontwerp 2013 – Basiscriteria (publicatie 328)
[W7]
Handboek wegontwerp 2013 – Erftoegangswegen (publicatie 329)
[W8]
Handboek wegontwerp 2013 – Gebiedsontsluitingswegen (publicatie 330)
[W9]
Handboek wegontwerp 2013 – Regionale stroomwegen (publicatie 331)
Kennismodule ‘Werk in uitvoering’
[W10]
Werken op niet-autosnelwegen (publicatie 527)
Overige kennisproducten
[W11]
CROW (2015). Standaard RAW Bepalingen 2015
Overige bronnen
[O1]
Rijkswaterstaat (2021). Richtlijn Ontwerp Autosnelwegen, Veilige Inrichting van Bermen.
[O2]
Stichting Nederlands Normalisatie-instituut (2001-2012). NEN-EN 1317 Afschermende constructies voor wegen.
[O3]
Stichting Nederlands Normalisatie-instituut (2010). NEN-EN 1317-1 Afschermende constructies voor wegen – Deel 1: Terminologie en algemene criteria voor beproevingsmethoden.
[O4]
Stichting Nederlands Normalisatie-instituut (2010). NEN-EN 1317-2 Afschermende constructies voor wegen – Deel 2: Prestatieklassen, botsproef-beoordelingscriteria en beproevingsmethoden voor vangrails en voertuiggeleiding.
[O5]
Stichting Nederlands Normalisatie-instituut (2010). NEN-EN 1317-3 Afschermende constructies voor wegen – Deel 3: Prestatieklassen, beoordelingscriteria voor botsproeven en beproevingsmethoden voor obstakelbeveiligers.
[O6]
Stichting Nederlands Normalisatie-instituut (2012). NVN-ENV 1317-4 Afschermende constructies voor wegen – Deel 4: Prestatieklassen, acceptatiecriteria voor botsproeven en testmethoden voor overgangen en verwijderbare gedeelten van geleideconstructies.
[O7]
Stichting Nederlands Normalisatie-instituut (2007). NEN-EN 1317-5 Afschermende constructies voor wegen – Deel 5: Producteisen en conformiteitsbeoordeling voor afschermende constructies voor wegvoertuigen.
[O8]
Stichting Nederlands Normalisatie-instituut (2012). NPR-CEN/TR 1317-6 Afschermende constructies voor wegen – Deel 6: Afschermende systemen voor voetgangers – Borstwering voor voetgangers.
[O9]
Stichting Nederlands Normalisatie-instituut (2012). prEN 1317-7 Afschermende constructies voor wegen – Deel 7: Prestatieklassen, aanvaardingscriteria voor botsproeven en beproevingsmethoden voor uiteinde van vangrails.
[O10]
Stichting Nederlands Normalisatie-instituut (2010). NPR-CEN/TS 1317-8 Afschermende constructies voor wegen – Deel 8: Afschermende constructies voor motoren op wegen welke de ernst van botsingen van motorrijders tegengaan door middel van vangrails.
[O11]
Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (2013). SWOV-Factsheet Bermongevallen.
[O12]
Rijkswaterstaat (2019). Richtlijn Ontwerp Autosnelwegen, versie 1.1.
[O13]
Louwerse, W.J.R., Davidse, R.J., Sluijs, L.C. van, Duivenvoorden, C.W.A.E. & Duijvenvoorde, K. van (2012). Over bermen, bochten en bomen: verkeerstechnische resultaten van diepteonderzoek naar bermongevallen. In: Nationaal Verkeerskundecongres NVC 2012, 31 oktober 2012, ’s-Hertogenbosch. Bijdrage 134.
[O14]
Davidse, R.J. Doumen, M.J.A. Duijvenvoorde, K. van & Louwerse, W.J.R. (2011). Bermongevallen in Zeeland: karakteristieken en oplossingsrichtingen; Resultaten van een dieptestudie. R-2011-20. In opdracht van Provincie Zeeland, Afdeling Verkeer en Vervoer. Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid SWOV, Leidschendam.
[O15]
Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (2018). DV3 – Visie Duurzaam Veilig Wegverkeer 2018-2030, Principes voor ontwerp en organisatie van een slachtoffervrij verkeerssysteem.
[O16]
Stichting Nederlands Normalisatie-instituut (2019). NEN-EN 12767 Passieve veiligheid van constructies voor weguitrusting – Eisen, classificatie en beproevingsmethoden.
[O17]
Morgan, R.D., Hatton, J.H. (1981). The clear roadside concept. A perspective. In: International Highway Safety Conference, 20-23 oktober 1981, Belgrado.
[O18]
Louwerse, R., Petegem, J.H. van (2018). Obstakelvrije zone of geleiderails langs autosnelwegen? In: Nationaal Verkeerskundecongres NVC 2018, 31 oktober 2018, Den Haag.
[O19]
Opiela, K.L. (2001). Roadside design, Strategies for improving roadside safety. In: Transportation Research Board, Washington.
[O20]
National Cooperative Highway Research Program (2003). Guidance for implementation of the AASHTO strategic highway safety plan, Volume 6: a guide for dressing run-off-road collissions, NCHRP report 500. In: Transportation Research Board, Washington.
[O21]
Tromp, J.P.M. (1993). Ongevallen rijbaan-af op rijkswegen, Mogelijkheden voor geprofileerde wegmarkeringen. SWOV, Leidschendam.
[O22]
Verkeersbureau Diepens en Okkema, Provincie Flevoland (2001) Duurzaam Veilig maatregelen in Flevoland Evaluatie 2, Kruispuntplateau en kantstroken.
[O23]
Torbic, D.J., Hutton, J.M., Bokenkroger, C.D., Bauer, K.M., et al. (2009). Guidance for the design and application of shoulder and centerline rumble strips. National Cooperative Highway Research Program NCHRP Report 641. In: Transportation Research Board, Washington.
[O24]
Lubbers, M.M.A.G. (2001). Balises, een vorm van bermbebakening. Provincie Utrecht, Dienst Wegen Verkeer en Vervoer, Utrecht.
[O25]
Infopunt Duurzaam Veilig Verkeer (2001). Maatregel-Wijzer verkeersveiligheid, Er is meer dan je denkt…. Ede.
[O26]
Provincie Zuid-Holland (2000). Duurzaam Veilig in de provincie Zuid-Holland, Kosten en effecten van infrastructurele maatregelen. Rotterdam.
[O27]
Pol, W.H.M. van de (1991). De invloed van het hoogteverschil tussen een wegdekverharding van zeer open asfalt beton (zoab) en de wegberm op de verkeersveiligheid. SWOV, Leidschendam.
[O28]
Rijkswaterstaat (1993). Draagkracht Bermen. Dienst Weg- en Waterbouwkunde, Bouwdienst Rijkswaterstaat, Adviesdienst Verkeer en Vervoer, Rotterdam.
[O29]
Zeeger, C.V. (1992). Safety effectiveness of highway design features, Volume III: cross sections. Federal Highway Administration, Washington.
[O30]
Overkamp, D. (2004). Proef bermverharding Overijssel. Werkgroep Bermverharding, Eenheid Wegen en Kanalen, Provincie Overijssel, Zwolle.
[O31]
Ogden, K.W. (1997). The effects of paved shoulders on accidents on rural highways. In: Accident Analysis and Prevention, vol. 29, nr. 3, p. 353-362.
[O32]
Wijnen, W., Mesken, J., Vis, M. (2010). Effecten en kosten van verkeersveiligheidsmaatregelen: beschikbaarheid en gebruik van kennis. ANWB, SWOV, VVN, Leidschendam. In: Nationaal Verkeersveiligheidscongres NVVC 2010, 22 april 2010, Rotterdam.
[O33]
Schoon, C.C. (2003). Op weg naar een ‘Nationaal Programma Veilige Bermen’. R-2003-11. Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid SWOV, Leidschendam.
[O34]
Werkgroep Bermverharding (2003). Proef bermverharding Overijssel. Provincie Overijssel, Zwolle.
[O35]
Monitoring bermproef N379 Valthermond – 2
e
Exloërmond, Onderzoek naar acht typen bermverharding in het kader van Duurzaam Veilig. Assen, Provincie Drenthe, 2003
[O36]
Siderius, R.M. (2002). Monitoring bermverharding N617 Den Bosch – Schijndel, Onderzoek naar vier typen bermverharding in het kader van Duurzaam Veilig. Provincie Noord-Brabant, ’s-Hertogenbosch.
[O37]
Jobse, L., Schie, V. van (2000). Monitoring kantelweg en semi-verharde berm N675. Provincie Zeeland, Middelburg.
[O38]
Vries, J.P de (2001). Reconstructie N373: een afweging tussen Duurzaam Veilig en landschappelijke aspecten, interne beleidsbrief. Provincie Drenthe, Assen.
[O39]
Provincie Noord-Brabant (2003). Ruimte voor groene wegen, Toetskader lanen en bomenrijen. ’s-Hertogenbosch.
[O41]
Stichting Nederlands Normalisatie-instituut (2023). NPR 5191 Geleiderail – Bouwstofkenmerken en plaatsingsregels.
[O42]
Rijksoverheid (2012). Bouwbesluit 2012.
[O43]
Forschungsgesellschaft für Straßen- und Verkehrswesen, Arbeitsgruppe Verkehrsmanagement (2009). Richtlinien für passiven Schutz an Straßen durch Fahrzeug-Rückhaltesysteme (RPS), Ausgabe 2009.
[O44]
Stichting Nederlands Normalisatie-instituut (2002-2015). NEN-EN 1991 Eurocode 1: Belastingen op constructies.
[O45]
Broeren, P.T.W. (2001). Veiligheidsniveaus voertuigkeringen, Aanbevelingen voor gewenste veiligheidsniveaus van voertuigkeringen voor diverse wegsituaties. Bouwdienst Rijkswaterstaat, Apeldoorn.
[O46]
Broeren, P.T.W. (2017). KEVAM, Afweegmodel voor het toepassen van zware (H4b) voertuigkeringen. Arcadis, Arnhem.