Heeft u vragen? U kunt ons ook bellen op tel: 0318-695315

Veilige inrichting van bermen van niet-autosnelwegen buiten de bebouwde kom
Deze tekst is gepubliceerd op 15-10-19

Redresseerstrook

Lichte koersafwijkingen waarbij de kantstreep een klein stukje wordt overschreden, komen veel voor, met name bij relatief smalle rijstroken. De redresseerstrook biedt bestuurders ruimte om kleine koersafwijkingen te corrigeren. Een redresseerstrook heeft een positief effect op de verkeersveiligheid. Over het algemeen geldt dat een bredere verharding leidt tot minder enkelvoudige ongevallen. Voor gebiedsontsluitingswegen lijkt het beter om voor een relatief brede redresseerstrook te kiezen in plaats van een relatief brede rijbaanscheiding. De redresseerstrook mag echter niet te breed zijn om (illegale) inhaal- en uitwijkmanoeuvres te voorkomen.
[ link ]

Redresseerstrook met aangepaste textuur (NB: redresseerstrook op de foto is breder dan de maximale waarde conform het Handboek wegontwerp)

Op de foto is het oppervlak van de redresseerstrook over de volle lengte behandeld met steenslag, waarbij deze behandeling om de 3 meter over een afstand van 0,50 meter dubbel is aangebracht.
In de provincie Flevoland [O22] zijn praktijkproeven met verschillende vormen oppervlakbehandelingen gedaan op de redresseerstrook van een gebiedsontsluitingsweg (met een verhardingsbreedte van 7,0 meter). Daarbij is ook de redresseerstrook verbreed ten koste van de rijstrookbreedte. Uit de evaluatie bleek een oppervlakbehandeling van de redresseerstrook met steenslag over een lengte van 1,0 meter met een onderbreking van 1,0 meter het beste resultaat te geven qua zichtbaarheid, geluids- en trillingsniveau. Daarbij is aan het trillingsniveau meer belang gehecht dan aan het geluidsniveau.
‘Rumble strips’
Mocht een voertuig op een min of meer gecontroleerde wijze van de rijbaan raken, dan kan de combinatie van rumble strips en redresseerstrook voorkomen dat het in de berm belandt. Rumble strips zijn (dwars)ribbels in langsrichting op het wegdek of in de langsmarkering. In het laatste geval spreken we van geprofileerde kantmarkering (zie paragraaf 5.1). Bij het overrijden van de rumble strips ontstaat een geluid (akoestische feedback) en/of ontstaan trillingen (haptische feedback) die de bestuurder waarschuwen. Een redresseerstrook is een verharde strook naast de rijstrook, die bedoeld is om bestuurders de gelegenheid te geven terug te keren naar de rijstrook. Is zo'n redresseerstrook van asfalt, dan kunnen de ribbels ook worden gefreesd of gewalst in de redresseerstrook zelf, of erop aangebracht worden in de vorm van thermoplast. Naar het effect van rumble strips is in Nederland geen onderzoek gedaan; in de Verenigde Staten is aangetoond dat het aanbrengen van rumble strips effectief is. Op enkelbaanswegen buiten de bebouwde kom verminderde het aantal bermongevallen met 15 procent en het aantal bermongevallen met doden en gewonden met 29 procent [O23].
In de provincie Flevoland is iets vergelijkbaars met deze strips gedaan. Om de 1 meter is een kleine uitholling dwars op de rijrichting gefreesd. In samenhang met de verkanting (afwatering) is de uitholling aan de afwaterzijde minder diep gemaakt.
[ link ]

Redresseerstrook met ‘rumble strips’

De ervaringen van de provincie Flevoland met de toepassing van rumble strips zijn positief; de rumble strips zijn bij veel wegenprojecten opgenomen als standaarddetail in het wegontwerp.
Het betreft een verruwing van de redresseerstrook. De verkeersveiligheid is ermee gebaat, gezien het waarschuwende effect van de combinatie van spetterplastmarkering (geluid) en de kantstrook-verruwing (geluid en visueel).
  • in asfaltverharding omvat de bewerking doorgaans het frezen van smalle stroken 0,35 x 0,05 meter;
  • in betonverharding wordt een mal ingedrukt;
  • in situaties waar verkanting/bermafwatering zodanig is dat er een kans is dat water blijft staan, worden blokjes op het asfalt geplaatst.
In situaties langs woningen worden de strips meestal achterwege gelaten in verband met geluidsoverlast.