Heeft u vragen? U kunt ons ook bellen op tel: 0318-695315

Verbeteren veiligheid AHOB-spoorwegovergangen
Deze tekst is gepubliceerd op 05-10-20

Haven- en industriespoorlijnen (H)ALI en (H)ALIB

(Half) Automatische Licht Installatie (met Bomen)
[ link ]

Afbeelding 5 (H)Ali

[ link ]

Afbeelding 6 H)Alib

Toepassingsgebied
  • Toepasbaar op spoorlijnen zonder doorgaande treindetectie en treinbeveiliging, dit zijn meestal spoorlijnen in haven- en industriegebieden.
  • Toepasbaar op alle wegen.
  • Er kan sprake zijn van eenrichtingverkeer met één rijstrook, meerdere rijstroken, gescheiden rijbanen (middengeleider) met één of meer rijstroken, parallelwegen, vrij- of aanliggende voetpaden, vrij- of aanliggende fietspaden, eenzijdig of tweezijdig, in één- of in twee richting te berijden fietspaden. Ook kan het een overweg voor alleen langzaam verkeer zijn (alleen voetgangers en/of fietsers).
  • De overweginstallatie kan automatische bediend worden, halfautomatische bediend worden (handmatig inschakelen, automatisch uitschakelen) of handmatig bediend worden (handmatig inschakelen en handmatig uitschakelen). Automatische bediening is alleen mogelijk als een vrije ontruiming van de overweg door het wegverkeer mogelijk is en er zich in de aankondigingsweg van de overweg geen wissel(-s) of andere infrastructuur bevindt dat een doorgaande beweging van de trein kan belemmeren.
Positieve aspecten
  • De overweg wordt, in het geval van een (H)Ali, actief beveiligd met geel/rode verkeerslichten en geluidssignalen.
  • De overweg wordt, in het geval van een (H)Alib, actief beveiligd met rode knipperlichten- en geluidssignalen.
  • Bij een (H)Alib worden verkeersdeelnemers letterlijk tegengehouden met behulp van overwegbomen.
Negatieve aspecten
  • Door het ontbreken van overwegbomen bij de (H)Ali kunnen de rode verkeerslichten makkelijk genegeerd worden.