Verkeersbesluiten
Een verkeersbesluit is een besluit van een wegbeheerder om een bepaald verkeersteken te plaatsen, te wijzigen of in te trekken of een bepaalde fysieke maatregel te treffen.
De wettelijke bepalingen met betrekking tot verkeersbesluiten staan in de WVW 1994 (artikel 15 t/m 20) en in paragraaf 4 van het BABW (artikel 12 t/m 16).
De wettelijke bepalingen met betrekking tot verkeersbesluiten staan in de WVW 1994 (artikel 15 t/m 20) en in paragraaf 4 van het BABW (artikel 12 t/m 16).
Verkeersbesluiten moeten door de daartoe bevoegde instantie worden genomen [ link ] . Rijk, provincies en waterschappen nemen verkeersbesluiten voor hun eigen wegen. Gemeenten nemen verkeersbesluiten voor de overige wegen (wegen niet in beheer van rijk, provincie of waterschap). Hieronder vallen ook de particuliere, voor het openbaar verkeer openstaande, wegen. Wanneer een verkeersbesluit moet worden genomen, staat beschreven in de WVW 1994 en BABW. Het eerste lid van [ link ] is uitgewerkt in artikel 12 van het BABW.
In [ link ] is opgenomen wanneer plaatsing of verwijdering van welke verkeerstekens moet geschieden krachtens een verkeersbesluit.
Belangrijk is dat indien de maatregelen op of aan de weg leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van de weg of weggedeelte gebruik kan maken, er een verkeersbesluit genomen moet worden.
Fysieke maatregelen
Een belangrijk uitgangspunt van het BABW is het doorvoeren van infrastructurele of fysieke maatregelen in plaats van het plaatsen van verkeerstekens. Hierdoor wordt het beoogde gedrag niet slechts juridisch maar juist ook fysiek bereikt. Bij een fysieke maatregel is een verkeersbesluit noodzakelijk als:
Een belangrijk uitgangspunt van het BABW is het doorvoeren van infrastructurele of fysieke maatregelen in plaats van het plaatsen van verkeerstekens. Hierdoor wordt het beoogde gedrag niet slechts juridisch maar juist ook fysiek bereikt. Bij een fysieke maatregel is een verkeersbesluit noodzakelijk als:
- de maatregel te vergelijken is met een (gedeeltelijke) geslotenverklaring;
- de maatregel niet strekt ter ondersteuning van een verkeersregel of een verkeersteken dat al aanwezig is
De wegbeheerder moet de rechtstreeks bij het besluit betrokken belangen afwegen.
Uitvoering van werkzaamheden
- Voor werkzaamheden die op of aan de weg worden uitgevoerd kan een verkeersbesluit vereist zijn. Hieronder zijn voorbeelden opgenomen van werkzaamheden waarvoor een verkeersbesluit al dan niet nodig is. Geen verkeersbesluit:
- Werkzaamheden kunnen worden uitgevoerd zonder een daaraan voorafgaand verkeersbesluit als er sprake is van omstandigheden zoals bedoeld in [ link ] Dat wil zeggen dat het moet gaan om omstandigheden van tijdelijke aard die veelal dwingen tot een onmiddellijke realisering. Dit zal bijvoorbeeld het geval zijn bij het springen van een waterleidingbuis of het inzakken van een riolering.
- Met een verkeersbesluit:
- Werkzaamheden die langer duren dan vier maanden.
De termijn van vier maanden geldt alleen voor die werkzaamheden waarbij op grond van dringende omstandigheden [ link ] geen verkeersbesluit behoefde te worden genomen. Er worden dan onmiddellijk maatregelen getroffen. Omdat de uitvoering van het werk langer gaat duren dan vier maanden, is er echter voldoende tijd en gelegenheid om (alsnog) een verkeersbesluit te nemen [ link ] - Geplande werkzaamheden.
Als de uitvoering van werken tijdig wordt gepland, zal er voldoende tijd en gelegenheid zijn om een verkeersbesluit te nemen, het vereiste overleg met de politie te voeren en het verkeersbesluit te publiceren. - Geen tijdelijke, maar wél regelmatig terugkerende maatregelen
Als het gaat om voorziene en regelmatig terugkerende gebeurtenissen zoals markten, Prinsjesdag en de plaatselijke kermis, is er geen sprake van een tijdelijke, maar van een permanente maatregel die alleen geldt op bepaalde dagen of tijden. Er is dan een verkeersbesluit vereist. Het verkeersbesluit wordt eenmalig genomen en in het besluit wordt vermeld dat het gaat om een regelmatig terugkerende maatregel. Als zich grote wijzigingen voordoen, wordt opnieuw een verkeersbesluit genomen. Dit is bijvoorbeeld het geval als de vrijdagmarkt verplaatst wordt naar de dinsdag.
- Werkzaamheden die langer duren dan vier maanden.
Inhoud verkeersbesluit
Bij het nemen van verkeersbesluiten moet aan de volgende punten aandacht worden besteed:
De procedure die gevolgd dient te worden voor het nemen van een verkeersbesluit wordt in het BABW weergegeven [ link ] .
Bij het nemen van verkeersbesluiten moet aan de volgende punten aandacht worden besteed:
- De doelstelling(en).
- De afweging van belangen [ link ]
- De aard en omvang van de maatregelen.
- Het overleg met onder andere de politie en eventueel andere wegbeheerders.
- De publicatieplicht.
- De rechtsbescherming van burgers (zogenaamde bezwaarclausule).
- De bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten.
De procedure die gevolgd dient te worden voor het nemen van een verkeersbesluit wordt in het BABW weergegeven [ link ] .
Geen verkeersbesluit
In [ link ] en [ link ] van het BABW staat aangegeven wanneer geen verkeersbesluit genomen hoeft te worden.
In [ link ] en [ link ] van het BABW staat aangegeven wanneer geen verkeersbesluit genomen hoeft te worden.
Verkeersbesluiten bij tijdelijke maatregelen
In artikel 17 WVW 1994 staat de basis voor de tijdelijke maatregelen, die in het BABW uitgewerkt zijn. Tijdens een aantal omstandigheden kunnen verkeerstekens worden geplaatst en maatregelen worden uitgevoerd zonder dat daarvoor een verkeersbesluit is genomen.
In artikel 17 WVW 1994 staat de basis voor de tijdelijke maatregelen, die in het BABW uitgewerkt zijn. Tijdens een aantal omstandigheden kunnen verkeerstekens worden geplaatst en maatregelen worden uitgevoerd zonder dat daarvoor een verkeersbesluit is genomen.
Soms moeten er onmiddellijk maatregelen worden getroffen en is er geen tijd om een verkeersbesluit te nemen. Het gaat dan om de omstandigheden die genoemd worden in artikel 34 van het BABW.
Het betreffen hier steeds dringende omstandigheden van voorbijgaande aard, die geen uitstel dulden. Ze zijn zo urgent dat er onmiddellijk actie moet worden ondernomen. Als dringende omstandigheden van voorbijgaande aard worden in artikel 34 BABW genoemd: de uitvoering van werken, opdooi, de doorweekte toestand van een weg of weggedeelte of dreigend gevaar. Ook door het wegverkeer tijdelijk veroorzaakte ernstige overlast, hinder of schade worden als omstandigheid genoemd. Daarnaast kunnen er ook nog andere dringende omstandigheden van voorbijgaande aard zijn die het vooraf nemen van een verkeersbesluit onmogelijk maken.
Om tot uitdrukking te laten komen, dat het hierbij uitsluitend gaat om bijzondere omstandigheden, wordt in artikel 37 het tijdelijke en incidentele karakter van deze maatregelen nog eens benadrukt. Als de maatregelen als bedoeld in artikel 34 langer (gaan) duren dan vier maanden of zich regelmatig voordoen, dient een verkeersbesluit te worden genomen.
Publicatieplicht
Per 1 januari 2013 is het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) aangepast. Hierdoor zijn wegbeheerders verplicht verkeersbesluiten in de Staatscourant te publiceren. Voor het publiceren is een digitale publicatie ontwikkeld. Meer informatie over de publicatieplicht en de applicatie: [ link ]
Per 1 januari 2013 is het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) aangepast. Hierdoor zijn wegbeheerders verplicht verkeersbesluiten in de Staatscourant te publiceren. Voor het publiceren is een digitale publicatie ontwikkeld. Meer informatie over de publicatieplicht en de applicatie: [ link ]